אחת מכל עשר נשים מתמודדת עם המחלה שגורמת מדי חודש, סביב הופעת הווסת, לכאבים (לעיתים עזים מאוד) ולשורה של תופעות לא נעימות: דימום מוגבר במהלך הווסת, כאבים במהלך קיום יחסי מין, הפרעות במערכת העיכול וקושי בכניסה להריון. המחלה שנוצרת ברירית הרחם מאפיינת נשים צעירות בגיל הפוריות, (רוב המטופלות הן בנות 18-40) ומצריכה טיפול משולב של גורמי רפואה עם רופא נשים ורופא המשפחה המעניקים טיפול תרופתי, טיפול הורמונלי ולעיתים אף נדרש ניתוח לשיפור המצב.

כאמור, לצד הטיפולים הללו, גם עולם הרפואה המשלימה יכול לסייע בטיפול, להעניק הקלה בכאבים, לסייע בשלל התסמינים ואף לסייע בהליך הכניסה להריון. היתרון בטיפולים המשלימים הוא באופי הבטוח, הלא פולשני ובהסתכלות ההוליסטית שלהם שיכולה להציע גם פרשנות נוספת להופעת אנדומטריוזיס. 

לפי הרפואה הסינית למשל, אנדומטריוזיס היא כאב שנובע מתקיעות (סטגנציה) של צ'י ודם. הסינים בוחנים גם מהו המקור לתקיעות הזאת – האם מדובר בקור שחודר לרחם ומקשה על הפעילות התקינה, האם בחום ולחות שגורמים להצטברות נוזלים באזור האגן או מגורם אחר. שני האיברים האחראים על האזור המדובר ברפואה הסינית הם הכליות והכבד, ולכן הטיפול יתמקד בחיזוק שלהם. 

לצד הדיקור, ובהתאם לאבחון שבוצע, יוכלו המטפלים ברפואה הסינית להעניק מרשם לפורמולות של צמחי מרפא סיניים, וצמחי מרפא נוספים כמו כורכום שתפקידם יהיה לשפר את זרימת הדם ברחם ולעזור לגוף לשחרר את התקיעות. הטיפול עצמו יותאם אישית לאחר האבחון ועשוי להימשך תקופה ארוכה (טיפול באנדומטריוזיס יכול להימשך מספר חודשים) עד להטבה משמעותית או כניסה להריון.

לאכול נכון

תזונה מותאמת ומאוזנת היא הכרח בכל מצב רפואי וכך גם באנדומטריוזיס. ההידבקויות של תאי רירית הרחם לאיברים הפנימיים יכולות להביא להופעה של דלקת, ולכן כדאי לסייע לגוף עם תזונה אנטי דלקתית, וזה מה שעומד במרכזו של הטיפול הנטורופתי. כל מטופלת תקבל תוכנית תזונה מותאמת אישית בהתאם למצבה ולהתקדמות הטיפולים וכן במידת הצורך גם תוספי תזונה כמו מגנזיום וצמחי מרפא כמו שיח אברהם – הכל כאמור בהתאמה אישית ולאחר ייעוץ של מטפל מוסמך.

ללכת על זה

במחלה מורכבת ומתמשכת כמו אנדומטריוזיס ישנה חשיבות רבה שמעניקים המטפלים גם להיבט הנפשי של התמודדות עם מצב שכזה. הכאבים והתסכול, חוסר היכולת להיכנס להריון לעתים  - לכל אלה היכולת להחריף את המצב הפיזי. לכן, טיפולי מגע כמו רפלקסולוגיה יכולים לסייע גם בהפחתת הסטרס וגם בהקלה על הכאב. הטיפול מתמקד בעיסויים ומניפולציות בכף הרגל הנשית שתפקידם לשפר את הנשימה, את העיכול ואף לעזור בהחזרת האיזון ההורמונלי.

הכותבים הם רכז תחום דיקור סיני ונטורופתית N.D ורכזת תחום נטורופתיה בכללית רפואה משלימה