הוועדה לבחינת תקני המזון הודיעה אתמול כי יתבצע יישור קו לפי התקן האירופאי בתחום המזון, כאשר המשמעות היא צמצום משמעותי של מספר התקנים הנמצאים בתוקף. הדבר עשוי להקל הן על ייבוא מזון ארצה והן על ייצור שלו. פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר סמנכ"ל משרד הבריאות, שוחח היום (חמישי) על הנושא עם אריה מליניאק וליאת רון.

בראשית הריאיון ב-103FM, המגישים תהו - "שימורי אננס, דבש, שמן זית וממתקים – מה יותר מסוכן?", וגרוטו השיב: "זה תלוי מה התנאים, שימורים הם מוצר רגיש, השאר פחות". הם שאלו בתגובה - "כמה מהפריטים הנ"ל, ע"פ משרד הבריאות עלולים להיות מסוכנים לציבור אם לא תהיה להם תקינה מאוד הדוקה, למה המשרד הכניס 97 תקנים מתוך 127 וביטל את כל התקנים הישראלים ודווקא את המוצרים האלו החליט שנורא מסוכן אם לא תהיה תקינה עליהם?".

פרופ' גרוטו הסביר: "אני לא יודע לגבי כל תקן ותקן, אני חושב שקודם ראוי לשבח את משרד הבריאות, בהחלט יש דברים שבהם הדרישות הישראליות צריכות להתאים לאוכלוסייה, לכל מדינה יש רגולציה משלה. היא תלויה גם בצריכת האוכלוסייה ובסוג הרגישות של האוכלוסייה". הוא הדגיש כי "בשמן זית יש הרבה מאוד זיופים והרבה מאוד בעיות, ואני חושב שבאירופה לא מבינים בשמן זית כמו אצלנו. חלק מהתקנים הם לא עניין של בטיחות המזון, זה עניין של אוטנטיות ודברים מהסוג הזה".

רון ניסתה להקשות, ושאלה האם התקנים האירופאים לא מספיק מחמירים?. סמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר השיב: "תשמעי, בכל מיני מקומות יש תקנים פחות טובים מהישראלים, בטיחות המזון הישראלית טובה, אנחנו יותר טובים מהאירופים גם בהשוואות בינלאומיות. אז נכון, אנחנו מוכנים לוותר קצת כי באמת יוקר המחייה הוא דבר בלתי נסבל ואני מאוד מקווה שזה יעזור, אבל יש דברים מסוימים שצריך עדיין להשאיר. למשל, בתחום של חומרי הדברה ודברים כאלה, כי זה תלוי גם בחשיפה של הקהל וכמה הוא אוכל וכמה לא אוכל".

איך יוכל להיות שכל המטיילים הישראליים שאוכלים באירופה חוזרים לארץ בריאים? 
"בסופו של דבר אני חושב שיש דברים שצריכים להיות ייחודים ויש דברים שפחות. ברור שיש דברים שהם אבסורדיים. שימורים הם יכולים להיות דברים מסוכנים גם בחשיפה של האוכלוסייה, זה מוצר שיש בו סיכולים - יכולים להיות בו כל מיני רעלנים וכאלה. יש גם עניין של אותנטיות, יש פעמים שאולי מקפידים אצלנו יותר מאירופאים בתנאים מסוימים. יכול להיות שזה אולי מוגזם אבל אני חושב שבסוף אנחנו ראויים לקבל דבש נכון".

רה"מ יאיר לפיד על התקן האירופאי בתחום המזון (צילום: ללא)

ברור שלכל החלטה יש הקשר יותר רחב ומבין טוב מאוד אותו אדם ממשרד הבריאות שכאשר הוא מקשה על יבואן ומעכב את השחרור של הסחורה מהמכס, בסוף אנחנו משלמים יותר ומישהו בישראל יוצא מורווח. 
"אני לא יודע מה עומד מאחוריי כל תקן ותקן ספציפית  אבל אני כן יכול לומר שבסוף הנושא של התאמת תקנים בינלאומיים זו תופעה באמת בעייתית וגם אני הרבה שנים ניסיתי לטפל בלי הצלחה, אני שמח שמטפלים בנושא אבל אני סומך על משרד הבריאות שהם עשו ברירה הגיונית". 

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
פרופ' איתמר גרוטו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

בסיום השיחה, המגישים ציינו: "הם לא מניחים לייבא משחות שיניים ומי פה כי זה נכנס לפה, ז"א אנחנו יכולים לאכול אבל שמוצרים אלו יכנסו לפה זה אסור, תסביר". גרוטו השיב: "אני אפתיע ואגיד שאני מסכים במקרה הזה, אני חושב שהגיע הזמן שתהיה איזו אחידות באמירות האלה, ז"א אם בתחום הזה של המזון, שכבר עשינו בו המון רפורמות שונות, בתחום התמרוקים לצערי זה לא חל ואני חושב שאחת הבעיות היא שאין ראייה כוללת של קבוצת פיקוח אחידה אחד שמסתכלת על כל הדברים באותה צורה, אני חושב שאולי בתמרוקים הכי פחות".