חברת אוגווינד הישראלית, שהוקמה על ידי ד"ר אור יוגב, פיתחה בשנים האחרונות במרכז המחקר והפיתוח שלה מערכת אגירת אנרגיה פורצת דרך בקנה מידה עולמי בשם AirBattery.

המערכת יודעת לאגור את החשמל כאוויר דחוס ובעת הצורך להמיר אותו בחזרה לחשמל, ובכך לייתר את השימוש בסוללות ליתיום־יון מזהמות. מדובר בתהליך ייחודי, מוגן בפטנט, שבו ממירים את האנרגיה החשמלית שנוצרה לאורך היום ממתקנים פוטו־וולטאיים, או ממקור מרשת החשמל, לייצור אוויר דחוס המאוחסן במכלים תת־קרקעיים. במהלך שעות השיא בצריכת החשמל, האוויר הדחוס נפרק לטורבינה המונעת על ידי סילון מים, שמפעילה גנרטור.

לאחר תקופת הרצה מוצלחת במתקן הניסוי בקיבוץ יהל שבערבה, שנמשכה כחצי שנה, עדכנה אוגווינד כי המערכת היא מסחרית. בכך למעשה יהפוך קיבוץ יהל לפורץ דרך בתחום אגירת האנרגיה, כשיהיה הראשון לאגור חשמל מתחת לפני הקרקע באמצעות חומרי גלם בני־קיימא וללא התבססות על סוללות ליתיום־יון.

יוסי עמיאל, מנהל עסקים קיבוץ יהל, מספר: "נכון להיום אנו מייצרים בקיבוץ חשמל בהספק של 1 מגה־ואט וחיפשנו פתרון שיאפשר לנו לאגור את חשמל לשעת הצורך בצורה יעילה ובטוחה בסמוך לרפת ולמפעל עיבוד התמרים. בחרנו ב־AirBattery, שבה מתקן האגירה הוא מודולרי ונמצא בתוך מכלים תת־קרקעיים מבטון, מה שמאפשר לנו לנצל את השטח הפנוי מעל המערכת להרחבת הרפת והמפעל, ובד בבד להגדיל את יכולת האגירה במידת הצורך".

לדברי ד"ר אור יוגב, מייסד ומנכ"ל אוגווינד, "מדובר בתהליך ירוק לחלוטין שניתן ליישום מתחת לקרקע, בצורה בטוחה, כמעט בכל תא שטח".