עונת הקיץ מזוהה עם חופשה, מנוחה ועוד. אך יש שלעתים הציפייה לקיץ מהולה בחרדה ובמועקה. בחורף אנחנו לובשים בגדים ארוכים, לפעמים אפילו כמה שכבות, שמכסים את הגוף. בקיץ הגוף חשוף הרבה יותר, לא רק בבגד ים. לא מפתיע כי מיד לאחר פסח מוצעות שיטות ודרכים שונות ואף משונות להשלת משקל.

נדמה כי השנה, עם העלייה בטמפרטורות, תחושת אי־הנוחות גדולה יותר. הקיץ מגיע לאחר שנה של שהייה במשך ימים ארוכים בבית, שבה רבים מאיתנו עלו במשקל אף יותר מהעלייה האופיינית לעונת החורף.

הרצון להשיל קילוגרמים במהירות גורר חיפוש אחר דרכים קלות לתוצאות מיידיות, והפיתויים לבחור בפתרונות אלה גדולים. אם אתם בעיצומו של איתור דיאטה מוצלחת, הנה מספר הצעות לבחינת הדרך הנכונה והמאוזנת.

המטרה מקדשת את האמצעים?

האם הדרך המוצעת לירידה במשקל מתאימה לכם? משקל הגוף מושפע ממספר גורמים: צריכה של מזון עתיר או דל בקלוריות; אופן האכילה - מול מסכים או בלעדיהם; מיעוט בפעילות גופנית או להפך. אלה דוגמאות להשפעות סביבתיות על משקל הגוף, לצדן השפעה של פרופיל אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים (מיקרוביום), ניסיונות קודמים לרדת במשקל וכמובן גם השפעה גנטית.

לכל אחד מאיתנו יש תנודות המשקל הנכונות עבור הגוף שלו. לעתים מתסכל לראות חבר או אפילו אח מאותם הורים שהם בעלי מטען גנטי שונה. כלומר שצורכים את אותו התפריט כמו זה שלכם אך משקלם נמוך משמעותית. ולכן כאשר אתם מציבים לעצמכם מטרה, היזכרו בדיאטות הקודמות שלכם ובמשקלים שלכם לאורך השנים. האם הצלחתם לשמור עליהם? לכל גוף יש נקודת set point, נקודה שהיא מעין תרמוסטט ששומר על המשקל הנכון עבורכם.

ואיך הוא עובד? כאשר מגבילים את צריכת המזון, ההיפותלמוס וחלקי יותרת המוח מקבלים אותות מאיברים שונים המזהים את הירידה במקורות האנרגיה ובהתאם מתגוננים הורמונלית. הרמה של גרלין, המכונה הורמון הרעב, עשויה לעלות, והרמה של לפטין, המכונה הורמון השובע, לרדת - מה שמוביל לדחף גדול יותר לאכול. הדחף הוא לרוב למזונות בעלי צפיפות קלורית גבוהה, אותם מזונות שמהם מנסים להימנע בזמן דיאטה.

בנוסף, הגוף מסתגל לצמצום הקלורי על ידי שינוי קצב חילוף החומרים הבסיסי, ובכך גורם להתייעלות מטבולית של מערכות הגוף. הוא לומד להמשיך לתפקד באופן “חסכני", גם אם לא בשיא היכולת, וקיימות תופעות כמו עייפות או תופעות נלוות ממחסור ברכיב זה או אחר. עם הזמן קיימת גם ירידה במסת השריר הרזה שגורמת להאטה נוספת בקצב חילוף החומרים. רובנו מתקשים (וטוב שכך) להמשיך לחיות עם דיאטה קפדנית ומצומצמת וחוזרים לדיאטה שתרומתה הקלורית גבוהה או סבירה.

