זעם בארגוני הסביבה על הבקשה שהגיש המשרד להגנת הסביבה לבית המשפט, שקיבל אותה היום (שני), להטיל צו איסור פרסום על פרטי חקירת האסון האקולוגי בחופי הים התיכון הישראלי. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה ולדברי המשרד, הבקשה להוציא צו איסור פרסום היא "בשל היבטים בין לאומיים מורכבים שיש לחקירה המתנהלת ביחידה להגנת הסביבה הימית ובמשטרה הירוקה".

בתוך כך, מאיה יעקבס, מנכ״לית ארגון צלול, מסרה בתגובה: "כשהגורמים הפועלים בים ומייצרים סיכון זיהום הם חברות נפט וספנות עשירות ורבות השפעה על הרגולטור, צלול דורשת חקירה שקופה ולהסיר את הצו לאלתר".

מארגון "אדם, טבע ודין" נמסר: "הסתרת כל הנושאים הקשורים בחקירת אסון הזפת, היא פגיעה אנושה באמון הציבור בממשלה וברגולטורים שאמורים להבטיח את בטחונו של הציבור והסביבה. בנושאים סביבתיים בטח כאשר מדובר באסון בסדר גודל כזה השקיפות ומסירת המידע לציבור היא קריטית ומעוגנת בחוק ופסיקה. גם במקרה של קצא"א היה חיסיון מוחלט על כל פרט הקשור לנושא ובעקבות עתירה שלנו לבג"צ לאחר הדליפה בעברונה ב-2014 נקבע כי חרף הטענה הביטחונית לא יהיה חיסיון על נושאים סביבתיים".

עוד נמסר כי: "המסקנה המתבקשת היא שגם טענות ביטחוניות אמורות להביא להסתרה מינימלית של מידע ולהיות מאוזנות אל מול זכות הציבור לדעת. 'אדם טבע ודין' בוחן את האפשרויות המשפטיות לערער על הצו ולהגן על זכות הציבור לדעת. ד"ר רויטל גולדשמיד, מ"מרכז מחקר סביבתי חיפה" מאשימה: "המשרד להגנת הסביבה לא נקט באמצעים לניטור ומניעת האסון האקולוגי ובכך איפשר לו להתרחש ועכשיו מתנהל בהעדר שקיפות כלפי אזרחי המדינה".

בתגובה, הבהיר המשרד להגנת הסביבה כי לא הייתה בידיו כל התראה מוקדמת או זיהוי מוקדם מאף גורם בין-לאומי או ישראלי, טרם נחיתת הזפת בחופי ישראל ב-17 בפברואר, וכי כל טענה אחרת אינה נכונה.

יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח"כ תמר זנדברג, פנתה במכתב לשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, בדרישה להסיר את הצו ובמקביל פנתה למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בו היא קוראת לו לבצע חקירה יסודית של האירועים: "מאחורי התמונות הקשות של הזיהום בחופי הים עומדים מחדלים רבים המחייבים בדיקה מעמיקה, זה מעשה יד אדם שניתן היה למנוע. ללא פעולה נחרצת של משרדך, האסון האקולוגי הבא הוא רק עניין של זמן".

עיכוב בתקצוב פעולות השיקום לרשויות המקומיות משבש את מבצע המתנדבים

בתוך כך, בקבוצות המתנדבים לניקוי חופי הים של עמותת "אקואושן" באזור חיפה, הודיעו לאלפי המתנדבים כי פעולות הניקוי שתוכננו מבוטלות בשל מחסור בתקציב לציוד מיגון עבורם, למרות ניסיון השרה גמליאל להעביר בישיבת הממשלה החלטה בנושא.

יו"ר איגוד ערים שרון-כרמל וראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, הסביר: "רשויות החוף במרחב האיגוד מפסיקות באופן מיידי את ניקיון זיהום הזפת בחופים בשל סירוב האוצר לאשר את התוכנית והתקצוב שהגיש המשרד להגנת הסביבה. אנו לא מוכנים לתקצב את ניקיון החופים על גבי התושבים והרשויות. בממשלה מתקוטטים ובכך פוגעים בחיי בעלי החיים, באיכות הסביבה וגורמים לדחיית  פתיחת עונת הרחצה והתיירות במרחב שלנו". מאוחר יותר היום, התכנסו ראשי הרשויות באזור לישיבת חירום בנושא.