עיריית ירושלים מפעילה תוכנית מיוחדת המסייעת למשפחות שבהן ההורים סובלים מקשיים נפשיים, והיא מאפשרת להם להתמודד ולהמשיך לתפקד. להתמודדויות נפשיות של הורים לילדים תופעות רבות, המלוות בקשיים תפקודיים משמעותיים כהורים. הורה במצב נפשי מעורער כמו דיכאון, חרדה או מצבים פסיכוטיים אינו מסוגל לראות את ילדיו ולהיות קשוב לצרכיהם - מה שגורם להשלכות שליליות רבות על הילדים עצמם ואי־מסוגלות של ההורים לפנות לעזרה. 


בעקבות המחסור הרב במענה ראוי ובטיפולים מקיפים למשפחות הקימה עיריית ירושלים תוכנית ליווי ייחודית עבור משפחות שבהן הורים מתמודדים עם קושי או מגבלה נפשית.


תוצאות תוכנית זו, המכונה ברו"ש (בריאות הנפש), מעידות על שיפור ניכר ביכולות התפקוד הן בקרב הילדים והן בקרב ההורים. עד היום טופלו במסגרת התוכנית כ־100 משפחות, ובהן כ־180 ילדים. נמנעו שמונה מקרי אשפוז של הורים ו־13 מקרים של הוצאה חוץ ביתית של הילדים, ולכן מעבר למשמעות הרגשית, התוכנית הביאה לחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה.


במסגרת התוכנית עובדת סוציאלית מטעם אגף הרווחה מבקרת בביתם של המטופלים למשך שנתיים, ובמהלכן היא נפגשת עם ההורים והילדים, מדריכה אותם, מסבירה לילדים מהו אופן הטיפול בהורה ומסייעת ביצירת סדר יום ובזיהוי סימני נסיגה במצב הנפשי. כמו כן, היא נמצאת בקשר שוטף עם המטפלים המשפחתיים של ההורים בקהילה ועם הצוות החינוכי של הילדים, ומסייעת במציאת מסגרות לשעות אחר צהריים ובטיפול נפשי תומך לילדים במידת הצורך. 


לינוי גיגי ובן זוגה, תושבי שכונת גילה והורים לשניים, השתתפו בתוכנית במשך כשלוש שנים בשל המוגבלות הנפשית שבה שניהם לוקים. הם לוו על ידי עובדת סוציאלית צמודה מטעם התוכנית כפעמיים בשבוע במשך שלוש שנים.

לינוי מספרת: "סבלתי ממצבים נפשיים שכללו אשפוזים בבתי חולים, אבל התוכנית הצילה אותנו, ובמיוחד בתקופת הקורונה. רכשנו כלים מתאימים להורות בריאה, ולמדנו כיצד לתקשר עם הילדים ולהוות להם דוגמה בנוכחות חזקה, חמה ותומכת". 

ראש העיר ירושלים משה ליאון אומר: "עיריית ירושלים מסייעת למשפחות המתמודדות עם אתגרי החיים ועם מצבים משפחתיים מורכבים. שיתופי הפעולה בין מערכות בריאות הנפש והרווחה בירושלים הם פורצי דרך ומהווים השראה לערים נוספות בפיתוח מודלים ייחודים מסוג זה".