מאות מתמחים הגישו היום (שני) מכתבי התפטרות מ-35 מחלקות בבתי חולים ברחבי הארץ. זאת לאחר שטרם הושגו הסכמות בנושא מתווה לקיצור תורנויות.

בעמוד הפייסבוק של "מרשם" - ארגון המתמחים ברפואה - נכתב: "אפשר אחרת. אף אחד לא צריך לשלם את המחיר של תורנויות 26 שעות. היום  נתחיל במהלך הדרגתי של הגשת מכתבי ההתפטרות. מתמחים ומתמחות, סטאז'רים וסטאז'ריות שעוד לא חתמו- הצטרפו אלינו. אל תשבו על הגדר, תבחרו להיות בצד הנכון של ההיסטוריה".

המתמחים מגישים מכתבי התפטרות (צילום: ללא)
המתמחים מגישים מכתבי התפטרות (צילום: ללא)

קודם לכן, ד"ר אורי רוזן, מתמחה ברפואת משפחה שוחח עם בן כספית וינון מגל על ההחלטה: "זה יום עצוב, קשה ומטלטל, בוקר מלא מחשבות. שלומי מורכב כי היום בצהריים אני אגיש את מכתב ההתפטרות שלי, יחד עם מתמחים מהמחלקה שלי ומ־20 מחלקות נוספות". הוא הוסיף ב-103FM כי "זה דבר שלא קרה פה המון שנים ולא אמור לקרות, שמאות מתמחים אומרים מעכתם אותנו בצורה קשה במשך עשר שנים, ועשיתם לנו וידוי הריגה שלא נותרה לנו ברירה אלא להתפטר ולחפש מקום עבודה אחר. בסופו של דבר, אני רוצה להגיג שזו לא הצעה ששר האוצר נתן לנו, זו הצעה שהוא נותן גם לך וליקירייך, זו בעיה של כולנו וזה מביך ועצוב שאני צריך להתפטר. אני מדבר בין מטופל למטופל".

הוא נשאל האם הוא מרגיש שהמתמחים אינם מקבלים גיבוי תקשורתי. "לא, דווקא מהתקשורת אני מרגיש שאתם בסדר איתנו, רק מאכזב ששואלים על היציאה של שר האוצר שזה הדבר הכי לא חשוב היום", הסביר ד"ר רוזן, "קודם כל ד"ר ריי ביטון מתמחה בנפרולוגיה". המגישים אמרו: "ידעתם שאלה המשמרות. תקן אותי אם אני טועה, ההצעה שקיבלתם הממשלה היא בסיס לעגן את ההמשך בהתחייבות ממשלתית ולהמשיך הלאה. אין מספיק רופאים".

המתמחה השיב: "אתה טועה לצערי. במדינה שלנו יש 450 ממתינים לתקן, היה לנו ויכוח על זה במשרד הבריאות, עשינו סקר ומצאנו יותר מ־450 רופאים עם רישיון שיושבים בבית ומחכים. ויש יותר, למה? כי אין תקנים. נחשב כמה זמן לוקח להתחיל זמן ברפואה פנימית? שנה וחצי. כשאתם נופלים לדמגוגיה שאומרת שאין רופאים זה לא נכון".

מחאת הסטודנטים לרפואה (צילום: ''מרשם'', ארגון המתמחים לרפואה)
מחאת הסטודנטים לרפואה (צילום: ''מרשם'', ארגון המתמחים לרפואה)

"אני לא יודע למה לא מאשרים את התקנים הללו. אני חושב שזה בין משרד האוצר למשרד הבריאות", הדגיש, "אנחנו נמצאים בסיפור הזה יותר משש שנים, בסך הכול מבקשים לחזור למה שהשר הורוביץ הסכים, אבל הוא נותן במקום זה את מה שנתנו ב־2011 - להתחיל פיילוט בלי שום התחייבות. זה אומר שאתה תמשיך לקבל טיפול גרוע". המגישים ציינו כי הורוביץ צייץ שלאחר שנים של הזנחה, מטפלים במשבר כוח האדם. "זה נכון אבל זה לא קשור לאירוע העצוב שקורה היום שמאות מתמחים בגלל נושא אחר לא ממשיכים לעבוד. אתה מדבר על מספר הסטודנטים בארץ, אבל הנושא הוא שאתה ואני ממשיכים לקבל טיפול מרופאים עייפים שכל העולם המערבי הפסיק עם זה", הסביר, "ההסתדרות הרפואית חתמה בעבר שצריך להפסיק עם זה, השר הסכים וזה פשוט. צריך לחזור למתווה שהוסכם, למנוע את הקטסטרופה כי עוד שבועיים אנשים יתחילו למות".

מגל: "מי יכול לעבוד 26 שעות זה מצב מטומטם, לא נורמלי, אווילי, פסיכי, אנשים לא יכולים להציל חיים של אחרים ולהיות בפוקוס וערניים אחרי כל כך הרבה שעות עבודה וצריך לשנות את זה".

