בין הפגנת השמאל בשבוע שעבר להפגנת הימין הצפויה הערב (ראשון) בכיכר רבין, היתה הכיכר התל אביבית בית לשני מאבקים חברתיים שכמעט ולא זכו לעניין ציבורי ותקשורתי. היום הגיע יו"ר המחנה הציוני ומועמדו לראשות הממשלה, ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, אל אוהל קטן של עמותת "פתחון לב" הפועלת למען השכבות החלשות בחברה.



האוהל שהקימה העמותה פעיל מתחילת החודש והרצוג הגיע אליו יומיים לפני פתיחת הקלפיות כדי לחתום על אמנה בה מתחייבים ראשי המפלגות לפעול לקידום חקיקה ויישום של תכנית לאומית למאבק בעוני. הרצוג הוא ראש המפלגה החמישי בסך הכל שהגיע למקום בשבועות האחרונים וחתם על האמנה, כשלפניו היו אלה יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, יו"ר כולנו משה כחלון, יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה. שאר ראשי המפלגות, שקיבלו פנייה מ"פתחון לב" להצטרף לאמנה, טרם עשו זאת.



"נתניהו הוא ראש ממשלה בלי חמלה, כך מעידות שש השנים האחרונות שלו בשלטון, בדיוק כפי שהעידה כהונתו כשר האוצר בתחילת העשור הקודם. לא משנה אם הוא ימשיך בתפקיד או שהרצוג יחליף אותו, צריך לקוות שהממשלה הבאה תהיה קשובה יותר לצרכים של האוכלוסיות החלשות במדינה, אחרת מצפה לה מאבק שהמחאה החברתית של קיץ 2011 תחוויר לידו. הפעם העניים והחלשים יצאו לרחובות", אמר לנו אחד הפעילים במקום.



בדברים שנשא ח"כ הרצוג הוא הדגיש את מחויבות המחנה הציוני למלחמה בעוני: "היקפי העוני הגדולים הם איום אסטרטגי על החברה הישראלית. אעשה כל שביכולתי כראש ממשלה לעמוד באתגר כדי למגר את העוני בישראל בדגש על העוני בקרב הקשישים המתקיימים מקצבה זעומה של כ 1,700 ₪". מנכ"ל "פתחון לב", ניסים ציוני, הודה להרצוג ואמר: "הקמנו את המטה הזה במטרה להזכיר ולהחזיר לנבחרי הציבור ולממשלה הבאה את הטיפול בעוני ונשמח להעמיד את הניסיון העשיר והעצוב שלנו בנושא לכל נבחר ציבור ומפלגה שרק יהיו מעוניינים בכך כדי לקדם כל פעולה משמעותית שתטיב את מצבן של השכבות החלשות".



במקביל לפעילותו של המטה למאבק בעוני, ניסו ארגונים אזרחיים הפועלים למען העלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום לקדם מחאה משלהם בכיכר, מחאה שהגיעה לשיאה בהפגנה שהתקיימה במקום תחת הכותרת "נכה הוא לא חצי בן אדם" שהחלה מקמפיין פייסבוק של אלכס פרידמן, ואשר למרות תמיכה גדולה שקיבלה ברשת, הצליחה לרכז אליה לא יותר מכ-300 מפגינים, רבים מהם נכים על כסאות גלגלים. בהפגנה הופיעו אמנם אמנים רבים אבל התמונה היתה עצובה מאד.



דפני ליף, שהנהיגה את המחאה החברתית ב-2011 ונכחה בהפגנת הנכים אמרה ל"מעריב אונליין": "אני לא מתיימרת בכלל להבין מה ההתמודדות של אדם נכה במדינה הזאת. ההפגנה התקיימה בין שתי הפגנות אחרות שעולות המון כסף - להחלפת השלטון ובעדו, אבל מי שמדבר על סדרי העדיפויות במדינה היה חייב להגיע להפגנת הנכים ועובדה מצערת היא שהככר היתה כמעט ריקה. אני לא חושבת שאנשים מבינים כמה קשה להרים מחאה חברתית אמיתית. עד כמה אנשים עם מוגבלויות צריכים לקום מהיאוש מול המדינה ולצאת לזעוק נגד קצבה שלא מאפשרת לך כמעט דבר".



ליף הוסיפה: "מאז שהחלטתי להצטרף למאבק הזה, כל יוקר המחיה שאנחנו מדברים עליו מקבל חשיבות ופרופרציה אחרת. אנשים מבינים שהם חייבים להאבק, שלא יבוא משיח שיציל אותם. אני מוכנה כמעמד ביניים קורס לספוג עוד קצת ובתנאי שהמדינה תדאג באמת מי שלא יכול לדאוג לעצמו בכלל וחייב אותה כשבינתיים היא רק מתישה אותו".



