בצל מחלוקת עזה מצד ארגוני הסביבה על תוכנית חלקית וחסרה שהציגה הממשלה לקראת ועידת האקלים ה־26 של האו"ם שתיפתח ביום ראשון בסקוטלנד, אירח אתמול נשיא המדינה יצחק הרצוג את משלחת ישראל היוצאת לוועידה.

המשלחת הישראלית תמנה מעל 120 נציגים ממשרדי הממשלה, חברי כנסת, החברה האזרחית, האקדמיה, המגזר העסקי והשלטון המקומי. במהלך הוועידה תציג המשלחת תערוכה חדשנית עם פתרונות טכנולוגיים מהפכניים בתחום הגנת הסביבה ויועברו הרצאות טד וסרטונים בנושא.

בזמן האירוע הפגינו מחוץ למשכן הנשיא פעילים סביבתיים נגד תוכנית האקלים שעליה הכריזה הממשלה, כמו גם בדרישה להכריז על מצב חירום אקלימי־אקולוגי ובקריאה לחוקק חוק אקלים חזק. הפעילים ערכו מיצג מחאה שבו עמדו על קוביות קרח ענקיות המדמות את הקטבים הנמסים, כשמסביב לצווארם כרוכים חבלי תלייה ומאחוריהם ניצב שלט מחאה ועליו כתוב: "העתיד שלנו תלוי בפעולות שלכם".

מתי בן אהרון, רכז הפעילות של גרינפיס ישראל, טען כי "ישראל נכשלה, ובגדול, בעמידה ביעדי האקלים הזעומים שלה, ובלי חוק אקלים מחייב לא ברור מה עומד להשתנות עכשיו. ממשלה שמקדמת גגות סולאריים ביד אחת וביד השנייה פותחת את הים התיכון לחיפושי גז ונפט ליצוא היא לא פחות מצבועה. ראש הממשלה נפתלי בנט יגיע לוועידת האקלים הבינלאומית עם מילים גבוהות ובידיים ריקות".

הרצוג, רעייתו וזנדברג אוכלים בשר מתורבת באירוע (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
הרצוג, רעייתו וזנדברג אוכלים בשר מתורבת באירוע (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

בתום האירוע במשכן קיבל הנשיא מידי השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, ובשיתוף עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, את תוכנית היישום לעמידה ביעדי הממשלה למאבק במשבר האקלים שסוכמה בתחילת השבוע בממשלה.

התוכנית כוללת שורת השקעות ותמריצים בתחומי התחבורה החכמה, הבנייה הירוקה, ההתייעלות האנרגטית ועוד, אבל אינה מטפלת בנושא המרכזי – ההתייחסות לגז הפוסילי ולנפט כטכנולוגיות מעבר לאנרגיות מתחדשות, ולא כמקור אנרגיה עיקרי לשנים.

במסגרת קבלת הפנים קיים הנשיא עם שתי השרות כנס ייחודי שהדגיש את חיבור המאבק במשבר האקלים לשיח הציבורי, העסקי והחברתי בישראל.

ועידת האקלים שתיערך בגלזגו נדחתה בשנה בשל מגיפת הקורונה והיא נחשבת לקריטית במיוחד עבור ממשלות העולם, בצל שלל דוחות מדעיים שהתפרסמו בשנה האחרונה ומזהירים כי המין האנושי נמצא בנקודת הזמן האחרונה שבה הוא יכול להשפיע משמעותית על האטת ועצירת קצב שיבוש האקלים של כדור הארץ.

בתוך כך, היום צפוי להתפרסם דוח מבקר המדינה על התמודדות ישראל עם משבר האקלים - שצפוי להביך את הממשלה לקראת הוועידה.
אתמול פרסם ארגון המטאורולוגיה של האו"ם דוח נוסף שבו הוא מזהיר כי רמת הפחמן הדו־חמצני באטמוספרה הגיעה לשיא של כל הזמנים ב־2020, וכי קצב הגידול ברמת הגזים לוכדי החום כמותו תביא בהכרח לאובדן שליטה על קצב ההתחממות, ולהוביל לעלייה של מעל 1.5 מעלות בממוצע בהשוואה לעידן הטרום־תעשייתי - עלייה שממשלות העולם התחייבו למנוע.

"אנחנו ממש לא בכיוון. עלינו לחשוב מחדש על מערכות התעשייה, האנרגיה והתחבורה שלנו ועל כל אורח החיים ואני קורא למדינות העולם להגדיל דרמטית את ההתחייבות שלהן להפחתת הפליטות בוועידת גלזגו", אמר מנהל הארגון פטרי טאלאס.