ההסכם בין משרד האוצר לבין ההסתדרות, לפיו 10,000 עובדי קבלן יעברו להעסקה ישירה התקבל ברגשות מעורבים בקרב הגופים העוסקים בנושא. 



שר הרווחה, חיים כץ (הליכוד), שהביע תמיכה במאבק למען עובדי הקבלן מיום כניסתו לתפקיד, נטל בשבועיים האחרונים גם חלק פעיל במו"מ בין ההסתדרות לאוצר שהוביל לסיום סכסוך העבודה במשק סביב סוגיית עובדי הקבלן במגזר הציבורי. במהלך השבועיים בהם התקיים המו"מ חבר שר הרווחה ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן במו"מ וביחד הביאו להישג שכבר עכשיו נראה כמו הגדול ביותר עד היום למען העובדים הסוציאליים, למרות שבאיגוד שלהם עדיין לומדים את תוצאות המו"מ.



מלשכת שר הרווחה נמסר כי מתוך כלל העובדים סוציאליים שהועסקו עד היום כעובדי קבלן ברשויות המקומיות וחברות הבת שלהן, 1062 תקנים יוקצו להעסקה ישירה ואליהם יתווספו 150 תקנים חדשים של עובדים סוציאליים ברשויות מקומיות חלשות. שר הרווחה הצליח להשיג ביחד עם ההסתדרות הסכמה מהאוצר לעוד 75 תקנים להעסקה ישירה של עובדים סוציאליים האמונים על הטיפול ביוצאי העדה האתיופית. זאת ועוד, לראשונה יוחל צו הרחבה על אותם עובדים סוציאליים המתוקצבים על ידי הרשויות המקומיות ואינם עובדי הרשויות. צו אשר יעניק לעובדים אלה את אותן זכויות סוציאליות כשל עובדי מדינה.



"אין מאבק צודק יותר מזה שהתנהל בשבועות האחרונים למען עובדי הקבלן" אומר השר כץ ומוסיף: "העסקת עובדי קבלן ללא שכר הולם ובהעדר תנאי פנסיה יוצרת את דור הנזקקים הבא. העובדים הסוציאליים עושים מלאכת קודש בסיוע לאוכלוסיות המוחלשות והמעט שאנו יכולים לעשות למענם הוא למנוע את הצטרפותם למעגל העוני".



ההסתדרות הבהירה כי לא רק 1290 העו"סים עליהם דיווח משרד הרווחה ייקלטו להעסקה ישירה כי אם כל 2,000 העו"סים במגזר הציבורי שהועסקו על ידי חברות קבלניות או בתנאי "כתף אל כתף". מדובר ב-1700 עובדים סוציאלים בעיריות, כפי שמסר משרד הרווחה, אבל גם בעוד 300 בקרנות המחקר המועסקים ברובם במערכת הבריאות. צו ההרחבה ייחתם ב-2016 ויחול על כל 6,000 העובדים הסוציאליים בעמותות הפרטיות המפעילות את שירותי הליבה של הרווחה והבריאות מאז הופרטו שירותים אלה על ידי הממשלה.




שר הרווחה, חיים כץ. צילום: פלאש 90


יו"ר איגוד העבודים הסוציאלים, צפרא דוויק, אומרת: "ההסכם הוא יום חג לעובדים הסוציאליים. זאת היסטוריה בהתגלמותה שכן לראשונה המדינה לוקחת אחריות חברתית על כך שהיא זו שצריכה לספק את שירותי הרווחה לאזרחים ולתת ביטחון תעסוקתי לעובדים שיוכלו לעבוד ללא חרדות פיטורים, להתפתח מקצועית, ולזכות בתנאים סוציאליים שווים כמו לעובדי המדינה".



"על פי הסכם השכר, הוא יכלול קרן השתלמות, גמול השתלמות, ימי הברה, תוספות גמול תואר שני ומומחיות כמקובל. ההסתדרות השיגה הישג לפיו כל העובדים הסוציאליים שווים הם ולכל עובדי המדינה, כמו לעובדי העמותות מגיע להתפרנס בכבוד", אמרה.



