כאבי גב מטרידים אחד מכל שלושה אנשים. הכאב הזה כל כך שכיח עד שעל המדף בבתי המרקחת אפשר למצוא מגוון עצום של מדבקות נגד כאב, תרופות נוגדות כאב ודלקת, חבישות שונות, אבל גם המלצות טיפול רבות סותרות.

אסינה ארדר, שעוסקת בתחום מעל 20 שנה ועבדה בשיתוף עם המחלקה האורתופדית באסף הרופא ובמחלקת השיקום בתל השומר, וכיום מהלת את מרפאת טבעמד, מביאה גישת טיפול מערכתית שמטפלת בכאב עצמו ובמקביל משקמת את מערכת השלד-שרירים כדי למנוע חזרה של כאבי הגב.

כיום הגישה הרווחת לטיפול בכאבי גב היא התמקדות באזור הכואב ולכל היותר בשרירים הסמוכים. טיפול זה ניתן במקביל לתרופות נוגדות דלקת ואף זריקות מבוססות סטרואידים באופן מקומי. טיפול זה  כידוע מביא להקלה או "ריפוי" זמני, כך שלאחר תקופה הכאבים חוזרים.

כיוון שעמוד השדרה המותני הנו החלק היציב ביותר במערכת השלד, תפקידו הוא בייצוב הגוף ונשיאת משקל. לעומת זאת, הידיים והרגליים מהווים מנוע תנועתי עם שרירים גדולים וחזקים. אפשר לדמות ולהבין שתנועות הידיים והרגליים הן כמו גלגלי רכב בעוד שעמוד השדרה הנו שלדת הרכב המורכבת ומוסעת על יד ארבעת הגלגלים.

בהליכה, ארבע הגפיים נעות קדימה ואחורה ותנועתן מזרימה דם וחמצן לשרירים ולאיברים. תנועת הגפיים היא זו שמסייעת לזרימת דם אל הלב וממנו. לא פחות חשוב מכך, תנועת הגפיים היא זו שמזרימה דם לכל האיברים וגם לשרירי הגב ולעמוד השדרה.

אורח החיים ה"יושבני" מביא לכך שכל מערכת זרימת הדם והחמצן מתפקדת בתפוקה נמוכה. הישיבה במשך שעות גורמת לכך ששרירי השלד נחלשים ואינם תומכים בעמוד השדרה. התוצאה המתבקשת הנה כאבי גב.

פריצות דיסק, בלטי דיסק וכאבי גב תחתון הנם התוצאה הסופית של ניוון מערכות השלד שריר בעיקר בגפיים, כמו גם שהייה ארוכה בישיבה מול המחשב או הטלוויזיה. טיפול מקומי בכאב הגב מתרכז רק בנקודה "החולה" ויביא להקלה זמנית בלבד, בעוד שהזרמת דם וחמצן לכל מערכת שלד שריר עם התמקדות בנקודת מפתח יביאו לריפוי, חיזוק, טיפול בכאב ומניעה של התקפי כאב חוזרים.

לכן, שילוב של ידע רפואי מערבי של שרשראות שרירים ותנועה, דיקור ונקודות טריגר, מהווים טיפול שמרני-מערכתי שמטפל בשורש הבעיה. אסינה מסבירה שטיפול במספר קבוצות שרירים בו זמנית ובנוסף טיפול מקומי להורדת הדלקת המקומית בעמוד השדרה ובשרירי הגב מביא לתוצאה מצוינת שנשמרת לאורך זמן רב.

טיפול דיקור מערכתי מסוג זה כולל דיקור של נקודת דיקור אמפיריות בגפיים, וזאת תוך כדי בדיקת טווחי התנועה של הגב ועוצמת הכאב כבר בזמן הטיפול. הדיקור ניתן בהתאמה אישית לאחר איתור שרשראות השרירים הספציפיות שמעורבות בכאב הגב.

מה לגבי פריצת דיסק? טיפול בשרירים מאפשר החלמה מהירה יותר מפריצת הדיסק כיוון שבמרבית המקרים השרירים הם כאלו שלא נתנו תמיכה מספקת לעמוד השדרה.

כאשר השרירים שתומכים בגב נחלשים, אפילו תנועה פתאומית או עומס של הרמת משקל מהווים טריגר לפריצת הדיסק. הדיסק שפרץ, הנו למעשה נוזל שנמצא בין החוליות. נוזל זה נספג בהדרגה ולכן ברוב המקרים אין צורך בניתוח.

לאור האמור לעיל, זו גם הסיבה שכיום ממליצים לסובלים מכאבי גב להיות בתנועה ולעסוק בפעילות גופנית מותאמת. התנעה מזרימה את הדם והחמצן לגב ועוזרת בחיזוק השרירים, כמו גם בפיזור דלקת מקומית שנוצרת בשלב הכאב האקוטי.

במצב האקוטי, אפשר לקחת משככי כאבים או להשתמש במשחות שונות, אך כדי לשמר את התוצאה ולמנוע חזרה של כאבי הגב חשוב לטפל בכל מערכת השלד-שריר בו זמנית באותו טיפול.

אסינה ארדר, Dipl. Acupuncture & Herbology, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית ויפנית, מלמדת בתוכנית הדו- שנתית לרפואה יפנית בשיטת Kiiko Matsumoto ומרצה בסמינרים מתקדמים לטכניקות דיקור יפניות שונות, היא אחת המרצים שישתתפו ב- INSPIRATION 2022 - הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיתקיים בתאריכים 5-6.7.2022 במרכז וואהל-בר אילן ברמת גן

להרשמה לכנס