הפוליטיקאי היחיד שהגיע להפגנת הנכים בככר רבין היה ח"כ אילן גילאון (מרצ), שאמר: "כבר שנתיים וחצי שוכבת בכנסת הצעת חוק שלי שהממשלה מתעלמת ממנה להעלאת קצבאות הנכות לגובה 40% מהשכר הממוצע, כמעט מה שדורשים ארגוני הנכים. השאלה היא שאלה של סדרי עדיפויות. את קו העוני בקרב אנשים עם מוגבלויות אפשר להעלות. העלאה של קצבת הנכות שעצם קבלתה לא מאפשרת לנכה לעבוד במשרה מלאה, אם בכלל יש לו איפה ואיך לעבוד, וכש-70% מהנכים לא עובדים, צריך לעודד את התעסוקה בקרב האוכלוסייה הזאת ולאפשר להם לשלם מס לפי מדרגות הכנסה".



לשאלתנו מדוע המפגינים במקום ציינו לחיוב רק את מרצ ואת יהדות התורה, אומר לנו ח"כ גילאון: "אני בעצמי ילד עם צרכים מיוחדים, בן לפועלת ייצור וחשמלאי, והתפיסה שלי ושל מרצ היא שלכל אדם בחברה יש זכות להתקיים בכבוד ובעצמאות ושעל המדינה לסייע לו להגיע לחוף מבטחים". אנשים עם מוגבלויות הם חלק אינטגרלי מהחברה, לא מעמד בפני עצמו. פעם אחת ביום אתה צריך לשאול את עצמך מה אתה נותן למדינה, אבל פעם ביומיים מותר לך לשאול מה המדינה נותנת לך".



יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, אמרה באירוע: "יש לי חלום שבו אדם עם מוגבלות לא יעבור שבעת מדורי גהינום כדי להתקיים קיום בסיסי, ולא יושפל עד עפר במדינה שבסיסה האידאולוגי אמור להיות ערבות הדדית. נכות אינה בחירה, היא גזירת גורל. השכירות והמשכנתאות עלו בלמעלה מ-80% בארבע השנים האחרונות. בעוד ששכר המינימום עודכן כמה פעמים במהלך התקופה הזאת, קצבת הנכות הבסיסית לא עודכנה אפילו בשקל אחד!".



היא מתחה ביקורת על הממשלות בשנים האחרונות, שדחו גם את הצעת החוק של ח"כ גילאון עליה דיבר איתנו, מהכנסת ה-18, הוסיפה: "ישראל היא אחת המדינות המפגרות בעולם המפותח ביחס לאנשים עם מוגבלויות. הכלכלה הניאו-ליברלית (בה דוגל רה"מ נתניהו), רואה בנו נטל. 'האיש השמן על גב האיש הרזה'. פרזיטים שמוטב היה לו היו מוגלים על גבי קרחון לאי נידח. קצבת הנכות היום היא פחות מחצי משכר המינימום במשק - האם אדם עם מוגבלות משלם חתי מחיר על ככר לחם או על קרטון חלב? מחצית מחיר תרופה? איך מצפים שנתקיים? האם אנחנו צריכים לצאת שוב לככרות ולכבישים כדי שנקבל את התמורה עבור הביטוח הלאומי ששילמנו כל חיינו?. לא גזירת גורל שאנחנו נהיה בתחתית. זאת החלטה של פוליטיקאים וכלכלנים שדנים אותנו לחיים בעוני מנוון, מחסור והשפלה. כשמכריחים אותנו לבחור בלחם או תרופה, מה לנתק החודש? החשמל או המים? מתי יוציאו לנו צו פינוי מהבית?".



בתוך כך, בהסתדרות הגמלאים קובלים על ראשי הליכוד, הבית היהודי, ש"ס וכולנו שלא העבירו הבטחה לארגון לפעול למעט שיפור מצבם של הקשישים במדינה לעומת ראשי המחנה הציוני, יש עתיד, יהדות התורה ומרצ שכן עשו זאת.



מהסתדרות הגמלאים נמסר לנו: "הפנייה שלהם לראשי המפלגות כללה בקשה להעלות לסדר עדיפות גבוה בכנסת ובממשלה הבאה את הטיפול, בין היתר, בקצבאות הזיקנה הנמוכות, הפרמיה הגבוהה בביטוחים הסיעודיים והרפורמה בתחום, הנהגת מע"מ מדורג במוצרים בסיסיים כמו תרופות, חשמל, מים וארנונה, דמי הניהול בקרנות הפנסיה הוותיקות ופיצוי למעסיקי עובדים סיעודיים בעקבות העלאת שכר המינימום". בסקר שנערך על ידי אתר "מוטק'ה" למבוגרים עולה כי כ-94% מהגימלאים יגיעו להצביע במידה רבה או רבה מאוד.