עידן חדש: במטרה לסייע לאנשים עם HIV להתמודד עם נפתולי הבירוקרטיה המורכבת עבורם, הוקמה בשנה החולפת קבוצה בשם "עידן +". יוזם ומנהל הקבוצה הוא פטריק לוי, שהיה המנכ"ל הראשון של הוועד למלחמה באיידס בשנות ה־90, ובעצמו חי עם HIV מאז 1988.

על פי ההערכות, היום חיים בארץ כ־9,000 אנשים עם HIV, שליש מהם מעל גיל 50.

"כשאנו ניגשים למרפאות הכאב ולרופאים המתמחים בבריאות קוגניטיבית, הם לא תמיד מבינים איך 'נפלנו' עליהם. יש חשיבות בחיבור בין HIV לבין תופעות הקשורות לזקנה", מספר לוי.

למרות שבארץ הגיל הרשמי לקבלת הטבות ומחירים מיוחדים כקשיש עומד על 67, בפועל אלו החיים עם HIV נדרשים למעשה לממש ביטוח סיעודי ולבקש שירותים "לקשישים" בגיל מוקדם יותר, אך הגישה אליהם חסומה עבורם.

אף ש־HIV נחשבת למחלה כרונית, רוב האנשים שחיים עם נגיף זה הם מסורבי ביטוח חיים, ונאלצים בין היתר להתמודד עם הגבלות רבות גם בביטוחים סיעודיים שונים. גם ביטוחי הבריאות לחו"ל יקרים הרבה יותר מאלו שמשלם אדם בריא.

"בנושא הרווחה, רבים מבני דורי נדרשים להיכנס למוסדות סיעודיים או בתי אבות בגיל מוקדם יותר, אך מוסדות אלו אינם ערוכים לקבל אותנו, שכן אנו לא משתייכים לקהל היעד הרשמי שלהם. לצד הקשיים הבירוקרטיים מצד הרווחה, ישנה גם עדיין את ההתנגדות של מוסדות רבים לקבל אנשים החיים עם HIV", מוסיף לוי.

הוועד למלחמה באיידס נתן אור ירוק ללוי לפתוח קבוצת מנהיגות ושמה "עידן +", כשמטרתה כאמור לזהות את הצעדים שאותם יש לנקוט לטובת אוכלוסייה הולכת וגדלה זו. במהלך השנה האחרונה נפגשו מדי שלושה שבועות 12 אנשים בני 50 ומעלה החיים עם HIV מכל הארץ. במסגרת פגישותיהם, הם מתייעצים עם מומחים מהארץ ומחו"ל בניסיון למצוא תשובות לסוגיות שונות.

הקבוצה הגישה בחודשים החולפים המלצות לכ־50 גורמי ממשל, בריאות ועוד במטרה לגרום לשינוי. לוי: "בעבר, מי שנדבק לפני הטיפול הקיים היום, ידע אז שימיו ספורים, ושהשלב האחרון של חייו לא יהיה נעים בלשון המעטה.

החוויה של צעירים החיים כיום עם HIV היא שונה לחלוטין. אני מקווה כי בעתיד הם גם לא ייאלצו להתמודד עם הקשיים הפיזיולוגיים והבירוקרטיים שהדור שלנו מתמודד איתם".

ניתן ליצור קשר עם "עידן +" במייל:  [email protected]