מזג האוויר הקיצוני שאנו חווים בימים אלו אינו נובע רק מחורף כזה או אחר, אלא הוא תוצאה ישירה של ההתחממות הגלובלית. אחד הגורמים העיקריים להתחממות ולמשבר האקלים הוא פליטת פחמן מוגברת. עם כ־20־25 מיליארד טון של פחמן מזהם המצטבר באטמוספרה בכל שנה, גובר הצורך בפתרונות מיידיים שיעצרו את המגמה השלילית.

הטכנולוג הראשי של חברת High Hopes ערן אורן הבין את עומק הבעיה. לילה אחד לפני כשנתיים וחצי הוא התקשר לשותפו לעתיד נדב מנסדורף ואמר לו: "פחמן דו־חמצני קופא בסביבות 10- מעלות צלזיוס". והסביר לו: "הוא הופך לקרח יבש, שקל מאוד לתפוס אותו. אין צורך בחום, אין צורך בדחיסה, אפשר לעשות זאת באנרגיה מינימלית. אם מגיעים ל־15־30 אלף קילומטר מעל פני האדמה יש טמפרטורות סביבתיות קרובות מאוד לזה עם אחוזי פחמן גבוהים והרבה רוח המניעה את האוויר בקצב מהיר".

הפתרון שהגו ערן ונדב חדשני ופשוט, ועלויותיו הכספיות נמוכות. באמצעות בלונים מיוחדים המתאימים לגבהים גדולים, הם משלחים אסדות ללכידת פחמן באנרגיה נמוכה לאזורים שבהם יוכלו לעבוד בצורה היעילה ביותר. כאשר המיכל מתמלא בקרח יבש הוא יורד חזרה ארצה ונשלח לחיסול. השנה הצליחה חברת High Hopes בניסוי שנערך בגרמניה ללכוד פחמן ישירות מהאוויר בעזרת הבלון. "זה מרגש ומעניק לנו תחושה של שליחות עצומה לדעת שאולי אנחנו מחזיקים באחת הטכנולוגיות היחידות בעולם לפתרון של תפיסת פחמן מהאוויר", אומר מנסדורף.

נדב מנסדורף (צילום: High Hopes labs)
נדב מנסדורף (צילום: High Hopes labs)

זהו אינו הניסיון הראשון להורדת פחמן מן האוויר. כבר נעשו מאמצים להשיג מטרה זו קודם לכן, אך אלה לוקים ביעילותם מבחינת כמות ועלות. הפתרונות ללכידת פחמן הקיימים כיום בעולם הם יקרים, דורשים משאב נדל"ני עצום, ואינם מאפשרים להוריד מספיק פחמן מהאוויר ביחס להוצאה ולבזבוז האנרגיות. כיום העלות הממוצעת להורדת טון פחמן מהאוויר עומדת על כ־1,000 יורו לטון. במחירים כאלו הכלכלה העולמית אינה יכולה לעמוד בנטל.

הפתרון של High Hopes, לעומת זאת, מביא עמו יתרונות אדירים מבחינת עלות כלכלית. "היתרון המשמעותי ביותר של הפתרון הוא ביכולת להוריד כמות עצומה של פחמן ובמחיר הגיוני במודלים העסקיים הקיימים כיום. ביעד הראשון שלנו אנו מכוונים למחיר של כ־250 דולר לטון, ובהמשך אנו מכוונים להוריד כמות של טון פחמן ביום לכל בלון במחיר של 40־55 דולר לטון – זה מחיר שהכלכלה העולמית יכולה לשלם", אומר מנסדורף.

בכל העולם מתמקדים במציאת פתרונות לזיהום עתידי ולאנרגיה חליפית, אבל היום כבר ברור שללא מאמץ ממוקד בהורדת הפחמן, לא יסייעו לנו האנרגיות החליפיות. הפתרון החדשני של חברת High Hopes הוא נקודת אור במאמץ.