שעות ספורות לפני ההצבעה בוועדת הבחירות על פסילת מועמדותה של חנין זועבי מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-20, הודיעו במחנה הציוני כי החליטו לתמוך בפסילת מועמדותה של חנין זועבי, כמו גם בפסילתו של פעיל הימין, ברוך מרזל. כך הוחלט בתום סדרה ארוכה של התייעצויות.



בשבוע שעבר פרסמה הרשימה הודעה כי תתמוך בפסילת זועבי, אולם לאחר מכן נמסר מטעמו של יו"ר המפלגה, יצחק הרצוג ומטעם סגניתו, ציפי לבני, כי הם משהים את ההחלטה וממתינים להחלטת היועץ המשפטי לממשלה.



הבוקר (חמישי) מסר דובר המחנה הציוני כי נציגי הרשימה בוועדת הבחירות המרכזית יצביעו היום בעד פסילתה של זועבי. את בקשות הפסילה הגישו ישראל ביתנו והליכוד. הדיון בבקשות הפסילה יתחיל הבוקר בשעה 10:00 במשכן הכנסת. חנין זועבי תישא נאום שבו תיקרא לנציגי הסיעות השונות שלא לפסול אותה ותטען כי מדובר ברדיפה פוליטית. 



במחנה הציוני הסבירו את המהלך: "גם זועבי וגם ברוך מרזל סחטו את חופש הביטוי וגבולות הדמוקרטיה עד תום. ההחלטה היא לתמוך בפסילה של מרזל וזועבי. ההכרעה של ועדת הבחירות תעמוד למבחנו של בית המשפט העליון ואנחנו סומכים על שיקול הדעת של שופטיו. כהכרעה ערכית אנחנו מאמינים שמרזל וזועבי חצו את קווי השיח הלגיטימי במדינת ישראל".



וינשטיין מתנגד, ההכרעה צפויה לעבור לבית המשפט העליון



את הבקשות לפסול את ח״כ זועבי הגישו הח״כים יריב לוין, ישראל כץ ודני דנון בשם הליכוד וח״כ אביגדור ליברמן ואלכס מילר בשם ישראל ביתנו.
הם טוענים כי זועבי התנהלה ב״צורה קיצונית״, תוך ניצול ציני של חופש הביטוי, לתמיכה בארגוני טרור וכדי לפעול כנגד המדינה ולחתור תחת העקרונות שבסיס קיומה.

כדי להוכיח את טענתם הם צירפו לעתירות שורה של התבטאויות שהשמיעה ח״כ זועבי ובהם האמירה שחוטפי שלושת הנערים בגוש עציון ״אינם טרוריסטים״.

לקראת הדיון אמר ח״כ לוין: ״זועבי הפכה את ישיבתה בכנסת למוצב קדמי של ארגוני הטרור, ניצלה את זכויותיה כחברת כנסת והשתמשה במשאבי המדינה, תוך שהיא מעודדת את החרמת ישראל וביצוע פעולות טרור כנגד אזרחי המדינה״.

את ישראל ביתנו ייצגו ח״כ אלכס מילר והמועמדים לכנסת מטעם המפלגה, שרון גל ונציג הארמים־נוצרים בישראל, שאדי חלול. ״לטרוריסטית שפועלת נגד חיילי צה״ל ומסיתה נגד המדינה היהודית  אין מקום בכנסת ישראל. אני מקווה שהפסילה תתקבל והמסר שישראל לא תסבול יותר משת״פים הפועלים מתוכה, יעבור ויופנם היטב״, אמר גל.

עו״ד וינשטיין קבע אתמול בחוות דעת מנומקת כי על אף שכמה מהתבטאויותיה של זועבי קשות ומטרידות מאוד, הן אינן עומדות ברף הדורש ראיות חד־משמעיות ומשכנעות שהיא תומכת במאבק מזוין של ארגון טרור.

וינשטיין הדגיש כי לצד הזכות להגן על עצמה, הדמוקרטיה חייבת גם להגן על עקרונותיה היסודיים, בהם הזכות להיבחר. עוד ציין כי ההמלצה לא לפסול את זועבי אינה סוף פסוק וכי עדיין עומדת האפשרות לשלול את חסינותו של חבר כנסת, להעמידו לדין ולמנוע את המשך כהונתו אם הורשעה בעבירה שיש עמה קלון.

אלא שכאמור, למרות הודעתו, יש בוועדת הבחירות המרכזית רוב ברור בעד פסילת זועבי. הוועדה היא גוף פוליטי המורכב מנציגי הסיעות המכהנות בכנסת היוצאת, על פי כוחן היחסי, וחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה אינה מחייבת אותם.

בוועדה 35 חברים. בבקשת הפסילה תומכים 21: נציגי ישראל ביתנו, הליכוד, יש עתיד, הבית היהודי, ש״ס ויהדות התורה. לפסילה מתנגדים מרצ, הסיעות הערביות וככל הנראה גם המחנה הציוני יצטרף למתנגדים, בעקבות חוות דעתו של וינשטיין. עדיין לא ברור כיצד יצביע מחר הנציג הבודד של קדימה.
הדיון ייפתח בהצגת הטיעונים לפסילה על ידי נציגי הליכוד וישראל ביתנו.

לאחר מכן תישא ח״כ זועבי בעצמה נאום שבו תהדוף את הטענות נגדה ותטען לרדיפה פוליטית. לדבריה מדובר ב״בית דין שדה פוליטי״ המתנכל לה ולחברי הכנסת הערבים. בהמשך ידבר גם פרקליטה, עו״ד חסן ג׳בראין מארגון עדאלה.

לאחר מכן יוצגו עמדות היועץ המשפטי לממשלה ועמדת יו״ר ועדת הבחירות, השופט סלים ג׳ובראן, ולאחר שכל חברי הוועדה ישמיעו את דבריהם בקצרה, תתקיים הצבעה.

במקרה של פסילת זועבי הנושא יועבר אוטומטית להכרעת בית המשפט העליון, בהרכב של תשעה שופטים, שכבר הפך בבחירות הקודמות החלטה לפסול את מועמדותה.