אתם עורכים קניות של מוצרי מזון הביתה? האם אתם נוהגים לערוך לקראת סוף השבוע קנייה גדולה ונעזרים בהשלמות במהלך השבוע? האם יש לכם רשימת מוצרים קבועה או רשימה קצרה בתחילת השבוע שמתארכת ככל שמתקרבים לביקור בסופרמרקט? אולי רשימה שמגבשים סמוך לקנייה או שלא נעזרים כלל ברשימה? האם אתם מגיעים לסופרמרקט ודוחפים עגלה או מכניסים מוצרים לעגלה הווירטואלית באחד האתרים של רשתות המזון?
לכל אחד מההרגלים האלה השפעה על סל הקניות, ואף יותר מכך - לאופן הקניות השפעה על הבריאות שלנו ועל משקל הגוף.

בטח שמתם לב לחטיפים ולממתקים שנמצאים תמיד קרוב לקופות בסופר. זה לא מקרי כמובן. לא בטוח שצריך לקיים מחקר בשביל זה, אבל כמה חוקרים מהאוניברסיטאות קיימברידג', סטרלינג וניוקאסל בבריטניה פרסמו מאמר בכתב העת "Plos Medicine", שמממצאיו עולה שהוצאת ממתקים וחטיפים הנמצאים במעברים הקרובים לקופות או במדפים לצד הקופות מביאה להפחתה דרמטית ברכישת מוצרים אלה. כשזמן ההמתנה בתור ארוך, הסיכוי גבוה במיוחד לקנייה אימפולסיבית. הממתקים והחטיפים יוכנסו לעגלה או אפילו ייאכלו בזמן ההמתנה עד לתשלום. הפיתוי גדול יותר כשבין הקונים גם ילדים.
על פי נתוני המחקר, כאשר הממתקים והחטיפים נעדרו ממדפים אלה, מספר לא מבוטל של משפחות לא רכשו אותם כלל. כך הביאה הוצאת החטיפים הלא בריאים מהקופה להפחתה מיידית של 17% בקניית ממתקים וחטיפים.

המחקר נערך במימון ממשלתי והשתתפו בו 7,500 צרכנים שרשמו מה קנו ומה אכלו תוך כדי הקנייה בסופרמרקט במהלך שנתיים. גם אם התוצאות צפויות, הן מעידות על כך שניתן לצמצם באופן משמעותי בדרך פשוטה יחסית את הצריכה של כמויות הסוכר, הנתרן והשומנים. אלו רכיבים בעלי השפעה רבה על מחלות כרוניות שונות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב, ובנוסף משפיעים על ממדי ההשמנה. סביר להניח שרשתות המזון לא יתנדבו לעריכת שינויים כאלה, ולכן נדרשת התערבות של משרד הבריאות והרגולציה.

מה אפשר לעשות?

כיצד אפשר לשפר את הסל של מוצרי המזון בנתונים הקיימים היום? הנה מספר רעיונות:
אחרי ארוחה. חשוב לא להגיע לסופרמרקט רעבים. כשרעבים הכל יותר טעים. הסיכוי הרבה יותר גדול לקנות מוצרים פחות איכותיים תזונתית או לאכול ממוצרים הנמצאים בתפזורת (חמוצים, ענבים) או “לצבוט את הבגט" בלי להיות מודעים למה נאכל ולכמה תוך כדי שיטוט בחנות.

בסופר מוצבות עמדות קידום מכירות של ממרחים, מוצרי חלב או קרקרים. קצת מכל דוכן כזה אף הוא יכול להצטבר ל"ארוחה". עדיף לדחות את היציאה לקניות במספר דקות הנדרשות לארוחה קטנה ולהכנתה (כריך או יוגורט ופרי, למשל).

הפנקס פתוח והיד רושמת.
רצוי שתהיה רשימה בסיסית של מוצרים כמו ירקות, פירות, קטניות, מוצרי חלב או דגים ובמהלך השבוע להוסיף מוצרים שאזלו מהמלאי שבמקרר, במקפיא או במזווה.

ילדים זה שמחה. קנייה עם הילדים, בפרט ילדים קטנים, גוררת במקרים רבים רכישות פחות איכותיות, דגני בוקר שעל גבי אריזותיהם מתנוססים גיבורי־על, ממתקים צבעוניים, מתנות קטנות שמצורפות לחטיפים ועוד. לעתים הזמן הרב הנדרש לקניות ואי־הנוחות מהתנהגות הילדים מול הצרכנים האחרים גורמים להורים לוותר על עקרונות תזונתיים ולאפשר לילדים לבצע בחירות שאינן מושכלות.

יחד עם זאת, יש חשיבות וערך לביקור עם הילדים בסופרמרקט, אם עושים זאת נכון. תנאי ראשון הוא להגיע עם ילדים שבעים ולא עייפים. כאשר הילדים מספיק גדולים, רצוי לקיים שיחה מקדימה של “תיאום ציפיות". לפני היציאה לקניות מומלץ לגבש רשימת מוצרים, ולקבוע מראש מה קונים ומה לא קונים ולומר לילד את הסיבות.

כדאי לעודד ולהציע מוצרים התורמים לבריאות כמו מוצרי חלב החשובים לבניית העצמות והשיניים או פירות במבחר צבעים (לאתגר את הילדים להכניס לעגלה פירות וירקות בחמישה צבעים שונים). זו גם הזדמנות לתרגל ספירה ואולי אפילו קצת חשבון וקריאה אצל ילדי הכיתות הנמוכות.

בנוסף אפשר לתרגל סדר וארגון: תפוחי אדמה בתחתית העגלה, והעגבניות מעליהם - ולא להפך, אריזת המוצרים הצוננים יחד, ועם ההגעה הביתה סידור המוצרים במקומות המיועדים להם במטבח. במקרים שבהם מצרפים את הילדים בגלל אילוצי זמן, בייביסיטר או מגבלות אחרות, אפשר לבחור בקניות אונליין.

לקנות בעזרת המקלדת. לקנייה מרחוק, מהבית (או מהעבודה) יתרונות רבים. ראשית, אין חשיפה מיידית ובבת אחת למבחר העצום כפי שניתן לראות במדף אחד בסופר. שנית, נחסך הפיתוי לבצע קניות אימפולסיביות: אין מדפים עם ממתקים וחטיפים סמוך לקופה, אין באוויר ריח המופץ מהתנור של המאפייה שבקצה הסופר (יש לעבור על פני מדפים רבים עד שמגיעים אליה) - דבר שמעודד קניות, אין אפשרות להושיט יד ולאכול משהו שמוצג בתפזורת, אין טעימות במעדנייה. ולכל אלה יש להוסיף את החיסכון בזמן - ההגעה לסופרמרקט, ליקוט המוצרים וההמתנה בתור.

השלמות בשישי.
תופעה נפוצה היא “קניות השלמה" בימי שישי. עושים סיבוב נוסף, לעתים בסופר או במכולת השכונתית בנוסף לקנייה הגדולה שנערכה ערב או יום קודם. בימי שישי אווירת סוף השבוע משרה תחושה של רוגע, חופש וגם פינוק. בקלות רבה יותר קונים מוצרי מותרות (גם של אוכל) בנוסף למזון הבסיסי וההכרחי - כמו בורקס ורוגלך, שוקולד וממתקים אחרים. כמובן שאין כל בעיה עם פינוק, גם באוכל, אך שימו לב לכך שהמחשבה והבחירות המושכלות שעשיתם בקנייה הגדולה לא יתבטלו לנוכח ההשלמות המרובות של הרגע האחרון בשישי.