בגוף קיים זיכרון למצבי הדיאטה הקיצוניים, והוא ממשיך לתפקד באופן יעיל. זו הסיבה לעתים לעלייה גבוהה במשקל, אף יותר מהמשקל שבו היינו לפני כן, לאחר הפסקת הדיאטה הקיצונית. הגוף כבר אינו זקוק לאותה התרומה הקלורית שבה השתמש לתפקוד התקין של הגוף אלא לפחות.

אז מה עושים?

מומלץ לא להתפתות להצעות של שכנים, לפרסומות אטרקטיביות, לכדורי קסם או לדיאטות כאסח שנעשות באופן עצמאי ולא מבוקר. לא רק זאת, חשוב לזכור כי 10 קילו עודפים לא הצטברו תוך חודש או חודשיים. לפעמים זו עלייה מתונה במשקל לאורך שנים, ולכן אין לצפות להשיל את המשקל העודף תוך חודש־חודשיים.

פגישה, אפילו יחידה, עם תזונאית שתיתן הדרכה מותאמת אישית תסייע. ליווי ותמיכה לאורך זמן של תזונאית יעלו את הסיכוי להצלחה. כל התזונאים המורשים מופיעים באתר של משרד הבריאות, וחשוב לבדוק אם הייעוץ ניתן על ידי איש מקצוע רשום.

ובינתיים, הנה מספר קריטריונים לבחינת הדיאטות השונות:

הדרך כוללת שינוי הרגלים ולא רק תפריטים ומתכונים: פירוש המילה “דיאטה" מיוונית הוא אורח חיים, כלומר אימוץ הוליסטי של דפוסי התנהגות בתחומים שונים: תזונה, פעילות גופנית, הרגלי שינה (כמות ואיכות), תרבות פנאי, בילוי עם משפחה וחברים ועוד. אם בתזונה נכונה עסקינן, הרי שאימוץ תפריט טעים, בריא ומזין מתבצע בתהליך ארוך ובמספר ערוצים: הרכב הארוחות שכולל יותר בישול ביתי ופחות מוצרי מזון אולטרה־מעובדים, ארוחות ללא הפרעות והסחות דעת כמו צפייה במסכים לסוגיהם, להתרגל לאכול לאט וללעוס היטב ועוד.

דיאטה תפורה למידתך: הדרישות התזונתיות והאנרגטיות משתנות במהלך חיינו. בעשורים הראשונים לחיינו הדרישות האנרגטיות גדלות. לקראת גיל 60 הן יורדות. גם תכיפות הפעילות הגופנית ועצימותה משפיעות. חלק מהדרישות האנרגטיות קשורות בצורה עקיפה או ישירה למגדר. גם המצב המשפחתי משפיע (המקרר נראה אחרת אם בבית יש ילדים). האהבה לבישול (או היעדרה), תכיפות הארוחות בחוץ אם בכלל - לאלה ועוד השפעה על תהליך הירידה במשקל.

העדפות קולינריות: צריכות להישאל שאלות כמו: האם אצליח להתנזר לחלוטין מגלוטן? האם אצליח להתמיד בשתייה כל בוקר של שייק ירקות? לא כדאי להתחיל בתהליך כשהתשובות (הכנות) לשאלות כאלה הן לא או אולי.

מי עומד מאחורי ההמלצות וההנחיות: סלב תורן, איש מקצוע או “איש מקצוע". לקרוא ולבדוק מי עומד מאחורי הפרסומים לפני שמתחילים בדיאטה האופנתית האחרונה. וכאמור, להתחיל באתר משרד הבריאות.

הכרזה על הצלחה: חשוב לזכור כי נדרשת סבלנות והתמדה, ומומלץ שהשינויים יהיו הדרגתיים ולא קיצוניים ומיידיים. שכן, אם מציבים יעד של 100% ביצוע ההמלצות, סביר להניח שהדבר יפריע להטמעה ולהסתגלות להרגלים החדשים, ויהיה קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בהם בטווח הארוך. גם הצלחה חלקית - רק ב־80%, ב־50% או אפילו ב־20% מהיעדים - היא הצלחה.