לפני כעשר שנים התגלה סרטן השד אצל ליאת לנגלבן, בת 47. היא עברה את הטיפולים הקונבנציונליים וכבר חשבה שהכל מאחוריה. כעבור שנה וחצי, התבשרה שהמחלה חזרה והפעם שלחה גרורות בגופה. מאז היא חיה איתה, ואותה. ליאת  יודעת שמה שמסייע לה בהתמודדות עם הסרטן הוא המפגש שלה עם ד"ר אייזק אליעז, מומחה בתחום הרפואה האינטגרטיבית, מתמחה בטיפול בסרטן ומחלות כרוניות ומפתח שיטת "רפואת הלב הפתוח". 

"אם היית אומרת לי לפני עשר שנים שאעשה מדיטציות, הייתי צוחקת. חשבתי שמי שמתרגל מדיטציות הוא קוקו, מחבק עצים", כך אומרת ליאת מביתה בכפר סאלד. "בפעם הראשונה שחליתי הרפלקסולוגית שלי הציעה לי ללכת למפגש אתו. אמרה לי 'הוא אדם מעניין' וזהו. נסעתי למפגש ומשהו שם תפס אותי. אחר כך קיבלתי הזמנה להשתתף בסדנה של ארבעה ימים. ביום הראשון אני וחברה שלי ישבנו מאחור וצחקנו על כולם וביום האחרון כבר ישבנו בשורה הראשונה. בסיום הסדנה נרשמתי לסדנה הבאה והצעתי את עצמי כמתנדבת בעמותה".

"לא האמנתי עד כמה מדיטציה עוזרת לבריאות הנפשית ואיך הבריאות הנפשית משפיעה על הבריאות הפיזית", אומרת ליאת ומספרת שקיבלה לאחרונה תשובות טובות מבדיקה שהייתה סקפטית לגביה. "האונקולוג שלי מופתע כל פעם מחדש. אני מרשה לעצמי להגיד שהמדיטציה והקשר עם אייזק ועם העמותה, מאריכים לי את החיים פשוטו כמשמעו והופכים אותם לטובים ומלאים יותר". 

פעמיים בשנה מגיע ד"ר אליעז לארץ מביתו אשר בקליפורניה, כדי להנחות את סדנאות הריפוי, הלימוד והמדיטציה של עמותת "עמיתאבא" (אור נצחי בסנסקריט). הוא עוזב את המרפאה שהקים ובה הוא מטפל בין היתר בחולי סרטן ובחולים במחלות מורכבות אחרות, מניח בצד לזמן קצר את המחקרים שאותם הוא עורך בשיתוף עם מוסדות אקדמיים מובילים בכל העולם ומתפנה להעניק מעצמו לישראל, שאותה עזב לפני למעלה משלושים שנה. 

"למרות שאני מתגורר בארצות הברית, לבי ורוחי היו ותמיד יהיו בארץ", אומר ד"ר אליעז. "לכן אני מרגיש מחויבות ורצון לתרום לישראל" .

בתשע השנים האחרונות עברו תחת ידיו בישראל אלפי אנשים, כאלו שחיפשו מזור למחלתם, אנשים עם טראומות מורכבות וגם מטפלים, רופאים ופסיכולוגים לצד אנשים שרוצים להתפתח מבחינה רוחנית. כל צוות הסדנאות, כולל ד"ר אליעז עצמו, עובדים בהתנדבות. כתוצאה מכך, העלות של הסדנאות הללו, שאורכות בין 4-9 ימים וכוללות לינה, אוכל טבעוני, לימודים ותרגולים, ומשתתפים בהן כ-150 אנשים, אפשרית לכל כיס. 

המפגש הבא עם ד"ר אליעז ייערך ב-22 במרץ באופן משולב: מפגש פרונטלי (ככל שתאפשר הקורונה) בשדות ים ובמקביל דרך הזום. סדנה בת ארבעה ימים תתקיים בין ה-23 ל-26 במרץ.   

בסדנאות מתבסס ד"ר אליעז על נסיונו כרופא וחוקר וכמי שעוסק יותר משלושים שנה בחוכמת הבודהיזם הטיבטי. הוא משלב בין הפיזיולוגיה, הביולוגיה והמדע לבין הכלים הרוחניים והתרומה של המדיטציה, התזונה ואורח החיים לתהליכי הריפוי.  

