על מנת לבחון את מצב חולי האלצהיימר בישראל, החליט המוסד לביטוח הלאומי, בשיתוף עם המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר (ע"ר) לערוך פיילוט של ארבע שנים אשר מטרתו להפעיל מוקד שפועל 24/7 ומיועד לסייע לחולים ולבני משפחותיהם בהבנת זכויותיהם, ולהעניק להם את האבחון המקצועי הראוי. השירות במוקד ניתן ללא תשלום, בסבסוד מלא של המוסד לביטוח הלאומי ושל המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר.



"לא כל חולי האלצהיימר מחפשים מסגרת של אשפוז", מספר ניתאי אליאש, מנכ"ל המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר. "יש לנו כיום במרכז כ-200 מיטות עבור חולי אלצהיימר, רשימות המתנה ארוכות, כולל צעירים שממתינים סביב גילאי ה-40, לא כולם זקוקים לאשפוז, המחסור העיקרי הוא באבחון".



בישראל יש כיום מספר משוער של כ-150-180 אלף חולים באלצהיימר, המספרים אינם מדויקים, כיוון שאין מדד מדויק של כל החולים. החל מפתיחת המוקד, נפתחו אלפי תיקים של מטופלים בכל הארץ, אשר מבקשים לקבל אבחון של מחלת האלצהיימר.



בכל פנייה למוקד נפתח תיק, מנסים לסייע ולעזור לחולה ולבן משפחתו, תוך תמיכה של הצוות המקצועי והמטפל של בית החולים במטרה לאתר את מהות הבעיה. לאחר מכן, בוחנים האם יש צורך להזמין את החולה לבית החולים, או להפנות אותו למקום אחר בקהילה, ובמידת הצורך מגיעים לביקור בית בבית החולה. עד כה היו כ-4,700 פניות למוקד ובוצעו כ-300 ביקורי בית.



"ראינו כי קיים צורך ממשי בעיקר עבור בני המשפחה של המתמודדים עם דמנציה, בקבלת מידע והכוונה מקצועית כאשר התפקוד של יקיריהם מדרדר", מסבירה לנו מנהלת המוקד, אחות במקצועה ומנהלת המוקד מטעם המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר. "



הטיפול במוקד נעשה כאמור ללא תשלום, מתחילתו עד סופו, וניתן להצטרף לשירותים נוספים שמציע המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר באמצעות המוקד, אשר מציע בניית תוכנית טיפול כוללת למי שזקוק לכך, כמו למשל יחידת האבחון. 


סיוע לחולי אלצהיימר ומשפחתם. צילום: שאטרסטוק.
סיוע לחולי אלצהיימר ומשפחתם. צילום: שאטרסטוק.


מטרתה של יחידת האבחון היא לאבחן בין ירידה קוגניטיבית כתוצאה ממחלה פסיכיאטרית, לבין ירידה קוגניטיבית כתוצאה ממחלת הדמנציה. "אבחון מאוד עוזר כדי להבין במה מדובר ולקבל את הטיפול הנכון", מסביר אליאש, ומדגיש כי כל אדם יכול לקבל את האבחון, ללא תשלום. כל הדרוש הוא טופס הפנייה מרופא המשפחה.



פעילות נוספת אשר מספקת העמותה היא מרכז יום רב תכליתי, אשר מיועד לחולי אלצהיימר אשר מתגוררים בביתם ומבקשים להצטרף למסגרת יומית, לא מחייבת, בכל שעה של היום. "ראינו כי ישנה חשיבות גדולה להקמת מרכז רב תכליתי אשר נותן מענה עד שעות הערב, ושמקבל אנשים בכל שעות היום, לא רק בבוקר". 



המרכז הרב תכליתי מציע מגוון של מערכי טיפול חדשניים וייחודיים על פי הצרכים של החולים, וביניהם: פיזיותרפיה, פעילויות בגירוי חודשים, תרפיה במוסיקה, פעילויות ספורט ופעילויות נוספות, המכוונות כולן לראייה טיפולית נכונה לאנשים המתמודדים עם אלצהיימר. 



מידע נוסף על תסמיני המחלה, אבחון ודרכי הטיפול הקיימים ניתן למצוא בעמוד מידע מורחב על מחלת אלצהיימר באתר המרכז.



כתובת: רחוב אהרון קציר 1, רמת גן, צמוד לבית החולים תל השומר.
מספר הטלפון של המוקד 24/7: 03-5599333
מספר הטלפון של בית החולים: 03-5342221
מספר נייד וואטסאפ: 052-5772222