ממחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב עולה כי נשים בגילי 55 ומעלה, שנוחרות בשנתן, נמצאות בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה, שעלול לגרום למוות.

החוקרות מתריעות ואומרות שמכיוון שהתופעה מתרחשת במהלך השינה, ברוב המקרים נשים הסובלות מהפרעות נשימה בשינה, אינן מודעות כלל לכך שהן סובלות מהבעיה ואחרות מתביישות להודות בכך שהן נוחרות בלילה. אולם הן גם לא יודעות שהן נמצאות בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה.

המחקר נערך בהובלת ד"ר אלונה אמודי פרלמן, פרופ' אילנה אלי, ד"ר ג'וואן סולימאן וד"ר פסיה פרידמן־רובין מהמחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב, והוא פורסם בכתב העת היוקרתי Journal of Clinical Medicine.

במסגרת המחקר, שכלל מאות נשים, בחנו החוקרות שתי קבוצות של נשים ישראליות: בנות 40־20 (כלומר לפני גיל המעבר) ונשים בנות 55 ומעלה (לאחר הפסקת המחזור החודשי).

במחקר נמצא שכ־15% מהנשים המבוגרות מצויות בסיכון משמעותי לדום נשימה בשינה לעומת רק כ־3.5% מהצעירות. בין הצעירות 1.8% בסיכון גבוה ו־1.8% בסיכון בינוני ללקות בדום נשימה בשינה, ואילו בגיל המבוגר השיעור מזנק ל־5.2% בסיכון גבוה ול־9.5% בסיכון בינוני.
כמו כן, החוקרות מצאו כי 11% מהנשים שנוחרות (אחת מכל עשר נשים) נמצאות בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה לעומת רק 1% בקרב הנשים שאינן נוחרות.

פרופ' אילנה אלי (צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' אילנה אלי (צילום: אוניברסיטת תל אביב)


פרופ' אלי מסבירה כי הפרעות נשימה בשינה נעות על ספקטרום רחב עד דום נשימה בשינה, הגורם לירידה בריכוז החמצן בדם ועלול להיות מסכן חיים. נוסף על כך, אם התופעה אינה מאובחנת ומטופלת בזמן, היא עלולה להוביל להתפתחות של מגוון מחלות מערכתיות, כמו יתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ.

בעקבות הממצאים החוקרות פונות אל הרופאים המתמקדים באזור הפנים והלסת ואל רופאי השיניים: "הציגו בפני המטופלות המבוגרות שאלות רלוונטיות, כמו 'האם את נוחרת?' ו'האם את סובלת מכאבי ראש או צוואר כשאת מתעוררת?'".