סכנה בשם סרגל מאמצים
אם הביטוי סרגל מאמצים מדליק אצלכם איזו נורה שכבתה מזמן ואתם מחפשים עכשיו את השאלטר – אנחנו כאן לעזור. סרגל מאמצים זאת התייחסות לרמת האינטנסיביות, הקושי והזמן של הפעילות הגופנית. הדבר הכי חשוב לזכור הוא שכושר גופני בונים בהדרגה.

מתאמנים על טבעות התעמלות? טבעות התעמלות זה מתקן ספורט אפקטיבי מאוד, אבל אל תטעו – כל מי שאתם רואים שמתעסק בזה, התחיל, יום אחד, בצעד אחד קטן: להחזיק את עצמו על הטבעות בשתי ידיים ישרות.

תאמינו או לא – רוב הסיכויים שגם למתאמן האולימפי הכי מוצלח היה קשה בפעם הראשונה שהוא התיישר על טבעות. אבל ככל שמתאמנים השרירים מתרגלים, ומה שהיה קשה בעבר נהיה פחות קשה. כשעובדים לאט ובצורה מסודרת ובטוחה, ככה זה קורה: השרירים גדלים בהדרגה ולגוף יש הרבה זמן להכין את עצמו – גם נפשית, בעיקר פיזית – למהלך הבא.

אז מה זה אומר? זה בעצם אומר שאם התחלתם היום להתאמן על טבעות התעמלות, יעבור עוד הרבה זמן – המון זמן – לפני שתתאמנו על עליית כוח (שזה אומר להביא את עצמכם ממצב שאתם תלויים על הטבעות בידיים ישרות למצב בו הידיים ישרות מעל לטבעות.

כן-כן, זה באמת מאוד קשה). למעשה, לא כדאי לכם להתאמן ואפילו לא לנסות לעשות עליית כוח לפני שיש לכם ותק של לפחות חצי שנה על טבעות – הגוף פשוט לא מוכן לזה, ואתם עלולים לגרום לעצמכם פציעה קשה וארוכה (פציעות כתפיים הן מאוד פופולאריות בקרב מתאמנים על טבעות).

כל מה שצריך לדעת על שגרת אימונים בריאה  (צילום: FREEPIK)
כל מה שצריך לדעת על שגרת אימונים בריאה (צילום: FREEPIK)

סכנה בשם כלים לא מספיק איכותיים
טוב, מה זאת הסכנה הזאת, אתם בטח שואלים – ואנחנו נענה ברצון. לכל תחביב ולכל אומן יש את ארגז הכלים שהוא צריך להשתמש בו. אחד הכלים שעליו דיברנו הם טבעות התעמלות, אבל יש עוד מגוון רחב של כלים לפי ענפי ספורט: יש נעלי ריצה למי שאוהב לרוץ מקלות טיולים למי שאוהב טיולים ארוכים, יש חבלי סנפלינג למי שאוהב לטפס וכו'.

מה משותף לכל אלה? גם מקלות הטיולים, גם חבלי הסנפלינג וגם נעלי הריצה חייבים להיות באיכות גבוהה. נעלי ריצה מאיכות נמוכה עלולים לגרום לשלל פציעות בכפות הרגליים. הדבר האחראי עבור מי שמתאמנים בריצה זה לקנות נעלי ריצה איכותיות, ולמעשה להתאים להם גם מדרסים לבלימת זעזועים ולמניעת שלל בעיות אורטופדיות.

גם מקלות הטיולים צריכים להיות מאיכות סבירה: מקלות מאוד פשוטים עלולים להישבר, אבל גם מקלות קצת יותר מורכבים עלולים ליצור בעיות (למשל, ידיות פלסטיק מתחילות לכאוב בשלב מסוים). חבלי סנפלינג? כאן בטוח לא צריך להרחיב: אם החבל ייקרע זה ייגמר באסון, ולכן החבל חייב להיות איכותי ובטיחותי. החלטתם שאתם רוצים להתאמן? לא משנה אם החלטתם לרוץ, לכבוש פסגות חדשות, להתאמן בטבעות התעמלות או בהטלת כדור ברזל – שימו לב שאתם משתמשים בכלים נכונים. 

סכנה אחרונה בשם הדרכה לקויה
בכל תחביב גופני חדש שאנחנו מתחילים – לא משנה אם זה ריצה, שחייה, ריקוד וכו' – יש סכנות. לפרוץ את הגבולות של הגוף (וכשאנחנו עושים משהו שמעולם לא עשינו זה בדיוק מה שאנחנו עושים) זה מסעיר ומרגש כמובן, ומתלווים לכך כל המטרות לשמן אנחנו עושים זאת – הבריאות הגופנית, ההנאה, התעסוקה וכו' – אבל זה גם מסוכן.

ומכל הסכנות שמנינו כאן, הסכנה הגדולה מכל היא ליפול על מדריך לא בשל. מה זה מדריך לא בשל? במחול, זה המדריך שיסביר לך לכופף את הרגליים, אלא שהוא ישכח להגיד לך שאם הברך עוברת בקו אווירי את כף הרגל את או אתה מסתכנים בנזק לברך; בריצה, זה יכול לבוא לידי ביטוי במדריך שלא מציין בפניכם את עקומת הלמידה והאימונים, ואם לא שמעתם אותו אומר בשיעור הראשון לפחות פעמיים את הביטוי "סרגל מאמצים" תשקלו להחליף אותו.

הכי חשוב כשניגשים לדברים מהסוג הזה זה לוודא שאנחנו מקבלים הכשרה ממישהו שמכיר גם את התחביב וגם את הנזקים שעלולים לבוא איתו. 

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.