חברת האנרגיה הישראלית "סינרג'י אנרגיה מתחדשת" זכתה במכרז של חברת מקורות להקמת שדה סולארי על מאגרי מים. במסגרת תנאי המכרז, שהוא הראשון מסוגו עבור מקורות, יופקו כ־40 מגוואט כבר בשנת 2023.

המכרז יצא לדרך בחודש ינואר בניסיון לנצל שטחים שבידי מקורות לייצור חשמל "ירוק". עלות הקמת המתקן מוערכת בכ־120 מיליון שקל.
היתרון בהקמת מערכות סולאריות על מאגרי מים הוא כפול – מצד אחד הוא מנצל שטח "מופר" (שאינו משחית לכאורה שטח פתוח) לטובת ייצור חשמל שמקורו מהשמש, ובמקביל מערכות אלה מפחיתות את אידוי המים באותם מאגרים ששוכנים תחת כיפת השמיים.

בשל מגבלות רגולציה, מקורות מנועה משימוש בייצור החשמל לטובת צרכיה, ולכן היא מחכירה את השטחים שבידה ליזם, המוכר את סך ייצור החשמל לרשת הארצית. חוזה החכירה בין הצדדים נחתם לתקופה של כ־25 שנה, והיקף ההכנסות המשוער של מקורות לאורך כל תקופת ההתקשרות מוערך בכ־100 מיליון שקל.

מנכ"ל מקורות אלי כהן ציין שהמכרז מהווה נדבך נוסף במאמצי החברה להפחתת עלויות האנרגיה שלה, הנחשבות לגבוהות מסוגן בישראל עבור חברה אזרחית. "בכוונת מקורות לקדם הקמה של מערכות נוספות, ובכך לצמצם את עלויות האנרגיה שלה, ובמקביל לתרום להורדת היקף זיהום האוויר שמקורו בייצור קונבנציונלי של חשמל", הוא ציין. 

מנכ"ל סינרג'י אנרגיה מתחדשת אביעד מור מסר שהמכרז של מקורות הוא הגדול בארץ בתחום המערכות הצפות. "הפרויקט מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה להרחבת הפעילות בארץ ובחו"ל", הוא ציין עוד. "סינרג'י מקימה כבר כיום מאות מגוואטים של מערכות צפות בקיבוצים ובמושבים ברחבי הארץ".