חובבי האסטרונומיה הישראלים וסתם סקרנים, הפנו היום (שישי) בצהריים את עינייהם (המוגנות) לעבר השמיים, כדי לצפות בליקוי החמה החלקי האחרון שצפוי להראות בישראל בחמש השנים הקרובות.



שיאו של ליקוי החמה בישראל התרחש ב-11:56, כאשר הירח הסתיר כ-6 אחוזים מהשמש. "האמת היא שמדובר בליקוי חמה קטן", אמר ד"ר יגאל פת-אל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, בהרצאה שפורסמה ביוטיוב לפני ארבעה ימים. "זה הליקוי האחרון שיהיה בישראל עד לשנת 2020", אמר.



ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח נמצא בין השמש וכדור הארץ, וליקוי מלא מתרחש כאשר השמש, הירח וכדור הארץ נמצאים כמעט בדיוק באותו המישור. ליקוי חלקי, לעומת זאת, מתרחש כאשר הירח עובר מעל או מתחת לשמש באופן שאינו לגמרי מכסה את רדיוס השמש. 




ליקוי החמה בבריטניה. צילום: רויטרס


במהלך הליקוי החלקי היום, הירח יעבור מצפון וכתוצאה מכך, הליקוי ייראה רק בחלקו הצפוני של כדור הארץ. "תרבויות עתיקות בעולם ייחסו תכונות אלוהיות לשמש ופיתחו מיתוסים סביבה, ואפילו נערכו טקסים ומקדשים לכבודה", נאמר בסוכנות החלל הישראלית".
 
ישראל ממוקמת בקצה הדרומי של טווח הראות של הליקוי. הליקוי יתחרש מעל הים הנורבגי, בערך באמצע הדרך בין איסלנד לנורבגיה וצפונית לאיי פארו. בבריטניה, 98 אחוזים מרדיוס השמש ייחסמו על ידי הירח. במדינה הזהירו את התושבים מלהסתכל ישירות על השמש וכי מעשה כזה עשוי להוביל לנזק בלתי הפיך שיכול להגיע אף לעיוורון.


אנשים צופים בליקוי החמה בתל אביב. צילום: מרק ישראל סלם