אני בת 70 ולאחרונה סובלת מכאבים עזים בקיבה בלילות. אני חשה כאילו מישהו חותך לי את הקיבה בסכין. לאחרונה ביצעתי בדיקת MRI שיצאה תקינה מלבד כמה ציסטות שנמצאו בכבד. כיצד ניתן לזהות ממה אני סובלת?
"כאבים בבטן בלילות נובעים בדרך כלל מחומציות בקיבה. התייעצי עם הרופא שלך, ושתי כוסית של חומר נוגד חומציות בשם מאלוקס. אם את קמה בלילות מכאבים, נסי שוב ליטול מאלוקס, וכך תוכלי לבחון אם הכאב פוחת אחרי רבע שעה. במקביל, עלייך לבחון עם עצמך מה את אוכלת לפני השינה ולשנות את התזונה בהתאם. ייתכן שאת אוכלת משהו בארוחת הערב שגורם לך לכאבים. יש אנשים שסובלים מצרבת וצורכים מוצרי חלב. מוצרי החלב אכן מדכאים צרבת, אך מנגד גם דורשים חומציות גבוהה לעיכול שעלולה דווקא לגרום לצרבת קשה יותר. נסי להימנע מלאכול מוצרי חלב, לחמים או מוצרים עם שמרים בארוחת הערב. הימנעי גם מאוכל חריף, מזון מטוגן ושתיית קפה לפני השינה. במקום, אני ממליץ לך לנסות לאכול בערב פריכיות אורז, תפוח אדמה אפוי וירק מבושל. אני ממליץ לבצע בדיקת גסטרו שתסייע לך באבחנה".



אני סובלת מבריחת שתן כבר שנים, אבל מאז שהגעתי לגיל 50 המצב הולך ומחריף. אני מתעוררת בלילה בעקבות תחושת לחץ בשלפוחית, ומרגישה שאין לי שליטה על הגוף שלי. פניתי לאורולוג שרשם לי כמה כדורים, אבל הם עשו לי רע והחלטתי להפסיק ליטול אותם. בהמשך עברתי בדיקת אולטרסאונד ונמצא שיש לי בטן רכה ללא רגישות. לאחרונה נשלחתי לבדיקות אורודינמיקה וציסטוסקופיה, אבל החלטתי שלא לעבור אותן. מה דעתך?


"אורודינמיקה היא בדיקה שמגלה לנו על תקינותה של שלפוחית השתן. היא מראה עד כמה השלפוחית מכווצת, איך היא פועלת, ומה הנפח שלה. בדיקה זו יכולה להראות לנו עד כמה השלפוחית יכולה להחזיק נוזלים, ומתי היא מתכווצת והשתן בורח. בהמשך לבדיקת האורודינמיקה יש לבצע את הציסטוסקופיה - בדיקה שנערכת בהרדמה מקומית. בבדיקה זו מכניסים צינור דרך דרכי השתן, ובעזרת מצלמה אופטית רואים את הדופן והקוטר שלה. יש דרכים רבות למניעת בריחת שתן, כמו תרגילים לחיזוק רצפת האגן ולשליטה בשלפוחית. בנוסף, קיים בשוק כיסא שגורם לזרם סביל, שמכווץ ומרפה את רצפת האגן אלפי פעמים בשעה, ובזכות פעולה זו רצפת האגן מתחזקת. אם גם זה לא עוזר, קיימת אפשרות לבצע ניתוח שבו מרימים טיפה את השלפוחית, והכל מסתדר".



לפני כחודש וחצי החלקתי ומתחתי את המפשעה. הכאבים היו בלתי נסבלים, ובבית החולים נתנו לי משככי כאבים. הכאבים לא חלפו עד היום. שוחררתי לביתי, אבל אני עדיין סובל. אין לי בקע באזור. לאיזה רופא עלי לפנות?
"אם אין לך סימנים כחולים ואם אתה יודע להצביע על כאב ספציפי ונקודתי באזור, ייתכן שקרעת סיב של שריר בעקבות ההחלקה, ולכן האזור של הקרע הוא רגיש. החלקה וקריעת שריר היא טראומה לגוף, והחלמתה לוקחת כמה שבועות, אך הכאב יעבור לבסוף. ייתכן שנפגע הסחוס בצוואר הירך. המלצתי היא שתפנה לרופא ותבקש לבצע בדיקת אולטרסאונד שתוכל לסייע לאבחון מצבך. יכול מאוד להיות שעד שתקבל את התוצאה הכאב כבר יחלוף".



אבי בן ה־75 אובחן כחולה בטרשת עורקים. האם מדובר במחלה תורשתית?
"טרשת עורקים זו מחלה תלוית גיל. לרוב האנשים בגילו של אביך בהחלט יש טרשת עורקים. כשנהרגו חיילים אמריקאים במלחמת קוריאה, עשו להם ניתוח שלאחר המוות ומצאו שאצל חיילים בני 18 התחילו סימנים של טרשת עורקים. אם כן, זו מחלה שמתחילה בגיל מאוד צעיר ורק הולכת ומתקדמת. אם אתה רוצה בדיקה שנותנת קריטריון לטרשת העורקים, אתה יכול לבצע בדיקת CT ולבחון בה בין השאר את רמות הסידן והמשקעים בכלי הדם שבגופך. בכל מקרה, כל דבר בחיינו הוא תורשתי, לרבות סוכרת, לחץ דם, שומנים בדם ועודף משקל. לאנשים עם גורמי סיכון לטרשת עורקים – שהיא כאמור תורשתית - יש סיכוי לחלות בה, אבל גם אנשים בלי כל אותם סימנים יחלו ככל הנראה בעתיד במחלה".