לראשונה בישראל: המכון לפתולוגיה ואבחון מולקולרי של גידולים במרכז הרפואי הדסה בירושלים הוא הראשון להכניס לשגרת האבחון בדיקות ריצוף של גידולים למציאת שינויים גנטיים בדגימות גידול של מטופלים חולי סרטן
 
המכון, שאותו מוביל פרופ' אלי פיקרסקי, הוא למעשה השלישי בלבד מחוץ לארה"ב, והראשון במזרח התיכון, המקבל תעודת הכרה מחברת Foundation Medicine, שנמצאת בבעלות חברת הפארמה רוש (Roche) להפקת דנ"א לטובת ביצוע בדיקת F1CDx – הבדיקה המולקולרית המובילה בתחום הריצוף הגנטי של גידולים במסגרת רפואה מותאמת אישית.

זוהי הבדיקה היחידה בעלת אישור מנהל התרופות האמריקאי (FDA) והיא מבוססת על מאגר הנתונים הגדול ביותר מסוגו בעולם, ונתמכת על ידי מאות מחקרים שבחנו ואימתו את יעילותה ואיכותה. הבדיקה מאפשרת לזהות שינויים גנטיים ברקמת הגידול של המטופל ולהתאים טיפול אישי וממוקד שנסמך על השינויים שנמצאו בבדיקה. 
 
כיום, המטופלים המעוניינים לבצע את הבדיקה נאלצים לשלוח דגימה למעבדה בחו"ל, שם מפיקים את החומר הגנטי שעליו תתבצע הבדיקה. לעתים, הכמות והאיכות של החומר בדגימה אינן מספקות והדבר מוביל לעיכוב במתן תשובה למטופל. המכון לפתולוגיה ואבחון מולקולרי של גידולים במרכז הרפואי הדסה וחברת Foundation Medicine הקימו בהדסה מערך מעבדתי המאפשר את הפקת החומר התורשתי מהגידול. במידה שכמות או איכות החומר אינן מספקות, ניתן לטפל בכך ישירות וללא עיכובים נוספים.
 

את החומר הגנטי, שהופק מרקמת הגידול ושעבר בדיקות בקרת איכות, שולחים לביצוע בדיקות ריצוף במעבדת Foundation Medicine באירופה. כך נחסך למטופל זמן יקר וניתן להתחיל טיפול בזמן הקצר ביותר וללא עיכובים. מעבר לכך, תהליכי הפקת הדנ"א של החברה, אשר הוטמעו במכון הרפואי בהדסה, הביאו לירידה של כשלושה אחוזים בכמות הבדיקות החוזרות הנדרשות עבור בדיקות ריצוף עמוק אחרות, וכן לירידה של כ־8% במספר המקרים שבהם לא ניתן לספק תשובה מסיבות טכניות.
 
בנוסף, מאפשרת הבדיקה לצמצם את פרק הזמן הנדרש לחתימת תשובה על ידי רופא ב־14% בממוצע. חיבור זה בין הדסה וחברת רוש נוצר מתוך חשיבה משותפת וניסיון למצוא נקודות שיביאו לשיפור בטיחות המטופל ואיכות הטיפול שהן נותנות.
 
בשלב מאוחר יותר מתכוונים במכון לפתולוגיה ואבחון מולקולרי של גידולים במרכז הרפואי הדסה ובחברת Foundation Medicine להרחיב את שיתוף הפעולה. “אנו מברכים את נציגי חברת רוש שהגיעו אלינו ומעריכים מאוד את העבודה ואת קידום תחום הפתולוגיה גם ברמה הארצית", נמסר ממנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין. "שיתוף הפעולה יעצים את היכולות המשותפות של החברה ושלנו בהדסה, ויחד נרוץ מהר יותר וגבוה יותר עם הצלחות בידינו".