ניתוח ייחודי מסוגו נערך לאחרונה במחלקה האורתופדית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. רעות טייב נפצעה באורח קשה בתאונת דרכים והרופאים הצליחו לתקן את השבר בעמוד השדרה שממנו סבלה. הניתוח הזה מבוצע בכל בתי החולים בעוד המטופל שוכב על בטנו, כשהוא מורדם בהרדמה מלאה. אך הפעם, עקב נסיבות הפציעה והרצון להימנע מסיכון חיי הפצועה, החליטו המנתחים על צעד יוצא דופן בהחלט: לנתח את טייב כשהיא ערה לחלוטין במהלך הניתוח.

רעות טייב, סטודנטית לרפואה הלומדת בשנתה הראשונה, יצאה לפנות בוקר עם בעלה שניאור מביתם שבאריאל, וכאשר נכנסו השניים לרכבם הפרטי לא ידעו שהדרך לירושלים תסתיים באסון של ממש. “החלטנו לשהות באותו יום בירושלים, להתחיל מוקדם בבוקר במקום העבודה של שניאור ומשם להמשיך ולטייל בעיר", מתארת רעות.

“כעשר דקות לאחר שהתחלנו בנסיעה, זה היה בשעה 04:40 בבוקר, התנגש בנו רכב שהגיע ממול ואיבד שליטה, ופגע בצד שבו אני ישבתי. הכאב הגיע מייד וצעקתי לשניאור ששברתי את הרגל".

“עם הגעתה של רעות להדסה בוצעו לה בדיקות שהצביעו על מספר פגיעות אורתופדיות, ביניהן שבר בעמוד השדרה ופגיעה בעורקי התרדמה – העורקים המספקים דם לראש ולצוואר", מספר ד"ר ג'וש שרודר, אורתופד מומחה בעמוד השדרה.

“כדי לתקן את השבר בעמוד השדרה היה צורך להכניס את רעות לניתוח, שאנו מבצעים בשגרה בהרדמה מלאה, כשהמטופלת שוכבת על הבטן, ואז יש לנו, המנתחים, גישה לעמוד השדרה. חששנו להרדים את רעות בגלל הפגיעה בעורק התרדמה - זה יכול להיות מסוכן ביותר. נרתענו מאוד מהשכבתה על הבטן ועוד כשהיא מורדמת, בשל החשש שמצב כזה יגרום לקרישי דם ויסכן את חייה".

אל המקרה הלא פשוט הוזעק פרופ' חוסה כהן, מנהל היחידה לצנתורי מוח בהדסה עין כרם, שהעריך את המצב והסכים כי כל הרדמה והיפוך יסכנו את חייה של רעות. בצעד נדיר וייחודי, לראשונה בארץ, החליט צוות הרופאים לבצע למטופלת את הניתוח כשהיא ערה.

"לכל אורכו של הניתוח עקבנו אחר מצב העורק ושוחחנו עם רעות על מנת לוודא כי אין שינוי במצב ההכרה שלה. הצוות כל הזמן שמר על ערנותה וביקש ממנה להזיז איברים כמו ידיים ורגליים, להשיב לנו על שאלות שונות", מספר ד"ר שרודר.

"אני ממש זוכרת שביקשו ממני להזיז ידיים ורגליים וזוכרת שפנו אליי לאורך כל הניתוח ושמרו עליי ערה ומפוקסת עד כמה שניתן עם טשטוש. אלו היו רגעים מאוד מוזרים מצד אחד ומאוד מסעירים מצד שני", משחזרת טייב.