בלעדי: תנועת השומר הצעיר מפעילה תוכנית מקיפה לכל שכבות הגיל בנושא איכות הסביבה ומשבר האקלים, במטרה ליצור בקרב חניכיה תשתית למנהיגות אקטיביסטית שתיזום ותקדם פתרונות, תעלה מודעות ותיזום פעילויות בקהילה. השנה, כחלק מיישום התוכנית, שפועלת בהובלת המשרד להגנת הסביבה ומועצת תנועות הנוער, השומר הצעיר מפעיל לראשונה מחנה קיץ ללא בשר בתפריט. משמעות ההחלטה היא ש־45 אלף מנות בשר ייחסכו. "התעשייה מן החי היא מהמזהמות ביותר, ולכן החלטנו כאמירה חברתית־חינוכית שבמחנה התנועתי נוותר על בשר", אומר תום מעיין, רכז קיימות בשומר הצעיר.

עוד הוסיף: "התנועה תפעיל במהלך המחנה ימי ניקיון מרוכזים במטרה לנקות את העקבות האקולוגיות ולמחזור הפסולת של אלפי החניכים. יש דגש על שימוש חוזר בבנייה ובהכנת המחנה, כי זה עדיף על לשלוח את הדברים למחזור תעשייתי".

כחלק מהתוכנית מעודדים בשומר הצעיר את החניכים ליזום מחאות ציבוריות ולסחוף את הקהילות המקומיות סביב קני התנועה, למאבקים משותפים ולפרויקטים חינוכיים בתחומי קיימות וצדק סביבתי.

התנועה אימצה קוד ירוק במטרה להפחית את הנזק הסביבתי שהיא מייצרת, כאשר חזונה הוא שבשנה הבאה מחנה הקיץ יתבסס רק על חשמל מפאנלים סולאריים, "ישראל מתחממת פי 2 יותר מהר מהממוצע העולמי, ומשנה לשנה בחודשי הקיץ יהיה יותר מסוכן בחוץ, לכן אנחנו מתחילים לעשות אדפטציה למחנות כדי שנוכל לעמוד בתנאים שהולכים ומחמירים – והכל בצורה אקולוגית וטבעית", מדגיש מעיין.


מישל פריידיסמן, מדריכת שכבות ז'־ח' בקריית חיים, משתפת בחוויות שלה מהתוכנית: "אנחנו רותמים עוד אנשים מחוץ לתנועה, ומעלים את המודעות הסביבתית והחשיבות לפעול מול אתגרי האקלים. אני מקפידה להסב את תשומת לב החניכים הצעירים לנזקים שנראים לעין מסביבנו, כי אם אדבר איתם על התחממות גלובלית הם אולי יבינו, אבל זה לא ייגע בהם מספיק".

תום מוסיף: "אנחנו מחנכים לשינוי השיטה, ומה שהממשלה עושה במקביל זה להגדיל את תעשיית הגז ולא מתמודדת עם המפעלים הגדולים שמזהמים. הקמפיינים הגדולים של המשרד להגנת הסביבה למחזור של בקבוקים ושקיות זה נחמד, אבל הממשלה לא יכולה להמשיך להתרכז באחריות אישית של האזרח הקטן".