מי שהרים את העיניים ביום שלישי שעבר למרחב האווירי של המרכז הרפואי הלל יפה והמרכז לבריאות הנפש שער מנשה עשוי היה לפגוש לא רק בציפורים דואות, אלא גם ברחפן מיוחד הנושא עמו דגימות מעבדה היישר למעבדות של הלל יפה בחדרה.

המחקר נעשה בשיתוף חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים הלל יפה ושער מנשה במסגרת תוכנית הפיילוטים של רשות החדשנות ובשיתוף מיזם הרחפנים הלאומי, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית (רת"א). מטרת המחקר היא לבדוק אם ניתן לשנע בדיקות מעבדה על ידי רחפנים בלי לפגוע באיכות הדגימות.

למחקר, שבראשו עומדת ד"ר מענית שפירא, מנהלת אגף המעבדות של המרכז הרפואי הלל יפה, התגייסו 30 אנשי צוות משער מנשה, שהתנדבו לספק בדיקות שונות, בהן בדיקות כימיה שגרתיות, ספירת דם, בדיקות קרישה ובדיקות שתן.

מכל בדיקה נלקחו שתי דגימות: דגימה אחת הועברה בשינוע שגרתי (רכב), ודגימה שנייה נשלחה באמצעות רחפן למעבדות של הלל יפה. הדגימות שנאספו נארזו במארז מבודד והוכנסו למכל ייעודי הנעול על ידי קוד, המחובר לרחפן שהעביר את המשלוח לנקודת היעד. הרחפנים, השייכים לחברת FlightOps, הותאמו לנשיאת משלוחים של כ־2 ק"ג למרחק של עד 25 ק"מ.

שפירא מציינת: "שליחת בדיקות מעבדה בין מרכזיים רפואיים היא תהליך שכיח ונפוץ, ואנו מספקים שירות רחב למוסדות רפואיים ואשפוזיים באזור. עד כה שינוע הדגימות התבצע על ידי רכבים, כאשר לא פעם זמן הנסיעה ו/או המרחק עיכב את ההחלטה על סוג הטיפול הנכון עבור המטופל. ללא ספק מדובר בכלי שאם נוכל לעבוד איתו בצורה שגרתית, יהיה בו כדי להביא בשורה משמעותית הן עבור המטופלים והן עבור הצוותים במוסדות הרפואיים".

ד"ר דודו דגן, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים, מוסיף: "אני מברך על הניסוי החדשני ומוצא בפתרון זה הבטחה עתידית לשינוע מהיר של תרופות, בדיקות מעבדה וציוד חיוני עבור המרכזים הרפואיים, ובעיקר לאלה הנמצאים בפריפריה, כך שכל תושבי מדינת ישראל יזכו לקבל טיפול איכותי, בטוח ומהיר בכל עת".