נשיא המדינה ראובן ריבלין מתכוון, מיד עם פרסום התוצאות הראשונות של הבחירות לכנסת בשבוע הבא, לקיים מרתון של התייעצויות לקראת הרכבת ממשלה חדשה, ולסיימו במועד הקצר ביותר האפשרי - אולי אף בתוך 24 שעות מרגע שיקבל לידיו את התוצאות הרשמיות. כך נודע ל׳׳מעריב־השבוע׳׳.



ריבלין מתכוון ביום שלישי הבא בערב לצפות בביתו במדגמי הטלוויזיה השונים ולפתוח במגעים ראשונים כבר בשעות הלילה, לאחר פרסום המדגמים ואישושם על ידי תוצאות האמת הראשונות, ולבצע הליך התייעצויות קצר ומהיר באופן יוצא דופן. עם זאת, באופן רשמי, יזמן אליו הנשיא את נציגי הסיעות רק לאחר שיקבל מידי יו״ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון סלים ג׳ובראן, את התוצאות הרשמיות של הבחירות - ואז לסיים את המלאכה בהליך מזורז. בכל מקרה, הוא יפתח כאמור בהתייעצויות בלי פורמליות עוד קודם לכן.
 
ל״מעריב־השבוע״ נודע כי כמה ראשי מפלגות קיימו בעת האחרונה גישושים עם הנשיא לגבי האופציות האפשרויות לאחר הבחירות. בפני ריבלין יעמדו כמה אפשרויות, בהתאם לתוצאות הבחירות ועל פי המלצות הסיעות השונות: להטיל את הרכבת הממשלה על בעל הסיכויים הטובים ביותר, בהתאם לחוק, להקים ממשלה שתזכה לתמיכתם של 61 ח״כים ומעלה; אם מספר הממליצים על שני המועמדים המובילים יהיה זהה, יעניק הנשיא את המנדט להרכבת הממשלה למועמד שרשימתו קיבלה את המספר הגבוה יותר של קולות; ובמקרה שבו לאיש משני המובילים - בנימין נתניהו ויו״ר המחנה הציוני ח״כ יצחק (בוז'י) הרצוג - לא יהיו מספיק ממליצים כדי לאפשר להם להרכיב ממשלה יציבה, יציע להם נשיא המדינה להקים ממשלת אחדות לאומית. זאת, כפי שנהג הנשיא לשעבר, חיים הרצוג, אחרי בחירות 1984 כשדחף להקמת ממשלת אחדות לאומית ברוטציה בין שמעון פרס מהעבודה ליצחק שמיר מהליכוד.
 

ריבלין אף יציע שאחד היעדים המרכזיים של ממשלת אחדות, אם תוקם, יהיה שינוי שיטת הממשל וקידום חוקה לישראל, ובכלל זה הצעת חוק שתאפשר להבא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה באופן אוטומטי על ראש המפלגה הגדולה ביותר. מהלך כזה אומנם יפקיע מהנשיא את הסמכות להטיל על מי מהמועמדים את תפקיד הרכבת הממשלה, אולם ריבלין מעריך כי אם החוק יאושר - הדבר יאפשר יציבות למשטר בישראל ולא יגרור את המדינה לסיבובי בחירות נוספים בכל שנתיים.
 
ריבלין, יש לציין, כבר הציע בעבר, בעת שהוגשו לו בתפקידו הקודם כיו״ר הכנסת, המלצות של הפורום לתיקון שיטת הממשל, כי יש לקבוע שהמועמד הטבעי לראשות הממשלה יבוא מתוך המפלגה שתזכה בבחירות במספר המושבים הגדול ביותר. מנכ״ל בית הנשיא, הראל טובי, אמר אתמול כי ההחלטות של הנשיא בנוגע להרכבת הממשלה החדשה יהיו ענייניות ומנוטרלות לגמרי ממשקעי העבר בינו לבין ראש הממשלה נתניהו.