פעמון האזעקה הרם שהפעיל השבוע בקול גדול ה־IPCC, פאנל מדעני האקלים הבינלאומי של האו"ם, נוכח משבר שינוי האקלים, ממשיך להדהד גם בישראל - השוכנת באגן הים התיכון, שמתחמם בקצב מסוכן של פי שניים מהממוצע העולמי.

ראשי כל ארגוני הסביבה הגדולים בישראל יוצאים בזה אחר זה במתקפה חריפה על הממשלה, נוכח דבקותה במדיניות הממשלה הקודמת, תוך המשך העדפת מקורות אנרגיה ודלקים מזהמים ופולטי גזי חממה. זאת בניגוד לכל היגיון אקלימי־כלכלי שמוביל את העולם המערבי בשנים האחרונות, ובניגוד להצהרות השרים עצמם, שבכל זאת אישרו תקציב וחוק הסדרים המקדמים מדיניות מיושנת ומזיקה.

מנכ"ל מגמה ירוקה אלעד הוכמן אמר ל"מעריב": "משרד האנרגיה שיווק לציבור במשך שנים את השקר שהגז הוא החלופה הירוקה שדווקא תפחית את הפליטות - בדיוק הפוך ממה שקבע עולם המדע בדוח החמור. את התוצאה ירגישו בעיקר השכבות החלשות והצעירים. 
"למרבה האכזבה, המדיניות שמקודמת כיום על ידי שרת האנרגיה קארין אלהרר ממשיכה להגביר את השימוש של ישראל בגז ובדלקים מזהמים והופכת את ישראל לצומת לשינוע של דלקים פוסיליים. 

"גם הצעדים שעליהם חתומה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לא מספקים ואף פוגעים בסיכויים למתן את ההשפעות החמורות בטווח הארוך. המבחן האמיתי של ממשלת השינוי הוא לחולל מהפכה ולא להמשיך את דרכה של הממשלה הקודמת, עם אותה מדיניות הטעיה ושקר כי ישראל מנהלת מאבק במשבר האקלים. אנחנו לא נאפשר להם להחמיץ את ההזדמנות". 

אזהרת זיהום בחוף בחיפה (צילום: דורון גולן, פלאש90)
אזהרת זיהום בחוף בחיפה (צילום: דורון גולן, פלאש90)


מנכ"לית צלול מאיה יעקבס אמרה ל"מעריב": "דוח המדענים הוא אזעקת אמת שצריכה לזעוק באוזניים של מקבלי ההחלטות. לנפתלי בנט ויאיר לפיד הזדמנות היסטורית להירשם בדפי ההיסטוריה כמי שהאיצו את ההתמודדות עם משבר האקלים, ולא תרמו לסיבות להמשך הידרדרות המצב. 

"צלול קוראת לממשלה לקיים דיון חירום עם מדעני האקלים הבכירים, ולשנות מדיניות: לחוקק חוק אקלים, להחליט ש־70% מהאנרגיה תהיה מבוססת אנרגיה מתחדשת ולא רק 30% כמו ביעדי הממשלה, לבטל מיד את התוכניות לשנע נפט עם קצא"א ואת הכוונה להרחיב קידוחי גז נוספים בים. במקביל, יש להאיץ את חשמול הרכבת והוספת תחבורה ציבורית יעילה ונקייה, לטפל בפסולת, ועוד שורת מהלכים שיאפשרו את האטת האסון והבטחת החיים".

ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל מסר: "לישראל שטופת השמש וברוכת החדשנות יכול להיות תפקיד מיוחד במאמץ העולמי, אבל למרבה הצער הממשלה הזו, כקודמתה, היא חלק מהבעיה, והיא ממשיכה לתמוך פוליטית וכספית בתעשיית הגז המעוללת אסון לאקלים כדור הארץ, מה שישפיע לרעה גם על יציבות האזור שלנו. יש להפסיק לאלתר את התמיכה בתעשיית הגז והנפט, להקפיא את המשך החיפושים ולתמוך במעבר מסיבי לאנרגיית שמש ובחדשנות הישראלית בתחום".