א

אוחנה אלי

הכדורגלן לשעבר הספיק בקריירה הפוליטית הקצרה שלו להיות משובץ במקום השמיני ברשימת הבית היהודי על תקן המזרחי ש״נאמר לי שהוא אינטיליגנט", לדברי חברת הכנסת איילת שקד, ולעורר מיני סערה ומחאה מצד חברי כנסת ואנשי המפלגה עד ההודעה הדרמטית על פרישה אחרי שלושה ימים בלבד.

"אתה מנותק"

זמן קצר אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע ליאיר לפיד שהוא מפוטר מתפקיד שר האוצר ושהולכים לבחירות, כינס לפיד מסיבת עיתונאים, שפתחה את הקמפיין שלו ושהמוטיב החוזר בה היה הפנייה לנתניהו במילים: ״אתה מנותק", שנאמרו בקול עמוק ודרמטי. הרמיקס של נוי אלוש, ״מנותק, תק תק תק״, לא איחר להגיע.

ב

ביביסיטר

במסגרת סרטוני הבחירות (ע״ע) נכנס ראש הממשלה לכמה רגעים לתפקיד בייביסיטר, או ליתר דיוק, ביביסיטר, כלומר זה שישמור על הילדים שלכם. הביביסיטר, אגב, ניצל את הזמן כדי לשבת מול הטלוויזיה ולנשנש פופקורן.

בית ראש הממשלה

השטיחים קרועים והטיח מתקלף, אבל כולם רוצים לגור בו. הבית הממלכתי כיכב במערכת הבחירות הזו: מדוח מבקר המדינה (ע"ע) ועד הסרטון של מושיק גלאמין (ע"ע).

בקבוקים

מחזור בקבוקים הפך לרגעים לנושא החם ביותר במערכת הבחירות כשפורסם כי רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו (ע"ע) נהגה לקחת לכיסה פדיון בקבוקים ריקים והחזירה למדינה כ־4,000 שקלים בלבד מתוך הסכום.

בר שלום עדינה

בתו של הרב עובדיה יוסף, שרבים קיוו שתיכנס לפוליטיקה. אחרי ימים של ספקולציות, התיישבה למסיבת עיתו־ נאים עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהודיע על שילובה כראשת מועצת הנשים של המפלגה, שזה מכובד, אבל בשורה הת־ חתונה היא נותרה מחוץ לכנסת.

ג

גל שרון

עוד עיתונאי שהודיע על הצטרפותו לפוליטיקה. גל שובץ במקום החמישי ברשימת ישראל ביתנו, מה שעוד עשוי להתברר כהימור לא מוצלח אם הסקרים יתגלו כנאמנים למציאות.

גלאמין מושיק

מעצב פנים ומנחה התוכנית ״בא לחדש לכם", שעורר סערה כשזכה לקבל סיור בבית הכי מעניין שיש - בית ראש הממשלה - בליווי אישי של רעיית ראש הממשלה. שם נחשפו בפניו הממצאים המזעזעים: דלת חורקת, ציפוי ארונות מתקלף ומנורה שבורה. משבר הדיור זה כאן.

גלנט יואב

מי שלא רצה אותו כרמטכ"ל יקבל אותו בקרוב כבר כנסת, ואולי אפילו כשר, לאחר ששובץ כמספר 2 של ברשימתו של משה כחלון (ע"ע).

גן ילדים

אחד הסרטונים הראשונים שהפיק הליכוד בתחילת מערכת הבחירות והציג את שאר ראשי המפלגות כילדים בגן שבו נתניהו משמש כגננת. הסרטון אומנם נפסל בשל השימוש בילדים, אך ככל שמערכת הבחירות התקדמה, התברר שנתניהו צדק בנוגע לרמה הנמוכה שלה, שהציבה תחרות הוגנת לכל גן ילדים.

ד

דגן מאיר

ראש המוסד לשעבר שנשא נאום בעצרת ״מחליפים את השלטון״ שבוע וחצי לפני הבחירות, ושם תקף בדמעות את ראש הממשלה ואמר כי ההנהגה בישראל מפחידה אותו וכי ״מגיע לנו משהו טוב יותר״.

