גורמים רבים הקשורים באורח החיים עלולים להוות טריגרים ("מפעילנים") להפרעות קצב כגון פעימות מוקדמות, פרפור או רפרוף פרוזדורים, טאכיקרדיה (דופק מואץ) או ברדיקרדיה (דופק איטי או עצירות דופק). חשוב להבין שחלק מההפרעות הנ"ל מסכנות חיים ומצריכות אבחון וטיפול רפואי קונבנציונאלי.

אורח חיים בריא למניעת התפתחות או הפעלת אפיזודות של הפרעות קצב כולל אלמנטים הקשורים בתזונה, פעילות גופנית, שינה, ניהול מתחים, בעיות עיכול, איזון הורמנאלי ומאזן נוזלים. 

לצפיה בראיון של עמוס זיו עם פרופ' קרסו אודות טיפול טבעי בהפרעות קצב >>

הטריגרים/מפעילנים של אירועי הפרעות קצב הינם אישיים ומשתנים מאד מאדם לאדם אולם ככלל, כדאי להקפיד על הכללים הבאים כדי להפחית את הסיכוי להתפתחות אירוע הפרעות קצב:

  1. הימנעו מספורט אינטרוולים 
    שינויי דופק מהירים וחדים כמו בזמן ספרינטים עלולים להגדיל הסיכוי להפרעות קצב. סוגי ספורט "מועדים" במיוחד כוללים טניס, סקווש, אופני שטח, ריצות או שחייה באינטרוולים. בעוד שסוג אימונים אלה טובים ויעילים לשיפור סיבולת לב ריאה, הם עלולים לשבש את מערכת הולכת הקצב הטבעית של הגוף. 
  2. הקפידו על שינה טובה, ארוכה ורציפה 
    חוסר בשעות שינה מגדיל את הסיכוי להתפתחות הפרעות קצב. הקפידו לישון שש וחצי או שבע שעות לפחות. כניסה לשינה בשעות מוקדמות יחסית, לפני 11 בלילה, מגדילה את הסיכוי לשינה עמוקה ורציפה.
  3. הקפידו על שתייה מרובה של מים או תה נטול קפאין
    התייבשות עלולה לגרום שינויים במאזני יונים המגדילים הסיכוי להפרעות קצב.
  4. נסו לישון על צד ימין אן הגב/בטן
    רבים מדווחים ששכיבה על צד שמאל בזמן שינה מגבירה פעימות מוקדמות ואף הסיכוי להתפתחות אירוע פרפור פרוזדורים. 
  5. בצעו בדיקות דם תקופתיות והקפידו לטפל בחסרים 
    ברזל, פריטין,המוגלובין,  B12, חומצה פולית, ויטמין D. כמו כן הקפידו לבדוק את תפקודי בלוטת התריס/מגן לה קשר ישיר להפרעות קצב.
  6. רכשו כלים לניהול והתמודדות עם מתח וחרדות
    למתח וחרדות קשר ישיר בהגברת התפתחות אירועי הפרעות קצב. כלים יעילים להפגה והתמודדות כוללים הקפדה על שינה, ייעוץ מקצועי, טכניקות נשימה, מדיטציה, מיינדפולנס,יוגה, טאי צ'י, צ'י קונג, דמיון מודרך וביופידבק.
  7. הימנעו מארוחות גדולות או כבדות ובמיוחד בשעות הערב 
    קיים קשר הדוק בין מערכת העיכול למערכת העצבים ובין מערכת העצבים ללב. לחץ מאיזור הבטן או הסרעפת שנוצר בעקבות ארוחה כבדה יכול לגרום לפעילות יתר של מערכת העצבים ולהפעלת אירועי הפרעות קצב. הקפידו על לעיסה מרובה וארוחות קטנות.
  8. המנעו מהמזונות הבעייתיים לכם
    רבים מדווחים על גורמי תזונה שמפעילים אירועי הפרעות קצב : מזון או שתייה קרים, מתוקים וסוכרים פשוטים, שום טרי (בכמות גדולה), אלכוהול ויין אדום, קפאין ומשקאות ממריצים. מובן שהנ"ל מאד אישיים וספציפיים, נסו לבדוק האם חלק מהגורמים הנ"ל משפיעים עליכם.
  9. נהלו את מערכת העיכול העליונה 
    אם אתם סובלים מהפרעות קצב וכן מצרבות, כאבי בטן עליונה, כיב קיבה, ריפלוקס או בחילות, עשו כל מאמץ לטפל במערכת העיכול על מנת להקטין הסיכוי להפעלת אירועי הפרעות קצב כתוצאה מגירוי יתר שמקורו במערכת העיכול העליונה. 
  10. הציר ההורמונלי
    נשים בתקופת גיל המעבר נוטות לפתח פלפיטציות (דפיקות לב) ולעיתים הפרעות קצב. טיפולים להפחתת תסמיני גיל המעבר עשוי להפחית הסיכוי להפרעות קצב. תסמינים קדם ויסתיים עלולים אף הם להחריף הפרעות קצב.

לסיכום, גורמי הסיכון הנ"ל הינם אישיים, ספציפיים ומשתנים מאד לאדם לאדם. היכרות עם מרביתם וניהולם עשוי להפחית את הסיכוי להתפתחות הפרעות קצב או אירועי הפרעות קצב. בכל חשד להתפתחות אירוע הפרעות קצב חדש יש לפנות מיידית למוקד רפואה קונבנציונאלי. ניתן בהמשך ובמקביל להיעזר בטיפול בהפרעות הקצב בעזרת רפואת לב אינטגרטיבית במרפאתנו. הטיפול פועל ישירות על מוקדי הפרעות הקצב במערכת העצבים המרכזית ובלב וכן בגורמי הסיכון המופעים במאמר זה. 

עמוס זיו, מומחה לרפואת לב אינטגרטיבית. לאתר הקליניקה >>