תוצאות הבחירות הותירו רבים מתושבי ישראל המומים, שכן רבים מהסקרים חזו תוצאות שונות לחלוטין. בשיחה עם ניסים משעל הבוקר (חמישי), הסביר ירון לונדון מדוע לדעתו מפלגת העבודה מתקשה לכבוש את השלטון באופן עקבי והציג תיאוריה מעניינת שפיתח בנוגע לאזרחי ישראל.


לדבריו של לונדון, המשתנה הדמוגרפי בישראל הוא זה שלא מאפשר למפלגת העבודה להגיע לשלטון. "סקרי דעת קהל שמבקשים לחזות מהם הטעמים של הציבור משתמשים במשתנים רבים", אמר לונדון, "אם תבקש מסוקר לבסס את התחזיות שלו על משתנה אחד בלבד שהוא לא השכלה ולא הכנסה, הוא יבחר בכתובות של הנסקרים מפני שמקום המגורים מצביע על רמת ההכנסה שקשורה ברמת ההשכלה, בגודל של המשפחה ובעדת המוצא. באופן כזה אפשר לקבוע שהמשתנה הנבחר היחיד שבאמצעותו אפשר לשער בסבירות גבוהה אם דעת הקהל פונה ימינה או שמאלה זה האמונה באלוהים ומידת האדיקות, ויש התאמה מופלגת בין הנטייה הזאת לבין הנטיות הפוליטיות. כאשר אני קורא כיצד מתפתחות האמונות הדתיות ועוצמת האמונה אני רואה שפני הציבור הוא לכיוון אמונה". 
 
על פי התיאוריה של לונדון יש קשר סטטיסטי בין עומק האמונה לבין נטיות ההצבעה. "כיוון שהיהדות היא דת מאוד פוליטית והפכה לפוליטית עם הציונות עוד יותר, שזה קשור בטריטוריה והגנה על הגוף הלאומי אז ככל שאתה מאמין יותר הנטייה שלך תהיה לתמוך במה שנקרא הימין הפוליטי. בכל העולם, לפחות בעולם המערבי ובוודאי שגם בעולם המוסלמי, הנטיות הדתיות מתקשרות לנטיות שמרניות ותכופות גם לאומניות".


 

לונדון הסביר כיצד אהוד ברק ויצחק רבין ז"ל הצליחו להיבחר ולהפוך לראשי ממשלה למרות הנטייה "הימנית" של אזרחי ישראל: "אני חושב שכל הסוציולוגים המעמיקים מסכימים איתי שיש כמובן תפניות אנקדוטליות. יצחק רבין הצבר הראשון שהגיע למלוכה הוא המנצח הגדול של מלחמת ששת הימים, הוא פורץ הדרך לירושלים והוא מפקדה של חטיבת הראל. הוא אדם שיכול היה לעשות את זה במקרה אבל בסופו של דבר עם התרגיל המסריח וכו' רבין שלט בעזרת התמיכה שניתנה לו ע"י המגזר הערבי. החייל המעוטר ביותר בצה"ל, אהוד ברק, הצליח גם כן וגם זו הייתה אנקדוטה קצרת ימים. המגמה היא זו שאני מצביע עליה".
 
אם מנתחים לעומק את דבריו של לונדון, הסיכוי שמפלגת 'העבודה' תעלה לשלטון הוא נמוך מאוד עד בלתי אפשרי: "זאת המגמה, אלא אם כן נסיבות חיצוניות כגון משבר כלכלי עמוק או משבר פוליטי עמוק ישנו אותן", אמר לונדון, "הרוב המכריע באוכלוסיה חי עם זה מצוין ומקבל את מה שהוא רוצה". 
 
בהמשך הוא הביע את דעתו גם על הקמפיין שהוביל נתניהו: "הלהטוטים של התעמולה של נתניהו נקלטים ע"י הציבור היהודי באופן שאיננו מנותק סטטיסטית מהאמונות הדתיות. כשנתניהו אומר 'המוני הערבים יוצאים בתמיכת עמותות שמאל לקלפיות', 'יהודים צאו מבתיכם והצילו את המולדת', זו המולדת היהודית. המולדת היהודית איננה מולדת כל אזרחיה אז כאשר מדובר על המקף המפורסם בין יהודית לדמוקרטית בשעות מבחן כאלה הרוב המכריע של היהודים מוותר על המקף והמדינה הופכת בראש ובראשונה ליהודית, מדינה כזאת היא מדינת ימין". 

מתוך התכנית "משעל על הבוקר", כל יום ב-09:00, ב"רדיו ללא הפסקה"