ד"ר אליעז, 62 , נולד בישראל ונדד בעולם בעקבות עבודתו של אביו, שהיה מהנדס מים. בגיל חמש עבר לגאנה, חמש שנים אחר כך קבעה המשפחה את ביתה בברזיל ובהיותו בן 15 עברה המשפחה לדרום קוריאה, שם נחשף לראשונה לבודהיזם ולאומנויות לחימה, כמו גם ליוגה. "תרבויות שונות שיצרו פתיחות וילדות שלא הייתה שגרתית", הוא מציין. 

הוא בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בזמן לימודיו עסק בהוראת יוגה וייסד קורס ברפואה סינית בן שלוש שנים. עם סיום הלימודים נרשם ללימודי תואר שני ברפואה סינית בסן פרנסיסקו ועבר לעיר עם בת זוגו גילי ובתם ליהי, שהייתה אז בת שנתיים וחצי. 

עם הגעתו לארצות הברית, נוצר קשר בינו לבין מאסטרים לבודהיזם טיבטי, ששהו באותה עת במערב. "רובם למרבה הצער אינם בין החיים", הוא אומר. "האחרון מהם הוא בן 94, הוא עדיין המורה שלי".  

תוך כדי התמחות ברפואת משפחה, במחלות קשות ובשימוש במדיטציה ככלי ריפוי, הפך ד"ר אליעז לרופא האישי של המאסטרים מההימלאיה. "אני הייתי הרופא שלהם והם הפכו להיות המורים שלי", הוא מציין. "הייתה זכות ללמוד ישירות מהמאסטרים האגדיים". 

במשך שנים הוא חילק את יומו כך שמחציתו הוקדשה לעבודה והמחצית השנייה למדיטציה. חודשיים בשנה היה נוסע להרים, לריטריט (תהליך של התבודדות ומסע פנימי למרחבים מעבר לחשיבה קונספטואלית), שכלל התבוננות פנימית ותרגול של טכניקות מדיטציה שונות. "וכל זה הביא אותי להבנה פשוטה: מה שהכי חשוב הוא שיהיה לך לב פתוח. הלב הוא המרפא הגדול שלנו והמרפא הפוטנציאלי של כל אחד ואחת". 

מדיטציית הלב הפתוח מבוססת על פיתוח חמלה, פתיחוּת ושחרור מאחיזה. במהלך הסדנאות מתרגלים מדיטציה ככלי לריפוי, משלבים תרגילי יוגה וצ'יקונג (פעילות גופנית ממשפחת אומנויות הלחימה הרכות), אוכלים אוכל טבעוני ובריא. 

לפי עשר שנים התחיל ד"ר אליעז עם הסדנאות בארץ, המחברות בין המדע לרוח. "בסדנאות שלי אני משלב בין כל העולמות: מצד אחד מלמד ריפוי במדיטציה, מצד שני אני מטפל ומצד שלישי אני חוקר פעיל בשיתוף עם אוניברסיטאות ומכוני מחקר מהמובילים בעולם. את השילוב הייחודי אני מביא למשתתפים של הסדנא, את ההבנה הרב ממדית שהינה כלי משמעותי בדרך להחלמה".

באמתחתו של ד"ר אליעז עשרות עבודות מחקר ופיתוחים רפואיים חשובים,   כולל מילגות מחקר מהמכון הלאומי לבריאות (NIH) בארצות הברית.

בנוסף, ד"ר אליעז מפתח מוצרים טבעיים הנמכרים כתוספי תזונה. אחד מהם הוא פקטסול, חומר טבעי המעכב את החלבון גלקטין 3, המעורב בתהליך הגידולי ובסוגי סרטן רבים. למעלה מ-75 עבודות נעשו על החומר והתפרסמו בספרות המדעית. 

"הרעיון שלי היה לפתח מוצר טבעי, בלי להרעיל ולהתקיף את הסרטן אלא לאפשר לגוף לרפא את עצמו ולהתמודד עם המחלה", אומר ד"ר אליעז. 

הרעיון הוכיח את עצמו מעל ומעבר, כשלאחרונה הסתיים מחקר בחומר בבית החולים איכילוב על ידי ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לאורו-אונקולוגיה במערך האונקולוגי. לפי המחקר עלה כי ב-78 אחוז מחולי סרטן הערמונית (פרוסטטה) עם חזרה של הגידול, המחלה התייצבה או השתפרה כתוצאה משימוש בפקטסול.

