כולנו רוצים חיוך לבן ונוצץ ופה בריא, אבל לצערנו בעיות בפה הן בעיות נפוצות, בין אם מדובר על אובדן שן, היחלשות תמיכת העצם סביב השיניים המלווה בניידות שיניים, בעיות חניכיים, עששת או פשוט אסתטיקה לקויה והזנחה.

במקרים כאלו, הפה שלנו זקוק לטיפול שישיב אותו לאיזון תפקודי ואסתטי.

בעיות דנטליות מורכבות דורשות לעיתים קרובות טיפול מקצועי ומדויק של מומחה לשיקום הפה, רופא שיניים שעבר מסלול התמחות של כ 4-5 שנים נוספות והוכר על ידי משרד הבריאות כמומחה בתחום שיקום הפה. הוא יהיה בעל ידע מקיף ומעמיק בטיפולים קטנים כמו כתר ובוודאי בטיפולים מורכבים כמו שיקום פה והשתלות.

שיקום הפה - לטפל בבעיה מהשורש
שיקום הפה הוא תחום נרחב המכיל מגוון טיפולים, שכל מטרתם היא להשיב לשיניים ולמערכת הלעיסה את יכולת התפקוד המלאה וכן את המראה האסתטי הנוצץ. 

שיקום הפה נדרש כאשר ישנן בעיות מורכבות  בתפקוד השיניים, הלסתות וחלל הפה הדורשות אבחון מדויק, התאמת תכנית טיפולים נכונה וטיפול עדין ומקצועי.

בשנים האחרונות נכנסו טכנולוגיות דיגיטליות חדישות לתחום שיקום הפה. המומחה לשיקום הפה עובר הכשרה מעמיקה ומקצועית ביותר בטכנולוגיות ושיטות טיפול חדשניות. 

טכנולוגיות אלו כוללות בין היתר: סורק אינטרה אוראלי, מחרטת כתרים ממוחשבת וכן תכנון ממוחשב של השתלות שיניים.

מה ההבדל בין מומחה לשיקום הפה לרופא שיניים?
יש הבדל מהותי בין רופא שיניים כללי לבין מומחה לשיקום הפה: שניהם אמנם סיימו לימודי רפואת שיניים, אך השני המשך במסלול התמחות ייעודי, במשך ארבע עד חמש שנים נוספות. 

במהלך שנים אלו רכש המומחה ניסיון מקיף, הכשרה מקצועית וידע משלים בכל מה שקשור לבעיות שיניים מורכבות, כתרים, השתלות שיניים, שיניים תותבות, מחלות חניכיים, יישור שיניים ועוד. המומחה מקבל תעודת מומחה וכן רישיון מומחה ממשרד הבריאות, ורשאי לטפל בעיות המורכבות ביותר.

מתי צריך לפנות למומחה לשיקום הפה?
יש לפנות למומחה לשיקום הפה כאשר הבעיה מורכבת, חוזרת על עצמה ודורשת פתרון שיקומי מתקדם ובמצב שטיפולים קודמים כשלו. כדוגמא, אם אתם סובלים מהבעיות הבאות, מומלץ לפנות במהרה לרופא מומחה:

  • תכנון ושיקום על גבי השתלות שיניים - אובדן שיניים כתוצאה מתאונות, זיהומים, היגיינה אורלית לקויה, הזנחה או אפילו טיפולי שיניים כושלים, הוא דבר שקורה לא מעט ופוגע במראה האסתטי, בתפקוד ובביטחון העצמי. למומחה לשיקום הפה יש את ההכשרה המוכרת המעמיקה ביותר מבין כל רופאי השיניים על מנת לשקם מקרים קלים וקשים כאחד בתחום של שיקום על גבי שיניים או השתלות שיניים.
  • השלמת שן שבורה  - מומחה יודע היטב לתקן את המצב ולהשיב את החיוך האופטימלי באמצעות כתריי חרסינה או זרקוניה, ציפויי חרסינה, שימוש בחומרים קומפוזיטים למראה טבעי ותפקוד מיטבי של מערכת הלעיסה.
  • שחיקת שיניים - תופעה נפוצה המתרחשת לרוב באופן לא מודע במהלך השינה ונגרמת בשל הצטברות של לחץ, חרדות ומתח נפשי במהלך שעות היום. עם הזמן הבעיה מחמירה ויכולה לגרום לנזקים חמורים לשיניים ואף למפרקי הלסת. מומחה לשיקום הפה יודע כיצד להתמודד עם הבעיה, בין היתר באמצעות התאמת סד לילה ובמידת הצורך טיפולים שיקומיים מורכבים יותר.
  • מחלות חניכיים - החניכיים הם חלק מהותי בפה שלנו, והן אלו שתומכות בשיניים. בעיות בחניכיים יכולות להתבטא בדלקות חוזרות, רגישות גבוהה לחום וקור, ניידות ונדידת שיניים, נסיגת חניכיים ועוד. כל הבעיות האלו דורשות טיפול מעמיק ובמהירות, לפני שהן יתפתחו ויתפשטו בחלל הפה. 

המומחה לשיקום הפה יידע לשתף פעולה עם מומחה לחניכיים ולהנחות ולהגדיר באופן ברור את מהלך הטיפול כולו ומטרותיו.

כמו כן, כדאי לפנות למומחה לשיקום הפה כאשר ישנן תחושות של אי נוחות בלעיסה, וכן כאשר לא מרוצים מהמראה האסתטי של השיניים. מומחה יודע כיצד לזהות את הבעיה ולדאוג שהחיוך הבריא יישאר שנים ארוכות קדימה!

הכותב: פרופ' איתן מיזיריצקי- מומחה לשיקום הפה ויו"ר לשעבר של האיגוד הישראלי לשיקום הפה, בעלים של "מרפאת מיזיריצקי - מרכז המומחים לרפואת שיניים" בתל-אביב.