תא משפחתי בריא הוא תנאי להתפתחות תקינה של הילד. שורה ארוכה של מחקרים מהתחום של פסיכולוגיה התפתחותית מראים את הקשר בין תמיכה של ההורים לבין כישורים קוגניטיביים, מוטוריים, רגשיים, פסיכולוגיים ועוד. כאשר המשפחה תורמת והילד תופס את התא המשפחתי שלו בתור יציב ומקדם, הוא מרגיש בטוח יותר לצאת אל העולם ולצבור מיומנויות וכלים.

הבעיה מתחילה כאשר מתרחשת תופעה של אלימות במשפחה. עוד לפני שנכנסים אל עובי הקורה כדי לבדוק את ההשפעה של היקף האלימות על הילדים ועל ההורים, צריך להבין את האופן שבו היא מערערת על יסודות היציבות. מהרגע הזה, התפתחות הילד סוטה מהמסלול התקין.

איזה סוגי אלימות יכולים להשפיע על הילד?
יש שתי השפעות מרכזיות של אלימות במשפחה, גם על הילד וגם על ההורים שסובלים ממנה. סוג אחד כולל בתוכו את האלימות הישירה: אלימות קרובה ופיזית, שמופנית ישירות כלפי הילדים או ההורים. לשם השוואה, הסוג השני כולל את האלימות העקיפה: אלימות מילולית שמביאה בחשבון גם את התכונות של הילד ומנסה לפגוע בו על ידי העלבה, הקנטה, הקטנה וכן הלאה.
 
שתי צורות האלימות מבוססות על חוסר ביטחון ולעיתים גם על היעדר אמפתיה של האדם הפוגע. כמו כן, יש מקרים שבהם הורים פוגעים בילדיהם בלי שהם יהיו מודעים לכך. אבל התוצאה בדרך כלל זהה– חוסר יציבות שעלול לפגוע בהתפתחות של הילד גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

באיזה אופן האלימות משפיעה על הילד?
האלימות במשפחה משפיעה על התפתחות הילד באופן בלתי מודע, בלי קשר לשאלה עד כמה הוא יכול לבטא אותה במילים או במעשים וגם אם הוא מרגיש שזה נורמלי ושאולי כל ההורים מתנהגים ככה. חוץ מזה, יש מקרים שבהם ילדים סובלים מאלימות במשפחה מצד האחים שלהם ובלי שההורים יידעו על המתרחש.

החדשות הטובות הן שמעקב אחר סימנים מסוימים יכול לעזור לזהות את הנורות האדומות. ככל שמזהים מוקדם יותר את סימני האלימות, כך עולים סיכויי ההצלחה וניתן להחזיר את תהליך ההתפתחות של הילד למסלול התקין שלו.

כך מזהים סימנים לאלימות במשפחה
ילדים מתפתחים בתהליך שמשותף לבני הגיל שלהם. אם הילד לא מתפתח לפי סקאלה נורמטיבית ואין לזה הסבר ביולוגי או פיזיולוגי, צריך להרחיב את היריעה ולבחון את ההקשר החברתי וכמובן המשפחתי.

כמו כן, אנשים מהמעגל הקרוב והרחוק של הילד צריכים להיות מודעים לסימני אזהרה כגון ציורים, תלונות, פחדים וכן הלאה. במידת הצורך, אפשר גם להתייעץ עם בעלי מקצוע.