האם מחלקת פה ולסת היחידה בישראל שמטפלת באופן קבוע וייעודי באוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים נמצאת בבית חולים בני ציון בחיפה? ד"ר דרור שמיר מנהל המחלקה מספר על השירות המובנה של טיפולי שיניים בהרדמה כללית לאוכלוסיה של מטופלים בעלי צרכים מיוחדים, אותה הוא מנהל. "אנחנו מטפלים בעיקר בילדים אוטיסטים, ילדים עם תסמונת דאון, פגועי ראש, הלומי קרב, פדויי שבי שאנחנו עדיין מטפלים בהם וכל אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים".

מבחינת היערכות מדובר על צוות גדול שכולל לרוב יותר ממרדים אחד מאחר שלעתים המטופלים לא משתפים פעולה ולא מבינים את המצב. הצוות הרפואי מוצא עצמו לא אחת יוצא מבית החולים ומרדים את המטופלים בעודם יושבים ברכב.

"ילד רגיל להיות בבית או במסגרת ופתאום הוא מגיע לבית חולים", מספר ד"ר שמיר. "לפעמים הוא לא רוצה להיכנס למבנה בית החולים. לעתים אנחנו צריכים לתת לו זריקת הרדמה עוד במכונית כדי להעביר אותו לכיסא גלגלים ואז להעבירו לחדר הניתוח. צריך צוות מרדימים, צוות אלונקאים שיעבירו אותו לכיסא הדנטלי. לעתים הוא מגיע עם בן משפחה ונכנס ומתיישב לבד אבל יש מיקרים של חרדה שאפילו עם ההורה לא יסכים להיכנס ולא ישתף פעולה".

"השלב הבא היא הרדמה כללית וטיפול. רפואת השיניים היום מרכבת ממומחים לכל תחום. יש פה צוות. התחום שלי ניתוח פה ולסת עקירות והשתלות, רופא שמתמחה בטיפולי שורש מגיע במיוחד, רופא שיניים משקם, שתי סייעות שעוזרות לרופאים, שיננית. לא כולם מגיעים בכל פעם אבל יש לנו צוות גדול של 28 אנשים".

לדברי שמיר, למחלקה בבני ציון יש שירות קבוע מאמצע שנות התשעים לטיפול באוכלוסיות מיוחדות. "יש כאלה שהתחילו אצלנו טיפול כילדים וכיום הם מבוגרים. יש להם תיקים של עשרים שנה. כל התחום מוזנח על ידי המדינה. חלק מהמשפחות מעוטות יכולת ולא מקבלים התחייבויות מקופות החולים. הכל על חשבון המשפחות. אנחנו מפנים אותם לעמותות שיממנו להם את הטיפול הדנטלי, שלא לדבר על כך שהתנאים הפיזיים שאנחנו עובדים בהם, מרפאה מיושנת משנות התשעים עם אוכלוסיה שגדלה, כבר לא מתאימים לשירות שאנחנו נותנים".

תגובת משרד הבריאות: "כלל המחלקות לכירורגיית הפה והלסת מטפלות במגוון רחב של מטופלים, לרבות מטופלים בעלי צרכים מיוחדים.
ילדים בעלי צרכים מיוחדים ותסמונות מסוימות זכאים לטיפול שיניים במוסדות ובקהילה, חלקם גם מעל לגיל 18, וזאת מעבר לזכאות למימון טיפולי שיניים לכלל הילדים הכלולה בסל הבריאות".

"במידה וקיימים מקרים ספציפיים של אי קבלת התחייבות מקופות החולים, יש לפנות לקבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי לבירורם. באשר לתחזוקת תשתית מרפאת השיניים בבית החולים, תחזוקתה היא באחריות בית החולים. משרד הבריאות ביצע מספר בקרות בתקופה האחרונה במקום וציין כי יש לתקן את הליקויים בתשתית המרפאה".