חשבתם פעם בכמה כלים חד־פעמיים נעשה שימוש לאורך שנת לימודים ממוצעת? המספרים מעוררים בהלה. בתל אביב-יפו לבדה אוכלים מדי יום 15 אלף ילדי גנים ו־15 אלף תלמידי בית ספר יסודי, מחציתם אוכלים שתי ארוחות ביום במסגרת מערכת החינוך. כפועל יוצא מכך, נעשה שימוש בכלים חד־פעמיים בהיקף של 9־12 מיליון שקל מדי שנה: צלחות, קעריות וסכו"ם. לא בדיוק חינוך סביבתי.

במהלך אסטרטגי שמובילה עיריית תל־אביב-יפו בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ובהשקעה של 3.6 מיליון שקל החל משנת הלימודים הקרובה לא ייעשה עוד שימוש בכלים חד־פעמיים בכל בתי הספר והגנים ברחבי העיר. לשם כך הותקנו במהלך הקיץ 518 מדיחי כלים בגני הילדים והעירייה תממן באופן מלא גם את טבליות הניקוי.

ספקי האוכל הונחו לעשות שימוש בכלי נירוסטה לשינוע וחלוקת המזון, לילדים יחולקו קופסאות אוכל רב־פעמיות וכוסות אישיות והפעילות כולה תלווה במהלך הסברתי־חינוכי שיעודד את התלמידים להימנע מצריכת כלים חדֻ־פעמיים גם מחוץ לשעות הלימודים.

"בהתקנה של מדיח כלים בגן יש גם התרחשות חווייתית. הילדים רואים ולוקחים חלק פעיל בתהליך ומתלהבים ממנו", מסבירה שירלי רימון־ברכה, ראש מנהל החינוך בעירייה, שמוסיפה: "חינוך למודעות סביבתית חייב להתחיל כבר בגילאי הגן ובית הספר היסודי. מרגע שילדים מתרגלים לנושא וגם מבינים את המשמעות שלו – הסיכוי שיעשו שימוש בכלים מזהמים בעתיד פוחת משמעותית".