דוח המבקר

שני דוחות פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא במהלך מערכת הבחירות, ושניהם, איך לומר, לא ממש החמיאו לנתניהו: הראשון, על הוצאות מעון ראש הממשלה, חשף הוצאות מופרזות, והשני, על משבר הדיור, חשף את כישלונן של ממשלות ישראל בטיפול בנושא.

דרוקר רביב

המסורב: לקראת הישורת האחרונה החליט נתניהו לשבור את השתיקה ולהתראיין פחות או יותר לכל כלי תקשורת אפשרי. לאחר שבערוץ 10 נקבע כי מי שיראיין אותו לצד תמר איש־שלום יהיה הפרשן הפוליטי רביב דרוקר, מי שחשף את פרשת ביביטורס, הודיעו מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו לא יתראיין אצל דרוקר, וערוץ 10 ביטל את הראיון.

ה

החיים עצמם

בתגובה לדוח המבקר (ע״ע) אמר ראש הממשלה כי ״מדברים על יוקר המחיה, אך אני לא שוכח גם את עניין החיים עצמם״ בהתייחסו לגרעין האיראני, מה שכמובן הוליד אינספור פרודיות וממים ברשתות החברתיות כמו: ״אני יודע שהבטחתי לשטוף כלים ולנגב אבק, מאמי, אבל אני לרגע לא שוכח את החיים עצמם. האתגר הגדול ביותר לחיינו כעת הוא התחמשות איראן״.

הרב עובדיה

אף שהלך לעולמו לפני יותר משנה, מתברר ש״מרן מסתכל מלמעלה״ על מערכת הבחירות ורואה את אלי ישי ואריה דרעי מתכתשים בשאלה מי הוא ממשיך דרכו האמיתי.

הררי דידי

מגיש הרדיו והבדרן שהצטרף לצוות הקמפיין של נתניהו כשחקן חיזוק.

ו

וי 15

עמותה שיצאה בקמפיין למען החלפת השלטון וספגה מהליכוד ביקורת, וכן עתירה שאחר כך הליכוד משכה חזרה. נתניהו, אגב, ממשיך לטעון כי זו ״מזימה של גורמים מסקנדינביה״ להפילו.

ז

זועבי חנין

אחרי שנפסלה על ידי ועדת הבחירות, חזרה למרוץ באישור בג״ץ. זה כמובן לא עבר בשקט, ובפאנל בחירות שנערך במכללת רמת גן היא הותקפה כאשר פעיל ימין שפך עליה כוס מיץ.

ח

חברתי

אם בעבר כולם התגאו ברזומה הביטחוני, היום כל המפלגות רוצות להיות חברתיות. לא רק מפלגות כמו יש עתיד וכולנו, אלא גם המפלגות הגדולות והוותיקות, הליכוד והעבודה, שהפכה למחנה הציוני, משחקות על הטיקט החברתי.

ט

טוויטר ופייסבוק

המקום שבו התנהלה מערכת הבחירות הזו, הרבה יותר מאשר בצמתים, בכיכרות הערים ובכלי התקשורת.

י

יוקר המחיה

אחד הנושאים העיקריים במערכת הבחירות. כמעט ארבע שנים אחרי המחאה החברתית ואחרי שהשלום נפלט מהלקסיקון, נשארנו עם הבטחות מצד כל המפלגות להוריד את יוקר המחיה ולהפוך את החיים שלנו פה לקצת פחות יקרים.

כ

כחלון משה

מ

מוטציה

הכינוי שבחר נתניהו להסכם האיחוד בין הרצוג ולבני: ״זו רוטציה או מוטציה? אני לא יודע נגד מי אני מתמודד״. המטה הלאומי בליכוד הגדיל לעשות ופרסם ברשת תמונה מרוטשת המאחדת את פניהם של השניים לראש אחד, די מכוער יש לומר, תחת הכותרת ״רוטציה - מוטציה״.

