כזכור, במסגרת יישום הלמידה המשמעותית במערכת החינוך, החל משנת הלימודים הנוכחית, תשע'ה, הזכאות לבגרות תותנה בשלוש שנים (י', יא' ו- יב') של מחויבות בקהילה ותרומה לחברה. כל תלמיד יידרש גם למחויבות אישית וגם מחויבות קבוצתית. במשרד מסבירים כי מדובר בכ- 450 אלף תלמידים שמדי שנה יבצעו פעולות התנדבות מגוונות בחברה ובקהילה, במטרה לעודדם  למודעות ערכית וסביבתית.  
במסגרת כך לאחרונה יזם משרד החינוך את "התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית" המעודדת שילוב בין המעורבות החברתית המעשית לבין למידה עיונית בתחומי הדעת. במסגרת התכנית, מורים שירצו בכך יוכלו לשלב בתכנית הלימודים גם את נושא המחויבות האישית. 
כך למשל במסגרת לימודי אזרחות, תלמידי התיכון יעברו בכיתות הנמוכות ויקיימו פעולות הסברה בנושא זהירות בדרכים ופעילויות למניעת אפליה ופגיעה בעקרון השוויון, כלפי אנשים עם מוגבלות, העסקת בני נוער ועוד. 

בלימודי גיאוגרפיה התלמידים ילמדו על חשיבותם של השטחים הירוקים ויקיימו פעולות הסברה בנושא במרכזים עירוניים. בכימיה התלמידים יעסקו בהכנת קרם ידיים בסיוע ילדים בעלי מוגבלויות. בהיסטוריה התלמידים יעסקו בתיעוד סיפורם של ניצולי שואה ובספרות התלמידים ילמדו קשישים ממגוון היצירות שבתכנית הלימודים. 
"ההצעות לשילוב המעורבות החברתית בתחומי הדעת הופכות את הלמידה לפעילה ובעלת משמעות עבור הלומדים שאינם חשים נתק בין הנעשה בכיתה לבין הפעילות ההתנדבותית, החוץ כיתתית", מסבירה דליה פניג סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך ."שילוב של לימוד תיאורטי עם התנסות מעשית אינו רק נחלת תחומי האמנות כמו מחול, מוסיקה ותיאטרון. מעתה הוא יכול להיות  החלק המעשי של כל תחומי הדעת".
 במשרד  מסבירים כי מטרת העל של התכנית למעורבות חברתית היא לטפח בוגר עצמאי, מעורב, אכפתי ואחראי הרואה במעורבות חברתית ערך ודרך חיים. בוגר המכיר ומכבד את תרבותו, עמו וזולתו. בוגר הנכון לקראת שירות משמעותי צבאי, לאומי ואזרחי ולקראת חיי אזרחות פעילה ויצרנית. בכתה י' , היקף השעות הנדרש מצד התלמיד יעמוד על 60 שעות אישיות וכן עוד 30 שעות בקבוצה. בכתה י"א ,התלמיד יידרש לפעילות בהיקף של  30 שעות אישיות ועוד 30 שעות בקבוצה. בכתה י"ב , התלמיד יידרש  לקיים פעילות בהיקף של  30 שעות  בקבוצה או לבד.