האם לחץ במקום העבודה או בבית עלולים להיות דבר מדבק? מחקרים חדשים מוכיחים כי ללחץ של הסביבה יש השפעה ישירה על כל אחד ואחת מאיתנו. בשנתיים האחרונות כולנו עברנו לחיות בהיפר ונטילציה. אנחנו כל הזמן נמצאים בהמון לחץ, מה שמעייף ומתיש אותנו. אנחנו למעשה נמצאים באופן קבוע בתוך הסטרס ונשחקים עד דק. אז איך באמת ניתן לעמוד בלחץ ואפילו לגרום לו לפעול לטובתנו?

כמעט כל הטעויות בחיים שלנו נעשות בזמןלחץ ויש לזה סיבה פיזיולוגית - בזמן לחץ אנחנו לא מגיבים לסיטואציה דרך המוח החושב, אלא דרך דפוס זיכרון ותיק ( שאנחנו מכנים - אינסטינקט), שלא באמת מתאים כפתרון יעיל ונכון לסיטואציה העכשווית. לכן, הרבה פעמים ההחלטות שנקבל כשאנחנו בלחץ יהיו שגויות. 

כולנו יודעים שכשאנחנו בלחץ התגובות שלנו לא טובות, אבל מה שאנחנו פחות מודעים לו זה מה שקורה לנו כשאנחנו לחוצים לאורך זמן. הלחץ הכרוני בחיים שלנו הוא זה שגורם לכך שרמות האנרגיה והחוסן הפנימי שלנו נשחקות, זה כמו מסמר קטן בגלגל שלאט לאט מוציא לנו את כל האויר .כשהגוף נמצא תחת לחץ לאורך זמן, מתחילים להופיע בחיינו סימפטומים רבים ולא רצויים כגון: עצבנות יתר, שרירים תפוסים, חוסר שינה וקושי להירדם, ויתכן גם שכאבי ראש, מיגרנות וחוסר נוחות כללית.

הלחץ מייצר מעגל זדוני שמזין את עצמו וכך קורה שכאשר אנחנו כבר על הקצה, כל דבר קטן שקורה מקפיץ אותנו, התגובות שלנו קיצוניות ולא פרופורציוניות ובהגדרה הן גם מלחיצות את הסובבים אותנו .

בסדנאות החוסן בשיטת InHeal שיובאו לארץ בשיתוף חברת Heartmath Institute הוותיקה בארה"ב, ניתן ללמוד טכניקות חדשניות לוויסות עצמי שמאפשרות לכל אחד ללמוד איך לנהל את הלחצים שהוא חווה באמצעות כלים פשוטים שניתן ליישם בחיי היומיום.

ע"י יישום הכלים שנלמדים בסדנאות, אנחנו מלמדים כיצד לנהל את הרגשות שצצים בעקבות אירועים מלחיצים בכדי לעצור את יצירתו של אותו מעגל זדוני שתואר לעיל. 

כבר בתרגיל הראשון בסדנה, כל אחד יכול ללמוד ולאפיין את ביטויי הלחץ האישיים שלו, מה מפעיל אותם וכיצד ניתן להוריד את רמות הלחץ שלנו באמצעות טכניקות אשר לאורך זמן מפחיתות את רמת הלחץ של המערכת שלנו ומגבירות את תחושות החוסן והאיזון. 

השיטה הזאת, אם מיושמת לאורך מספר חודשים, פשוט מורידה את הבסיס של התגובה הרגשית שלנו לאירועים מלחיצים, כך שאם נחווה שוב את אותו האירוע שבעבר הלחיץ אותנו מאוד – הוא ילחיץ אותנו עכשיו הרבה פחות.

במחקרים הרבים שנעשו בתחום נימצא כי הלב הוא המפתח לוויסות הקוהרנטיות הפנימית (האיזון) . הקוהרנטיות של הלב נמדדת ע"י המרווחים שבין פעימה לפעימה – או בשמם המקצועי HRV, אלו שמייצרים סנכרון פנימי של המערכות. המרווחים הללו משקפים את רמות המתח והלחץ שקיימים במערכות שלנו ועל פי קצב הפעימות אנחנו מעבירים מסרים למוח והוא בהתאם מנחה את המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים בגוף כיצד לנהוג.

כאשר אנחנו לחוצים ה-HRV שלנו יהיה לא סדיר וכאשר אנחנו ברוגע ואיזון ה-HRV יהיה סדיר. בשורה התחתונה, כאשר ה-HRV שלנו קוהרנטי וסדיר – המוח "החושב" הוא זה שמקבל את יכולת הפעולה וכאשר הוא לא קוהרנטי ולא סדיר - המוח ה" אינסטינקטיבי" מקבל אותה ואז אנחנו מגיבים בפחות שכל, עלולים לעשות טעויות וגם מכניסים את עצמנו למעגל המשכי של לחץ גורר לחץ. 

ישנן מספר טכניקות שניתן לרכוש אשר מלמדות אותנו לשלוט ב-HRV ובהתאם לשלוט ברמת הלחץ שלנו ולהעלות בכך את רמות האנרגיה והחוסן הפנימיים שלנו לאורך זמן. כאשר אנחנו נמצאים בקוהרנטיות גבוהה הביצועים שלנו משתפרים, יכולות התקשורת עולות, המוח שלנו צלול יותר ויכולות קבלת ההחלטות שלנו משתפרות. כאשר אנו משתמשים בכלים הללו לאורך זמן אנו בעצם ממלאים את הבטריות שלנו ומשנים את רמות החוסן הטבעי שלנו לטובה. 

בשיטה שתילמד בסדנה, ניתן ללמוד כיצד לבזבז פחות אנרגיה ולשנות את התגובה שלנו למצבים מלחיצים וכיצד להטעין את המערכות הפנימיות שלנו כך שתמיד נסתובב עם בטרייה פנימית מלאה.

בתרגול של מספר דקות ביום אנו יכולים להימנע משחיקה ובלאי במערכות הפיזיות והרגשיות שלנו. התוצאות המוכחות מחקרית של יצירת קוהרנטיות הן מרשימות ביותר:

· שיפור היכולת להישאר יציב מול אתגרים

· שיפור הרמוניה במשפחה ובחברה

· הפחתת עייפות ותשישות

· קידום את תהליכי השיקום והתאוששות הטבעיים של הגוף

· שיפור קואורדינציה וזמני תגובה

· עלייה ביכולת לחשוב בבהירות ולמצוא פתרונות יצירתיים

· שיפור יכולת הלמידה, ושיפור ציונים במבחנים

· חיבור וגישה לידע אינטואיטיבי

למידע נוסף לחצו כאן

הכותבת היא מנחה בכירה של מדיקל קר ומנהלת מערך ההדרכה. בעלת תואר שני בפסיכולוגיה ומטפלת רב תחומית שהוסמכה גם ע"י חברת הארטמט בארצות הברית. למיכל ניסיון עשיר של 25 שנה בהנחיית סדנאות והעברת תהליכי עומק אישיים וארגוניים.