השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, קיימה היום (רביעי) תדרוך לתקשורת בעקבות חשד לכתם שמן שנמצא מול חופי ישראל. בתדרוך תינתן תמונת מצב בנוגע לחשד לכתם השמן והפעולות המבוצעות.

"אנחנו בחדר מצב בחיפה שנפתח לפנות בוקר, פתחנו אותו בעקבות דיווח שקיבלנו על חשד לזיהום ים. בעקבות החשד הגדרנו אירוע ברמה 3 - לפי הנחת עבודה של זיהום באירוע לאומי או אזורי. אבל עד לרגע זה אנחנו מקווים לטוב ביותר ונערכים לגרוע ביותר", פתחה זנדברג את דבריה.

"כרגע אין ממצאים לכתם או זיהום נפט אבל אנחנו נערכים. לפני שעתיים נתנו מידע לכל רשויות החוף ואת ההנחיות להיערכות, וגם אמרנו להם שככל שהחשדות יתאמתו המדינה לוקחת על עצמה את הובלת האירוע כולל המשאבים והמימון. כל המערכות ערוכות אבל ללא ממצאים בינתיים, ואנחנו מקווים שזה ישאר המצב", הוסיפה.

תמר זנדברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
תמר זנדברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אחריה דיבר רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית: "הנחת העבודה היא שיש לנו אירוע אקולוגי חמור בים. המלצנו על הכרזה על אירוע לאומי. כל גורמי המדינה החל מהצבא, המשטרה, השלטון המקומי - עובדים על פי הנחת העבודה. אין לנו שום אינדיקציה ריאלית שיש כתם זיהום בים. אבל עד שלא וידאנו את זה אנחנו בתוך האירוע".

לאחר מכן תיאר את ההשתלשלות הכרונולוגית של האירועים: "שלשום אחה"צ קיבלנו ב-17:50 התראה מלויין על חשד לאירוע זיהום ים. מאותו רגע חובתנו לבצע זיהוי של המקום. למחרת בצהרים הוצאנו טיסת סיור של שלוש שעות לאזור והממצאים היו 0 - לא היה זיהוי של דלק. במקביל הפעלנו את מערכת הביטחון שהתגייסה, מטוסי זיהוי ביצעו את הגיחות שלהם ובחמש אחה"צ חזרו עם ממצאים שהיו דרמטיים מבחינתי: צילומי מצלמות תרמיות של פסים שנמרחים בין פלמחים לנתניה-שפיים".

"שילוב הנתונים האלה היה מרתיע ולכן באופן מיידי אגף המבצעים בצה"ל סיכם על המשך ניטור באמצעים ימיים ואוויריים. השרה זנדברג כינסה אתמול בערב הערכת מצב והוחלט על מצב כוננות 3. מבחינתנו חדר המצב נפתח אמש בחיפה בקרית הממשלה ומשם מנוהל האירוע. קיבלנו אישור להוציא ציוד חסימה ושאיבה והוצאנו קבלנים פרטיים עם כלי שיט בים למקומות שונים, אניה שלנו ושל המכון לחקר ימים ואגמים גם היא נמצאת בשטח. ככל שיאותר דלק יש לנו חלון זמנים מצומצם עד החשכה ולפני החמרת מזג אוויר מחר. מחפשים את הכתם נכון לעכשיו", הוסיף עמיר.

עוד הוסיף: "דלק אפשר להריח ממרחק רב. כל הממצאים בשטח עד כה שוללים. הרוח בסערה תהיה מערבית עם גלים של עד 5 מטר ואם יש דלק בים הצפי הוא שיגיע לחופים. הצפי שאם יש דלק אז חופים יזדהמו מנתניה ועד נהריה. זה הוסבר לרשויות המקומיות הסיכון והם ערוכים. אם היו לקחים מהאירוע לפני שנה הם מיושמים כבר עכשיו. כרגע כל החיפושים שלנו בים העלו אפס ממצאים של דלק. השאלה היא מה זוהה בלויין ובמצלמות התרמיות, ואם זה לא דלק אז מה זה היה - וזה יעסיק אותנו בהמשך".

"יש זיהוי שגוי לא פעם של הרדאר הלווייני וגם למערכות התרמיות יש מגבלות. הוודאות היא אף פעם לא מאה אחוז. זה יכול להיות ביוב מטופל חוקי שהושלך על ידי אניה בים, יש סחף שיכול להיות מפורש ככתם דלק. זה לא מדע מדוייק. יש הרבה מאד עבודת פיענוח. אין שום קשר לאסדות הפקת הגז. לכל רשות מקומית חופית מה-21 הקיימות יש תכנית חירום והן נדרשות להפעיל אותן, לרענן את המחסנים ולהכין את הצוותים. כך גם לגבי מפעלים וחברות רלוונטיים", המשיך.

כאמור, בטיסת סיור של מערכת הביטחון שנערכה אמש מול חופי ישראל, התגלו כתמים החשודים כנפט, במרחק של כ-20 קילומטר מערבית לחופי נתניה. הטיסה התבצעה בהמשך לבדיקת החשדות שערך המשרד להגנת הסביבה בעקבות הודעה שקיבל ממערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית על חשד לכתם שמן מול חופי הים.

קודם לכן, בעקבות ההודעה שקיבל המשרד להגנת הסביבה ממערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית על חשד לכתם שמן כ-35 מייל ימי מערבית לאשדוד, הוצאו טיסות סיור של המשרד להגנת הסביבה ושל מערכת הביטחון. הטיסה המוקדמת של המשרד להגנת הסביבה לא זיהתה ממצאים. בטיסת מערכת הביטחון, שיצאה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, התגלו כתמים חשודים, במרחק של כ-20 עד 40 קילומטר מערבית לחופי ישראל, מאזור ראשון לציון עד נתניה, שייבדקו היום מקרוב.