בפעם הראשונה שראיתי את התמונה שלך בשלטי חוצות, התרגשתי עד דמעות״, אמרה לאה אבוטבול, אחותו של משה כחלון, מנהיג מפלגת כולנו, מעל הבמה באירוע בחירות שהתקיים באולם בחדרה. ״חשבתי על אבא, אם הוא היה איתנו הוא היה מתמלא גאווה. מי שגדל בגבעת אולגה של אותם ימים לא חלם להפוך למנהיג תנועה סוחף, נערץ ומשפיע. מי שגדל איפה שאנחנו חלם חלומות קטנים, ידע שצריך לטפס מעלה באחיזה חזקה ובלי להרפות לרגע. אגלה לכם סוד: את הססמה 'תהיו כחלונים' לא המציא נתניהו. זכויות היוצרים שייכות ליהודה כחלון ז"ל, אבא שלנו". 

 
כחלון הגיע השבוע לאולמי “ארמון דוד” במרכז חדרה, מגרשו הביתי, כמו חתן השמחה. האיש שגדל כמה קילומטרים מערבה משם, בגבעת אולגה, הוא מבחינת באי הכנס, המנצח הגדול עוד לפני הבחירות, כפי שאמר אחד מתומכיו. “אני כל כך מבסוט, כי 80% מהאנשים כאן היו מצביעי ליכוד”, הסביר.
 
האולם המפוצץ נראה כמו אולם באירוע משפחתי. אמו של כחלון, מיסה, ישבה בשולחן הכבוד, האח הבכור עוזי היה אחראי על הסדר. לאה, האחות, נאמה וכחלון התנצל. “ערב טוב אמא. זה לא פייר שלא אמרתם שהיא תהיה פה, כי היא לא אוהבת שאני לובש חולצה לא לבנה”", אמר.
 
הקהל צחק. אין אחד שם שלא מכיר את מיסה, מהדודות החייכניות שבמשך שנים פינקו את החיילים שחיכו לטרמפים. בכלל, באולם היו חברי ילדות ותלמידים מהכיתה. גם דוד שבת, השכן, שביחד עם כחלון ביצע עבודות צבע כשהוא עוד היה מטפס מעלה בעזרת הציפורניים.
 
“מי שלא מבין את העם הפשוט, לא ראוי”, הודיע שבת. “ההתנהלות של משה היא כמו של בגין. בגין הקטן. הוא ידאג לאזרח. אנחנו צריכים שיהיו לנו 15 מנדטים ושלגלנט תהיה סבלנות, כי מי שלא רצה אותו רמטכ”ל יקבל אותו כשר ביטחון”.

‘וואלה, זה בן אדם תותח שעובד מהלב’
האלוף במיל’ יואב גלנט נכנס לאולם וחיבק את בני המשפחה. הוא נראה כמו הבן המאומץ של השבט. “ערב טוב לגברת מיסה כחלון”, האלוף לא שכח למי צריך להודות. “למדתי להכיר את הילדים שלך בחודשים האחרונים ויש לך הרבה במה להתגאות”.
 
זה היה אירוע נוצץ כמו של מפלגה ותיקה. תאורה, מסכים, בלונים. סלבס מעולם הבידור. גם השחקן והבמאי ארנון צדוק בא לתמוך בכחלון, כמו בכל החודש האחרון. “זה נראה כמו קיסריה ולא כמו חדרה”, צדוק אמר לנוכחים באולם העמוס, ואז פנה למועמד. “משה, קראתי בעיתון שהתחילו לאיים עליך. הגענו לשלב האיומים, גורמים בליכוד. אני מתאר לעצמי מה יגיד לך זה שיבוא לאיים. הוא יגיד ‘איך אתה מעז. תחזור הביתה, תמשיך להיות שפוט, להיות ללא כנפיים, ללא עצמאות, ללא יכולת לשנות. קבל את המשמעת של המפלגה ותהיה קטן’”.
 
דבריו של צדוק התקבלו במחיאות כפיים סוערות. כשיצא, שאלתי אותו מה פשר הזיווג. “ראיתי שהוא יכול היה לקבל את כל העולם ולא הסכים”, הסביר צדוק. “זה היה חשוד בעיני. שאלתי למה הוא בורח? הבנתי שמישהו לא אהב את הפופולריות ושם לו רגל. אמרתי ‘וואלה, זה בן אדם תותח שעובד מהלב’. ניסיתי להגיע אליו והצלחתי לפני חודש. מאז אני מלווה אותו. זה הצ’אנס האחרון. אם הוא ייכשל, אפשר לסגור את העסק”.
 
כחלון מדבר יפה. באמת משכנע. טון לא מתלהם, בגובה העיניים. לא איראן ולא חמאס אלא דיור, יוקר מחיה, דברים שנגעו כמעט בכל מי שישב השבוע באולם, אנשי מעמד הפועלים ולא המרכז השבע. “בגיל 14 יצאתי לעבוד, בקיבוץ גן שמואל. הלכתי חמש תחנות ברגל כדי לחסוך עוד ניקוב בכרטיסייה”, כחלון יצר הזדהות עם הנוכחים.

“ממשה עד משה לא קם כמשה”. 
“אף אחד לא יוכל לספר לי סיפורים כשאהיה שר אוצר, ואני אהיה בגלל סיבה אחת, אף אחד לא רוצה את התפקיד. שם צריך לעבוד ולהתאמץ. אם אצטרך לחתום על נייר שמטרתו פגיעה בחלשים, אני אומר  לכם בשפה של השכונה, ‘יחתכו לי את היד לפני’”.
 
הקהל היה בטראנס. מישהי צעקה “ומשה הכה בסלע”, אחר המשיך “ממשה עד משה לא קם כמשה”. הוא המשיך עם עוד הבטחה: “אני אומר דבר שאף פוליטיקאי לא אומר, ‘לא הצלחתי, אני הולך הביתה’. לא מבקש עוד הזדמנות. לא תשמעו ממני ‘לא יכולתי, ביבי פגע בי’. אין דבר כזה. לצעירים אין זמן. הם בורחים מהארץ. נכשלת, הביתה. שיבוא מישהו אחר”.
 
צדוק, שניתח אחר כך את הדברים, הסביר: “אם שמת לב, הוא ברמז אמר שהיה מעדיף ממשלת אחדות. אז שני הצדדים יהיו חייבים ללכת בדרכו ולא להתחמק מהבעיות האמיתיות. זו באמת התקווה האחרונה”.
 
כחלון עוד רצה לתת לקהל לשאול שאלות, אבל התחילה שם מהומה קטנה. כולם רצו פיסה מהנציג האותנטי, שנאלץ להימלט ליעד הבא - יש לו לוח אירועים צפוף עד סגירת הקלפיות.
 
יש בכחלון באמת משהו אחר. נינוח, אמין, עממי. כל כך שונה מהכרישים שמחפשים להם טרף בעזרת ססמאות ודמגוגיה בגרוש. אבל נשאלת השאלה האם בתוך הביצה הפוליטית ייתנו לו לגדול, או שיטביעו אותו במאמץ מלחמתי משותף. אמא מיסה בכל מקרה מתפללת להצלחה. “גידלנו ילדים לתפארת ומשה תמיד היה צנוע”, אמרה. “אם הוא הגיע רחוק, זה רק בשביל העם. הוא נכנס למקום קשה ואני מקווה שמה שהבטיח גם יצליח לקיים, שאלוהים יעזור לו”.