שנים ארוכות מתריעים מדעני אקלים בישראל כי הטמפרטורות המטפסות מדי קיץ בעולם המתחמם יביאו לאזורנו גם טפילים, נגיפים ומחלות טרופיות מאזורי קו המשווה שהיו נדירים במקומותינו פעם. אחד כזה הוא היתוש הנושא את קדחת מערב הנילוס שכבר כמה שנים רצופות מופיע מדי קיץ בישראל במספרים הולכים וגדלים. התנאים המיטביים למפגעי היתושים הללו נובעים ממקורות מים עומדים וטמפרטורות גבוהות.



במסגרת הבדיקות שמבצע המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד הבריאות לניטור ולאיתור קדחת מערב הנילוס בכל הארץ, נמצא כי בוואדי אל חפי, שבין שכונת נווה יעקב לפסגת זאב (מעלה נחל פרת) שבירושלים, נמצאו יתושים בוגרים הנגועים בנגיף המחלה. במשרד להגנת הסביבה עדכנו כי "הימצאות יתושים נגועים בקדחת מערב הנילוס מהווה סכנה להתפרצות המחלה, ועל כן יש לבצע פעולות מיידיות שאותן דרש המשרד מעיריית ירושלים בהן עדכון הנופשים והמטיילים באזור, במיוחד אלו השוהים בחוץ בשעות הערב, ניטור בכל המקורות הפוטנציאליים לדגירת זחלי יתושים והדברה מיידית אם נמצאה דגירת זחלי או גלמי יתושים". מאז תחילת השנה התגלו יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס בשמונה רשויות מקומיות ומועצות אזוריות בכל רחבי הארץ: במועצות האזוריות ערבה תיכונה, משגב, שומרון, עמק המעיינות, נחל שורק ועמק יזרעאל, במועצה המקומית בית אריה וכעת בירושלים. בעקבות הפריסה הנרחבת בארץ, חוזר וקורא המשרד להגנת הסביבה לכל הרשויות ברחבי הארץ להגביר פעולות להפחתת מפגעי היתושים.



במשרד הגנת הסביבה מדגישים כי תחלואה בקדחת מערב הנילוס נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. במקרים שבהם מתפתחת מחלה היא לרוב קלה ומתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. אבל אצל חלק קטן מהחולים, המחלה עלולה להסתבך ולגרום לדלקת קרום המוח ואף למוות. מכיוון שלא קיים חיסון לבני אדם, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.



וכאילו שמפגע אחד שמקורו בהתחממות הגלובלית לא מספיק, שוב משלם הטבע את מחיר המפגעים האנושיים לאחר שבשל תקלה בקו ביוב של תאגיד המים "התנור" בקרבת עין קיניא, הוזרמו שפכי ביוב לנחל הבניאס בצפון. במשרדי הבריאות והגנת הסביבה הדגישו אתמול כי התקלה תוקנה כבר במהלך הלילה שבין שלישי לרביעי ואין עוד זרימת ביוב לבניאס אבל הזהירו את הציבור שלא לבצע פעילויות במים לאורך נחלי הבניאס והירדן, עד להודעה חדשה. "משרדי הבריאות והגנת הסביבה ימשיכו בדיגום למעקב אחר איכות המים בנחל. המשרד להגנת הסביבה יבחן את נסיבות המקרה, ובמידת הצורך יפעיל את מלוא סמכויותיו על מנת למנוע את הישנות המקרה ומניעת זיהום מקורות מים".