מנהרות

המנהרות שאותן פגשנו במהלך הקיץ האחרון ובמבצע צוק איתן הפכו לעוד נושא במערכת הבחירות כשמתנהלת סביבו מלחמה על הקרדיטים: מי הראשון שזיהה את האיום? האם זה אכן בנט, שטען ש״חפר חפר״ בקבינט, עד להחלטה על יציאה למבצע קרקעי נגד מנהרות חמאס בצוק איתן. שר הביטחון משה יעלון האשים כי ״יש פה שקרים ושימוש מניפולטיבי במידע כדי לקושש מנדטים - אין לי הסבר אחר״.

מנשקי קמעות

נאום הצ׳חצ׳חים של 2015, הפעם בחסות הצייר יאיר גרבוז שטען בעצרת למען החלפת השלטון בכיכר רבין כי ״מנשקי קמעות ועובדי אלילים השתלטו על המדינה״. מיותר לציין כי האמירה הוציאה שוב את השד העדתי מהבקבוק, אם היו חסרות לנו מחלוקות בבחירות הללו.

מע״מ אפס

הסיבה הרשמית, אם כי לא היחידה, שבגללה הלכנו לבחירות. נתניהו, שהתחייב לתמוך בתוכניתו של שר האוצר לפיד, חזר בו והוביל לפיזור הכנסת.

מצע בחירות

הפך להמלצה בלבד עבור המפלגות, ובבחירות הנוכחיות לא כולן טרחו לפרסם מצע, כולל מפלגת השלטון, הליכוד.

נ

נאום נתניהו בקונגרס

נתניהו נסע לנאום בקונגרס בוושינגטון שבועיים לפני הבחירות כדי לעצור את ״ההסכם המסוכן״ של המעצמות עם איראן, אך בארץ, וגם בארצות הברית, רבים התייחסו להחלטה כאל צעד פוליטי, כולל יו״ר ועדת הבחירות שאסר על שידור חי של הנאום מחשש לתעמולת בחירות. המהלך שהיה אמור להיות שובר שוויון מבחינת נתניהו לא נשא פירות, לפחות לפי הסקרים.

נישואים חד־מיניים

הנושא הטעון ביצע עקיפה מתוחכמת לאחיו הגדול - נישואים אזרחיים, והציב את עצמו כנושא מהותי במערכת הבחירות, בזכות סרטון שבו נראו מועמדים ברשימת הבית היהודי מתבטאים נגד הכרה בנישואים חד-מיניים.

נפתלי מני

אב הבית לשעבר בבית ראש הממשלה שתבע את משרד ראש הממשלה והפך לזה שאשם תמיד: מ״הוצאות בית ראש הממשלה עלו בתקופת מני נפתלי״ ועד ״הזמנו אוכל בגלל מני נפתלי״.

"נשקם אותך"

האמירה של יאיר לפיד לאריה דרעי במהלך העימות (ע״ע), שהתייחסה לעברו בכלא, נפלה לידיו של דרעי כפרי בשל וסייעה לו במסרי הקמפיין העדתי שניהל, עם סלוגנים כמו ״מי אתה שתשקם אותנו״.

נתניהו שרה

רעיית ראש הממשלה הפכה לפרקים לחלק בלתי נפרד ממערכת הבחירות: מפרשת הבקבוקים (ע״ע), דרך הסרטון עם מושיק גלאמין (ע״ע), הצילומים ב״את״ והפוטושופ ודוח המבקר על הוצאות בית ראש הממשלה (ע״ע). לא מעט מתמו-דדים, מימין ומשמאל, קראו לתקשורת ולמבקרים לעזוב את שרה ולהתמקד בביקורת בראש הממשלה עצמו.

ס

ספירת הקולות בליכוד

הקרב של אבי דיכטר וציפי חוטובלי על המקום ה-20 ברשימת הליכוד נמשך שבועות ארוכים אחרי הפריימריז, הוביל לספירת קולות חוזרת, והגיע עד לבית המשפט העליון. בסופו ניצחה חוטובלי, ודיכטר שובץ במקום ה-26.

סרטונים

חדשות לבקרים נחשפו הגולשים לסרטוני וידיאו ויראליים של המתמודדים השונים שהופצו ברשתות החברתיות: מההיפסטר של בנט, דרך הביביסיטר של נתניהו והחתונה של מרצ ועד ההתגייסות של משה איבגי לטובת המחנה הציוני.