"כבר בפגישתי הראשונה עם אייזיק הבנתי שמדובר באדם עם איכויות יוצאות דופן", אומר ד"ר קייזמן. "רופא, מדען, בעל חשיבה מקורית מחוץ לקופסה, אדם ערכי שתורם מזה שנים למטופלים רבים. שמחתי לגלות את המרץ והאמונה הבלתי נדלית במוצר שפיתח, ואני כה שמח שהיה בחלקי לשתף פעולה ולערוך מחקר קליני בסרטן הערמונית שהניב תוצאות חיוביות ופורסם בספרות המדעית ובעתיד יסייע לעוד מטופלים רבים".

כשהוא נשאל איך מתבצע הריפוי באמצעות המדיטציה, אומר ד"ר אליעז: "לכל אחד סיפור ההבראה שלו. לא כולם יהיו נס, אבל כל אחד יכול להיות נס, כמו ליאת, שהסיפור שלה לא בלתי שגרתי. זה מה שקורה כשאנשים מתמידים. הם מקבלים כלים שמתאימים להם אישית וזה למעשה אחד מהעקרונות שלי - הפרוטוקול היחיד הוא שאין לי פרוטוקול. יש אפשרות לאנשים לבטא את העצמי שלהם".  

הלימוד בסדנאות הוא אינטנסיבי: הפעילות מתחילה בשש בבוקר ומסתיימת בתשע בלילה. צוות המתנדבים נמצא שם עבור כולם. "זו לא עבודה קלה, אבל יש קסם שנוצר עבור כולם - גם עבורי". 

כשד"ר אליעז מספר על הלימוד, אפשר לראות כיצד העיניים שלו נוצצות, גם בשיחת זום טרנס אטלנטית. "תחושת הנתינה משפרת לי את הבריאות, פותחת לי את הלב עוד יותר", הוא אומר. "המורה הכי גדול בהימלאיה אמר לי כשאתה במערב תלמד מדיטציה וריפוי. אמרתי לו אני רק בחור מישראל. אבל הוא התעקש. היה לו ביטחון בי והוא כנראה צדק. לא נולדתי עם כוחות מיוחדים, אני בן למשפחה  תחרותית. "זה דרש ממני עבודה ומשמעת רבה".

"בחלק הבא של חיי, אחרי שאסיים עם המחקרים, אני רוצה לשתף את הידע שצברתי בעשרות שנות התרגול. אם אנשים היו יודעים מה אני עשיתי כדי שתהיה לי האפשרות ללמוד, פעם אחת אפילו נסעתי עד נפאל כדי לשאול מורה שאלה שהייתה חשובה לי. עשיתי את כל הדרך עבור ביקור של חצי שעה". 

"העמותה תומכת במשתתפים גם מעבר לסדנאות", אומרת ליאת. "מי שרוצה להמשיך לתרגל, יכול להצטרף לקבוצות שעד לפני הקורונה היו נפגשות פיזית וכיום פועלות בזום. אם יש שאלות, יש מנחה שעונה, אף אחד לא נשאר ללא מענה". 

"הבסיס שלנו הוא הלב הפתוח וכשהלב פתוח, אין אפשרות לפגוע באחר. המוטו הוא שכאשר הלב פתוח, אהבה וחמלה מגנים על עצמנו מעצמנו, מגינים על עצמנו מאחרים ומגינים על אחרים מפנינו. כך מסכם ד"ר אליעז. לכן לב פתוח הוא הבסיס בקונספט שאותו מציג ד"ר אליעז.

"כל איבר ורקמה בגופנו מוזנים על ידי חומרים נקיים ומשחררים רעלים. הלב הוא האיבר היחיד בגוף שמעביר דרכו דם מלוכלך, מתחבר אל היקום דרך הנשימה ומשיב דם נקי. הלב מזין את עצמו על מנת להזין את האיברים האחרים וכחלק מהזנת האחר. לא בכדי התיקון שמדברים עליו ביהדות נמצא בלב. והסיבה שהריפוי ברפואת הלב הפתוח מתאפשר באופן מהיר, היא מכיוון שפיזיולוגית אנחנו עושים זאת בכל מקרה - אנחנו לומדים את מה שהגוף כבר יודע". 

לפרטים והרשמה לסדאנות של ד"ר אייזק ואליעז ניתן להיכנס לאתר- https://www.amitabha.co.il/copy-of