חבית נפט דולפת, דולפין מת, דיג לא חוקי וכבש במים - אלה הם מקצת מממצאי דוח סיכום שנת 2020 של אפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע, לטיפול במפגעים אקולוגיים בים. הישומון מוכיח כי גם בשנת הקורונה הציבור הישראלי נהר אל הים בהמוניו כמרחב פתוח ובטוח של פנאי ונופש, וגם, אם להתייחס למדווחים המשתמשים באפליקציה, שמר עליו מפני מפגעים ועבירות.

לפי הדוח, שמתפרסם כאן לראשונה, בשנת 2020 נרשמו 265 דיווחים בים התיכון ו־45 במפרץ אילת, המהווים עלייה לעומת 270 דיווחים ב־2019 בסך הכל. מתוכם, 125 דיווחים על דיג לא חוקי, שלושה קנים של צבי ים שהועתקו לחופים בטוחים, שמונה רשתות רפאים (רשתות דיג שנזנחו בשטח הימי) שהוסרו, 11 מפגעים של פסולת כבדה בחופים שפונו, ועוד. 

רק לפני שבוע עוד דיווחו שני צוללים מאילת באפליקציה על כבש שנמצא מת בין עמודי אתר הצלילה קצא"א שבעיר. על פי החשד, הוא נפל מאונייה המובילה בעלי חיים, ובסיוע התחנה למניעת זיהום ים במשרד להגנת הסביבה אילת הוא פונה. ממצאים נוספים: בפברואר דווח על חבית נפט דולפת בניצנים שסולקה, במרץ נפתח תיק לדייג רשתות מקיאק בניגוד לתקנות וללא רישיון ביפו, במאי אותר קן של צב ים שהועתק לחווה שמורה על ידי פקחי רשות הטבע, ובספטמבר דולפין נפלט מת לחוף בת ים לאחר שהסתבך ברשת של דיג מכמורת. 

הדס גן־פרקל, רכזת SeaWatch בחברה להגנת הטבע, אומרת ל"מעריב": "למרות מגיפת הקורונה והסגרים שהוטלו, בין היתר על הים, האפליקציה המשיכה לתת מענה למאות דיווחים מהציבור על מפגעים בים, כמו חיות פצועות, פסולת ועבירות דיג. עובדה זו ממחישה את הצורך הבסיסי של הציבור הישראלי במרחב ימי פתוח ובטוח של פנאי ונופש, ומחזקת את החשיבות שבגיוס הציבור לטובת שמירה על הים. 
מאז השקתה בשנת 2015 הורידו את האפליקציה כ־10,000 חובבי ים, מתוכם כ־1,300 בשנת 2020.