ע

עובדי נמל

שובצו בסרטון קבוצת התמיכה של נתניהו עם עובדי רשות השידור וגם עם פעילי חמאס, מה שעורר את זעמם של העובדים. נתניהו לקח אחריות, והשאלה היא מה יהיו השפעות הסרטון על הצבעת עובדי הנמלים.

עודה איימן

עורך הדין השקט שנבחר להוביל את הרשימה הערבית המשותפת פרץ לחיינו בסערה והפך למי שמייצג את הקול המ¬תון בקרב המפלגות הערביות.

ע

עימות

אחרי 16 שנים ללא עימות טלוויזיוני בין המתמודדים על ראשות הממשלה, קיוו ערוצי הטלוויזיה שהפעם פצצת הרייטינג אכן תצא אל הפועל, אלא שנתניהו סירב להשתתף והרצוג בעקבותיו. הציבור נותר עם עימות בין שאר ראשי המפלגות, ששודר בערוץ 2.

פ

פרס ישראל

אחרי שנתניהו החליט לפסול שופטים מוועדת הפרס ״לאחר שהתברר שאחד המועמדים לכהן בוועדה תומך בסרבנות״, התפטרו שופטים אחרים ומועמדים לפרס סירבו לקבלו, והסיפור תפס כותרות ימים ארוכים. מאז שככה הסערה, אך הוחלט כי השנה פרס ישראל לספרות לא יחולק.

צ

ציונות

הקאמבק של הבחירות (1): אחרי שהאיחוד בין מפלגת העבודה והתנועה של ציפי לבני קיבל את השם ״המחנה הציוני״, התעורר דיון סוער סביב השאלה מי הוא ציוני, כשבימין מנסים ללא הרף להוכיח שאנשי המחנה הציוני כלל אינם ציונים.

ק

קול

מעולם לא עסקו רבים כל כך בקול של אדם אחד. הקול הוא כמובן קולו של יצחק הרצוג. בניגוד לנתניהו, הרצוג אינו מצטיין בקול עמוק וסמכותי, וליתר דיוק הוא בעל קול דק, שהפך למושא ללעג מצד מתנגדיו. העניין לא חמק מעיניו של הרצוג שלקח שיעורים אצל מורה לפיתוח קול, שסיפרה כבר כי היא ״גאה בו ושומעת שיפור״.

ר

רגב מירי

מי שמזוהה עם ה״כפיים״ ועם אמי¬רות לא ממש מעודנות שיצאו מפיה לא אחת, הפתיעה בפריימריז בליכוד כשהפכה לאישה הראשונה של המפלגה, מה שיאלץ כנראה את נתניהו למנות אותה לשרה אם ירכיב את הממשלה.

רוטציה

הקאמבק של הבחירות (2): מאז ימי פרס ושמיר, לא הייתה הרוטציה נושא כל כך חם, הפעם באדיבות הרצוג ולבני, שסיכמו על רוטציה בכס ראש הממשלה, אם ינצחו בבחירות, אך זו בוטלה אמש.

רק לא ביבי

מערכת הבחירות הזו מתאפיינת יותר מהכל בקמפיינים הפרסונליים נגד נתניהו, כפי שלא היו מעולם נגד ראש ממשלה מכהן, ובראשם הקמפיין ״רק לא ביבי״.

ש

שקופים

ביטוי שבו השתמש דרעי בהתייחס למעמדות הנמוכים, ובעיקר למזרחים. ״גיבורי עדות המזרח לא יישארו יותר שקופים בספרי הלימוד ועל שטרות הכסף״, אמר. כמו כן כלל הקמפיין שלו גם ססמאות כמו ״גם אני שקוף״.

ת

תשדירי בחירות

הם עדיין משודרים מדי ערב, אבל הפכו הפעם ללא רלוונטיים. במערכת הבחירות האינטרנטית ביותר שידע¬נו, הסרטונים (ע״ע) הם אלה שתפסו את עיקר תשומת הלב.