האיגוד, שדיווח על 9,000 עובדי קבלן בזמן ש-8,000 נכללים בהסכמים, יסייע להסתדרות לנהל מו"מ מול העמותות המעסיקות עו"סים בשירותים נלווים שהמדינה לא מתקצבת כדי להעניק גם להם תנאי העסקה הוגנים.



מנגד, בקרב הארגונים שפעלו לשינוי יש עדיין ספק לגבי יישום ההסכם ומדגיישם כי נכון לעכשיו הוא נוגע לאחוז קטן מעובדי הקבלן. 



הדס צוקרט, דוברת תנועת "עתידנו - למען עתיד העבודה הסוציאלית בישראל", מברכת גם היא על ההישג אבל נשמעת ספקנית יותר ואומרת ל"מעריב": "אנחנו מברכות על ההישג ההיסטורי והמרגש הזה וכל הכבוד להסתדרות. אבל אנחנו עדיין ממתינות לראות כיצד יתורגמו ההסכמות בפועל ומה יהיה המנגנון ליישומן ומי יאכוף אותו. אנחנו למודות ניסיון מר מההסכמות אשר הושגו לפני ארבע שנים במאבק הקודם שגם ביישומן התגלו קשיים רבים לאורך הדרך".



צוקרט מוסיפה: "בשוק העבודה היום לא ניתן לדעת בוודאות מי עזב את המקצוע באופן זמני, מי הוכשר לעבודה סוציאלית אבל לא בדיוק עובד בזה.התחום כל כך הופרט במהלך השנים שהיום הוא מאד דינמי, תקנים נפתחים ונסגרים כל העת לפי צרכי העמותות, המשרות הן חלקיות והביטחון התעסוקתי כל כך חלש שאילץ עובדים סוציאליים נאלצים לעבור בין מקומות. תנועת עתידנו מברכת על הישג מרגש והיסטורי שאינו מובן מאליו. זהו יום חג מהבחינה הזאת ויחד עם זאת, למרות גילי הצעיר למדתי שצריך לראות בעיניים כדי להאמין ומצטרך להמתין לשנה הבאה. מצד אחד אנחנו צריכים לברך ומצד שני לא להיכנס לשאננות ולעמוד על כך שמנגנון היישום והאכיפה יהיה הדוק. אנחנו לא יכולים לנוח על זרי הדפנה".



הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, הארגון החברתי המוביל את המאבק נגד העסקה קבלנית בישראל, מברכת על קליטתם של אלפי עובדות ועובדי קבלן להעסקה ישירה אבל מדגישה: "מדובר בפיתרון שניתן לפחות מ-2.5% מהעובדים המועסקים כעובדי קבלן במגזר הציבורי וכמה מאות בודדות מכלל עובדי הקבלן המועסקים במגזר הפרטי ולכן למרות ההתקדמות הרי שלא ניתן להגדיר את ההסכם כבשורה של ממש עבור מאות אלפי עובדי הקבלן הקיימים היום בישראל. עמדת הקואליציה להעסקה ישירה היתה ונותרה כי אין די בהוספת מספר מוגבל של תקנים כדי לפתור את הבעיה מיסודה".



פעילי הקואליציה להעסקה ישירה קוראים לשרי האוצר והכלכלה להניח תשתית של ממש למיגור תופעת ההעסקה הקבלנית וטוענים כי ההסכם אינו כולל צעדים לפתרון ארוך טווח מכמה סיבות: 1. אין בו התחייבות לאיסוף מידע מקיף ואמין אודות עובדי קבלן. 2. אין בו הגדרת מקצועות שבהם אסור יהיה להעסיק בצורה ישירה או עקיפה עובדי קבלן. 3. אין בו תכנית אופרטיבית רצינית לצמצום התופעה במשרדי הממשלה והרשויות המקומיות.