יחידת הצנתורים במרכז הרפואי רמב”ם בחיפה, הרגילה לבצע שניים עד שלושה צנתורי מוח ביום, עמדה בשבוע שעבר בפני אתגר - לבצע שמונה מקרי צנתור קריטיים בתוך יממה. למרבה השמחה, כולם עברו בהצלחה. 
 
“זה התחיל כמו יום שגרתי למדי ביחידה לצנתורי מוח, שכלל פגישות עם מטופלים וצנתור בוקר מתוכנן”, סיפר ד”ר איתן אברג’יל, מנהל היחידה לצנתורי מוח במרכז הרפואי רמב”ם. “היממה יוצאת הדופן הזאת חייבה ביצוע סביב השעון של צוות קטן יחסית, כולל התייצבות בהתראה קצרה בשעות הקטנות של הלילה. זה היה אינטנסיבי ומתיש, אבל צנתורי המוח הם הכלי האחרון במקרים קשים, והם יכולים להציל חיים או למנוע נכות בלתי הפיכה, ובשביל זה אנחנו כאן”.
 
המקרה הראשון היה בשעות אחר הצהריים, כשמטופל בן 50 הובא מבית חולים אחר בצפון עקב דימום מוחי שנגרם מקרע בעורק גזע המוח. במחלקה בוצעה מיד סגירה של המפרצת, שאיימה לדמם מחדש בכל רגע. במקביל הגיע למיון מטופל כבן 70 עם שבץ מוחי חריף כתוצאה מחסימה של עורק, והועבר מייד לחדר הצנתורים לשליפת הקריש. מטופלת נוספת עם מקרה דומה הגיעה קצת אחרי חצות. גם חייה ניצלו.

"בשביל זה אנחנו כאן". בית החולים רמב"ם. צילום: שי לוי, פלאש 90

 

במקרה נוסף טופל בן 22, שהגיע ליחידה לפנות בוקר, לאחר ששכח לקחת תרופה לדילול דם שהוא צריך ליטול באופן קבוע, בשל החלפת מסתם בלבו לפני כמה שנים. הוא סבל מקריש דם שהגיע למוח וחסם את אחד העורקים. ד”ר אברג’יל: “הצעיר הגיע אלינו כשהוא סובל משבץ שגרם לשיתוק מלא של צד שמאל. הטיפול בו היה חייב להיות מהיר ומדויק. הקריש הוצא בהצלחה, והצעיר היום כבר בביתו”. 
 
כמו כן הועברה לרמב”ם חולה מאחד מבתי החולים במרכז הארץ, שסבלה משבץ ונזקקה לצנתור. במקביל הגיעו שני מטופלים שסבלו משבץ חריף, אחת מהם בת 89, שהטיפול בה הצריך צנתור נדיר דרך דיקור ישיר של עורקי הצוואר. 
 
המקרה השמיני אירע כמעט יממה לאחר הטיפול הראשון: אישה שסבלה ממפרצת שדיממה בראשה במשך כמה שעות והייתה זקוקה לסגירה דחופה. גם במקרה זה הצנתור הסתיים בהצלחה.