בלעדי:אחת הבעיות בקבלת אבחון וטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי במסגרת קופות החולים היא זמן ההמתנה הממושך כדי לזכות במענה. כעת יוצא קמפיין חדש מטעם התוכנית "עמיתים לזכויות" של החברה למתנ"סים ומשרד הבריאות, במטרה להציף סוגיה זו.

הקמפיין קורא לציבור להתלונן בנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות על עיכובים בלתי סבירים בקביעות תורים לטיפול נפשי. מדובר בקמפיין ממומן המופיע ברשתות החברתיות פייסבוק, גוגל ואינסטגרם.

ב"עמיתים לזכויות" מסבירים כי הקופות התחייבו במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש לתת שירות נפשי למבוטחים ללא תשלום ובזמן המתנה סביר, וכי בעבר נקבע כי זמן המתנה סביר לפגישה עם פסיכיאטר הוא עד חודש, וזמן המתנה סביר למפגש של פסיכותרפיה (טיפול נפשי) הוא עד שישה שבועות.


על פי נתונים שהתפרסמו בעבר על ידי משרד הבריאות, ההמתנה לאבחון נעה בין חודש לשלושה חודשים, וההמתנה לטיפול פסיכותרפי היא בין חצי שנה לשנה. דוח מבקר המדינה מ־2020 הצביע על זמני המתנה ארוכים עוד יותר, שמגיעים לשנה ויותר לאבחון פסיכיאטרי או פסיכותרפי.


שירה שטרנפלד, מנהלת הקמפיין מטעם "עמיתים לזכויות" של החברה למתנ"סים ומשרד הבריאות: "מתוך החיבור לשטח, אנו למדים על מקרים שבהם אנשים מתבקשים להמתין זמן רב לקבלת מענה ראוי, ושאין מספיק תורים בזמן סביר. אנחנו רוצים לעודד אנשים להכיר את הזכויות, להיות אקטיביים ולממשן, ואם צריך - להתלונן. יש חשיבות הרת גורל בקבלת טיפול נפשי בזמן סביר, כדי להימנע מהתדרדרות והגעה למצב של אשפוז מלא. מדובר בדיני נפשות".


נועם נוב (36), תושבת עפולה, מתמודדת עם הפרעת אישיות גבולות ופוסט־טראומה מורכבת: "לפני כשנה עברתי לעיר והתחלתי שם טיפול נפשי בקהילה. הם מכירים אותי כמטופלת, אבל לאחר תקופה נאמר לי שלא יכולים להמשיך לתת לי טיפול, כי אין תורים, אין כוח אדם, ושהם יתקשרו אליי כשיתפנה משהו. חלפו כמעט ארבעה חודשים, ואני נמצאת בחוסר ודאות וחוסר אונים".

יונית (שם בדוי) ממרכז הארץ: "הגעתי לחוסר תפקוד מוחלט, ורופא המשפחה הפנה אותי לטיפול פסיכותרפי בהסדר עם הקופה, אבל מעולם לא הסבירו לי שאני זכאית לטיפול חינמי בשיחות, אז המשכתי להגיע אל אותו פסיכולוג בתשלום. בתור לפסיכיאטרית המתנתי חצי שנה".