חברת אדמה, מהחברות המובילות בעולם בתחום הגנת הצומח, יוצאת בשיתוף פעולה ראשון מסוגו לאיסוף מכלי פלסטיק ריקים של חומרים להגנת הצומח של כלל היצרנים. במסגרת שיתוף הפעולה, בו לוקחות חלק רשות הטבע והגנים וישובים במועצות האזוריות יואב ולכיש ובתיאום עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות, הוצבו לאחרונה עשרות "תחנות ירוקות" במושבים ובקיבוצים באזורים אלה, במטרה לצמצם את היקף הפלסטיק המושלך כאשפה רגילה ובשטחים הפתוחים, ולמחזרו.

מדי שנה נעשה בישראל שימוש בכ-2 מיליון מכלי פלסטיק לחומרים להגנת הצומח. נכון להיום, בהיעדר פתרון בר קיימא למיחזור הפלסטיק, החוק מאפשר את השלכתם בתום השימוש לפחי האשפה הרגילים לאחר שטיפה וניקוב. בנוסף, מכלים רבים מושלכים בסמוך לשדות חקלאיים ומזהמים את השטחים הפתוחים, ובכך פוגעים בסביבה.

"כחברה מובילה בתחום הגנת הצומח שקשובה לצרכי החקלאים, זיהינו את הבעיה ולקחנו על עצמנו למצוא פתרון שיקל עליהם ושיעמוד בקנה אחד עם מדיניות הקיימות של אדמה", מסביר ד"ר ערן סגל, מנהל תחום סביבה וקיימות גלובלי בחברת אדמה. "מיזם 'התחנה הירוקה' ישרת את החקלאים והעובדים אשר עושים שימוש בחומרים להגנת הצומח, וכן יסייע בצמצום כמויות הפלסטיק, יעודד מחזור וזאת תוך שמירה על השטחים הפתוחים ואיכות הסביבה".

ד''ר ערן סגל, מנהל תחום סביבה וקיימות גלובלי בחברת אדמה (צילום: יחצ)
ד''ר ערן סגל, מנהל תחום סביבה וקיימות גלובלי בחברת אדמה (צילום: יחצ)

ד"ר מטי צרפתי הרכבי ראש המועצה האזורית יואב: "אנחנו מודים לחברת אדמה על הרמת הכפפה למתן פתרון למיכלי הפלסטיק של חומרים להגנת הצומח המושלכים מדי יום לפחי האשפה והשטחים הפתוחים בסביבתנו. במיוחד בימים אלו, כולנו מחוייבים יותר מתמיד לשמור על הסביבה ואורח חיים מקיים. מברכת על הפרויקט וקוראת לכל החקלאים להשתמש ב"תחנות הירוקות" אשר הוצבו ביישובי המועצה".

מכלי הפלסטיק ייאספו מתחנות האיסוף לפחות אחת לשלושה חודשים ובהתאם להיענות החקלאים, ויועברו לטיפול באתר "אדמה אגן" שם ימוחזרו וישמשו לייצור צינורות פלסטיק לתשתיות תקשורת. בתחנות האיסוף, הותקנו רצפות למניעת דליפת שאריות חומרים לקרקע ובמסגרת פעילות האיסוף יבוצעו בדיקות מדגמיות, כדי לוודא שנאספים מיכלים נקיים בלבד. מכלים בהם יימצאו שאריות חומרים יופנו לטיפול מתאים. באדמה מציינים כי מדובר בפיילוט, ובמהלכו תיבחן האפשרות להרחיב את הפעילות לאזורים נוספים.