התגעגענו. התגעגענו לישיבה עם חבר או חברה בבית קפה, לשתות ולאכול משהו קטן. התגעגענו להזמנת מקום במסעדה ולהנאה ממנות טעימות ויצירתיות. והנה בשבועות האחרונים נראה כי אולי אפשר למצוא עוד אות לחזרה ל"חיים נורמליים" עם פתיחת בתי הקפה והמסעדות.
הבידוד והשהות בבית במהלך השנה האחרונה הובילו רבים לבילוי זמן רב יותר במטבח, בהכנת הארוחות. כפי שהיה צורך להתרגל לשינויים התזונתיים לפני שנה, כשהקורונה פרצה לפתע, גם עכשיו יש צורך להתרגל לשגרה ישנה־חדשה, ומומלץ לעשות זאת באופן מודע ושקול.

יוצאים לאכול // ארוחה במסעדה היא הרבה פעמים מקום לפגישה עם חבר או חברה, או לפגישה רבת־משתתפים. לרוב אכילה בחברה תימשך זמן רב יותר, תשפיע על מצב הרוח ותתרום לרווחה הנפשית שלה היינו זקוקים בסגרים ובבידודים.

מהרגע שהגענו למסעדה ועד הביס הראשון עוברות דקות ארוכות. המתנה בתור ולאחר הישיבה המתנה לתפריטים, למלצרים שייקחו את ההזמנה, למנות שיגיעו לשולחן. מסיבה זו כדאי להגיע למסעדה רעבים אבל לא רעבים מאוד. הסיכוי שנבצע בחירה מודעת כשאנחנו רעבים מאוד קטנה יותר, וכשתגיע המנה נאכל מהר מדי והרבה מדי. אומנם הגענו למסעדה לאכול, אך גם לשתייה תפקיד חשוב. מיד עם הכניסה למסעדה בקשו מים, תוך כדי עיון בתפריט שתו מים, לאט, לגימה ועוד לגימה.

מה בתפריט? //  ההתלבטות מה לבחור מהתפריט לא פשוטה, במיוחד כשהמבחר גדול. במנות המוגשות בבתי קפה ובמסעדות לא תמיד ניתן לזהות במדויק את מרכיבי המנות ואופן הכנתן. יחד עם זאת, אין להכריז על מזונות שהם "מחוץ לתחום". להפך, לעתים הימנעות ממזון זה או אחר עלולה, באופן טבעי, לגרום לחשוק בו יותר. מומלץ לחלוק מנה אטרקטיבית עם סועד נוסף או אפילו שניים, וכך ליהנות מטעמים עשירים, אך יחד עם זאת להקטין את גודל המנה.

המנות הראשונות לא פעם זוכות מבחינתנו גם במקום הראשון ב"בחירה הנכונה". על סמך ניסיון וידע אישי לא מחייב, המנות הראשונות במסעדות השונות (איטלקיות, ים תיכוניות או אסייתיות) הן טעימות, יצירתיות ומיוחדות יותר מהמנות העיקריות. זאת ועוד, הזמנה של שתי מנות ראשונות יכולה להמיר את המנה העיקרית. בכל מקרה, כדאי להתחיל בשתיים, ואם עדיין לא שבעים - מזמינים את השלישית, שיכולה להיות גם קינוח.

ויש לנו גם הצעה עבורכם. היא לא מתאימה לכולם, יש להניח שהמלצרים והשפים יכעסו, אבל אנחנו בכל זאת נעלה אותה כאן: בין שמזמינים מנה ראשונה ובין שמנה עיקרית או גם וגם, כדאי להזמין כל מנה לאחר סיומה של המנה הקודמת ולא את כל המנות יחד. זמן ההמתנה בין מנה למנה יגרום לאכול יותר בנחת, ואולי גם לאכול פחות.

בילוי במסעדה הוא הזדמנות ליהנות מהאווירה ומהפינוק, אין סיבה למהר. חשוב לאכול לאט וללעוס היטב. נשמע פשוט, אבל בעצם לא כל כך. רבים "בולעים" את האוכל. תהליך העיכול מתחיל בפה, השיניים טוחנות, הלשון מערבלת, והרוק מתחיל את הפירוק הכימי של המזון. אכילה מהירה מקשה על העיכול ולעתים גוררת אי־נוחות בבטן ונפיחויות.

מסעדות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)מסעדות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ארוחה בצבעים // "תראה מה שצבע יכול לעשות" הוא סלוגן שמתאים גם לעולם התזונה. להוסיף צבע לשולחן לא רק בעזרת מפיות ופרחים. ההמלצה הבאה לא מפתיעה, כשכותבות המדור הן תזונאיות: ירקות צבעוניים מומלצים בכל ארוחה, בטח כשהם מוגשים לנו ואנחנו לא צריכים לטרוח בשטיפה, בחיתוך ובהכנה שלהם. טריים, מאודים, מבושלים, כמנה ראשונה, במנה העיקרית או לצדה.

להוסיף אדום, ירוק, סגול, כתום עם מגוון ירקות שיתרמו לחגיגה הקולינרית כמות נאה של פיטוכימיקלים, המקנים לירקות את צבעם ומיטיבים עם הבריאות. מקורם של הפיטוכימיקלים בעולם הצומח בלבד. השם פיטוכימיקלים מזכיר אולי שם של חומר רעיל, אך ההפך הוא הנכון. אלו הם נוגדי חמצון, ועד היום זוהו אלפי פיטוכימיקלים שונים, המגינים על התאים בגוף מפני חומרים מזיקים חיצוניים (קרינת שמש, זיהום אוויר) וחומרים מזיקים הנוצרים בגוף. נוסף לכך הם מאיטים את הזדקנות התאים.

חשבון, בבקשה // במסעדות, כמו גם בבית, התמקדות בספירת צבעים קלה יותר מספירה של קלוריות ותורמת לא רק למשקל תקין אלא גם לבריאות בכלל. במקום לדאוג ולעסוק בחישובי קלוריות, התייחסו לארוחה במונחים של צבעים, מגוון וטריות. כך יהיה קל יותר לבחור טוב ובריא.

לא פעם משתפים אותנו ברגשות אשמה הנלווים לארוחות מחוץ לבית, ויש שמעדיפים לדלג עליהן בגלל החשש מהחשיפה לכמויות גדולות של אוכל. במקום לוותר על החוויה, כדאי להקשיב במהלך הבילוי במסעדה לבטן - מתי היא מאותתת על תחושת שובע. לא כדאי לאכול עד ש"מלאים" ובטח לא "מפוצצים".

בלי קשר למה שבחרנו לאכול ולמה שאכלנו, יש שעדיין יוצאים מהמסעדה עם נקיפות המצפון. מה עושים? אכילה בריאה היא לא פילוסופיית תזונה נזירית. אנחנו לא אמורים לוותר על מאכלים שאנו אוהבים. יחד עם זאת, אם נסגל אפילו חלק מההצעות, נשמור על הבריאות והגזרה ונרגיש טוב יותר פיזית ונפשית.