כספית: "זה היה ככה כל השנים וחבל שלא התעוררת שכרה"מ היה ביבי; ינון: כל מרואיין אומר לך תעזוב את ביבי זה לא הסיפור; בן: יהיה מאוד קשה לעבור בבת אחת מאפס למאה "אני אביא את הידע שלי, אנחנו לא מבקשים לעבור מאפס למאה, בוא נרד לפרטים. התוכנית אורמת שבעוד 4 חודשם אחרי עשור לש מריחה לוקחים את הממתינים לתקלן וב־10 בי"ח בפריפריה מקצרים לכולם. שנה אחרי זה מרחיבים לעוד מקצועות, אחרי שנה וחצי מכניסים את המקצועות הכירורגיים כי הם לא שונים מפנימאיים. אתה רוצה שיוציא לך תוספתן אדם שער 20 שעות?".

מוקדם יותר היום, ד"ר דן מליקובסקי, מתמחה בנוירולוגיה, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההחלטה: "הייתה לי תקווה של הרגע האחרון שנוכל להימנע מהצעד הכואב, הזה אבל נגיש בשעה אחת בצהריים את מכתבי ההתפטרות שלנו, ואלה ייכנסו לתוקף בעוד שבועיים".

הוא נשאל ב-103FM הם מתקיים כעת משא ומתן, והשיב: "אני לא חבר בצוות המו"מ, אבל אני יודע שמגעים מתנהלים כל הזמן, והתנהלו גם אתמול. עם זאת, לצערי לא עלתה שום אופציה שמתקרבת למה שאנחנו מבקשים, שזה למעשה מה ששר הבריאות הציע מלכתחילה לפני שבועיים".

"הם לא מוכנים לזוז מילימטר", הסביר ונשאל אודות סירוב משרד האוצר: "לא יודע לענות בשמם, אני לא עובד במשרד ובוודאי שלא דובר המשרד. אני יודע שיש מציאות לא נורמלית ולא סבירה. יש עוול". הוא נשאל על אמירתו של שר האוצר אמש, שאמר: "מקבלים משכורות של מעל ל־20,000 שקל'". הרופא השיב: "יש פה אמירה אומללה של שר האוצר. הוא התחיל לדבר על שכרו של מתמחה, הוא רגיל שמדי חודש מגיע אליו סקטור אחר ודורש עלייה בשכר. יש פה דרישה לתיקון עוול היסטורי לתורנויות של 26 שעות".



יוכפז ודוידוב שאלו אותו האם מתמחים אכן מרוויחים את המשכורת המדוברת, והשיב: "הדיון פה אידיאולוגי, מתוך דאגה אמיתית לטובת החולים, והאוצר לא יודע איך לאכול את זה כי באים אנשים על דאגה אמיתית לחולים והוא עוד חושב בכסף ובמשכורות. אף אחד לא ביקש שקל. אני חושב שיש מתמחים שמרוויחים את הסכומים האלה". 

בהמשך נשאל אודות הטענה שעלתה לפי ד"ר ריי ביטון, מנהיגת המאבק, מותשת כי היא עובדת חמישה ימים בשבוע במרפאת יופי פרטית. "אין לי מושג מה היא עושה בזמנה הפרטי וזה לא משנה. יש פה עוול היסטורי", הדגיש, "רוב מוחלט של זמנה מוקדם לרפואה הציבורית, אבל אנחנו מדברים על עוול שצריך לתקן אותן. אין ספק שאחרי 26 שעות על הרגליים הרפואה לא טובה. זה לא מגיע לאף מטופל. אתה רוצה לתקן את זה או לעסוק בדיוני שכר, שאף אחד לא התלונן על שכרו? אם תחלק את השכר בכמות השעות תגיע למספרים מגוחכים אבל אף אחד לא מדבר על זה. מדברים על דאגה אמיתית לשלום החולים".

"אף אחד לא מבקש תוספת שכר. נאמר שיש מפעל שמתגלה שיש חומר מאוד מסוכן במוצר שהוא מייצר, זה מסכן את הלקוחות ואת העובדים. עושים רפורמה במפעל ומעיפים את המוצר מקו הייצור, זה עולה כסף אבל זה הטבה בתנאים שבגינה צריך לקצץ בשכר של העובדים? לייקר את המוצר ללקוחות המפעל? לא. מדובר על תיקון עוול. אז אתם אומרים נתקן עוול ונקצץ בשכר?", הוסיף ד"ר מליקובסקי.

מחאת המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)


בסיום הראיון נשאל איפה ראש הממשלה בנושא, והשיב: "אני חושב שאם עומד להיות משבר במערכת הבריאות, ועומד להיות כי היום יוגשו מאות מכתבי התפטרות ועשרות מחלקות שיתפטרו בהן למעלה מחצי מתמחים, אז כנראה שעומד להיות משבר. לכן, ראוי שמי שיכול ייכנס לעובי הקורה ויפתור את המשבר הזה ויפה שעה אחת קודם".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm