מסע הלוויה המשותף של ארבעת הנרצחים בפיגוע בהיפר כשר בפריז ביום שישי שעבר - פיליפ ברהם, יוהאן כהן, יואב חטב ופרנסואה מישל סעדה - התקיים היום (שלישי) בבית העלמין בגבעת שאול. 


נאום נתניהו בהלוויית ההרוגים בפיגוע בצרפת
במשטרה העריכו כי  אלפים מכל רחבי הארץ הגיעו להשתתף בהלוויה הממלכתית, שהתקיימה בהשתתפות ראש הממשלה, נשיא המדינה ויו"ר האופוזיציה. את ממשלת צרפת ייצגה בטקס סגולן רויאל, השרה לאיכות הסביבה. רויאל הודיעה בטקס כי לארבעת הנרצחים הוענק  בשם נשיא צרפת אות הכבוד של הליגיון הצרפתי.
 
טקס הלוויה התחיל בקריאת קדיש משותפת לארבעת הנרצחים, שנשאו בני המשפחות. אחריו עלתה ולרי ברהם, אלמנתו של פיליפ ברהם שנרצח בפיגוע, והספידה בקול שבור את בעלה: "פיליפ, אהובי היקר, היה בן אדם מושלם, אדם שחושב קודם על האחרים לפני עצמו, בעל מעולה ואבא שחי בשביל הילדים שלו. אני בוכה, אבל אני יודעת שאתם כולכם בוכים איתי ואני מודה לכולכם בשביל כל זה. פיליפ תגן עליי, על נאור ועל אלעד".
ארונות ארבעת הנרצחים מגיעים לארץ

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בלוויה: "לא כך רצינו שתבואו לארץ ישראל. לא כך רצינו לראות אתכם, שבים הביתה למדינת ישראל ולבירתה ירושלים. ביקשנו אתכם חיים. ברגעים אלו אני עומד מולכם בלב שבור, נרעד וכואב ואתי עומדת בוכה אומה שלמה".

ריבלין התייחס לפיליפ ברהם ז"ל שרצה לעשות קניות לשבת, כדבריו: " 'אבא שלי גיבור', ממלמל עכשיו בנך רפאל. "מה נגיד לשלושת הילדים שיקראו אבא וקריאתם תישאר יתומה? פרנסואה מישל, הדירה שרכשת בישראל מוכנה לבואך, אבל אתה לא תספיק לקבוע מזוזה".

"יואב, לפני שבועיים היית כאן בירושלים בפעם הראשונה. ביקרת בכותל, הצטלמת עטוף דגל המדינה. היום אתה מגיע לכאן בפעם השניה והאחרונה. אתה חוזר כגיבור יהודי, כאחד מאתנו. יוהאן, לא ויתרת. נאבקת ברוצח כדי להציל את חייו של ילד קטן בן 3. הצלחת במאבקך אך שילמת על כך בחייך. רק בן 20 וכבר גיבור, חייל לעם היהודי". 
 
נשיא המדינה הוסיף: "הם נרצחו בדם קר בגלל שהם יהודים. המרצח וידא שמדובר במקום יהודי ורק אז ביצע את הטבח. זהו רשע מזוקק, מצמית, מעורר זכרונות רבים. זוהי שנאת יהודים לשמה, תהומית, אפלה, נוקבת".

הלוויית הרוגי הפיגוע, היום. צילום: מרק ישראל סלם
 
נתניהו: "התקף שנאה של מרצח שפל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לשייכות שלו למשפחת השכול: "אני מכיר את כאבכם, את כאבן של בנות זוג, של הורים, של בנים ובנות, של אחים ואחיות, שאיבדו את היקר להם מכל. כולנו מחבקים אתכם באהבה ביום זה בו 4 קברים חדשים נכרו באדמת ירושלים וישמשו כמקום מנוחתם האחרונה של פיליפ, יואב, יוהן ופרנסואה מישל ז"ל, שנרצחו אך ורק בשל היותם יהודים. חייהם נגדעו בהתקף של שנאה של מרצח שפל. האיסלאם הקיצוני מחולל מעשי זוועה ברחבי העולם. אלה אינם רק אויבי העם היהודי, אלה אויבי האנושות כולה".
 
נתניהו הוסיף: "רוב המנהיגים מתחילים להבין שהטרור של האיסלאם הקיצוני מהווה איום ממשי ומוחשי על שלום העולם בו אנו חיים. בפריז גם נוכחתי שוב בעוצמת הרוח ובחום הלב של קהילת יהודי צרפת".
 
יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג פתח את דבריו בקטע מתוך תפילת שחרית והוסיף: "ההתקפה המחרידה", אמר יו"ר האופיזציה, "חסרת כל אנושיות, שגבתה את חייהם של היקרים לכם, היא חוליה נוספת בשרשרת זוועות שהתרחשו בשנה האחרונה נגד העולם החופשי". 
 
לדבריו, קו ישיר מחבר בין מתקפות המחבלים על פריז לִבני העוולה שפרצו לפני כחודשיים לבית הכנסת בשכונת הר נוף וירו במתפללים לבושי טלית. "השנאה היא אותה שנאה יוקדת, המטרה היא אותה מטרה: לפגוע בכל מי שחושב, חולם או מתפלל אחרת ממנו, בין אם הוא יהודי, נוצרי או מוסלמי". 
 
יו"ר האופוזיציה הוסיף: "הטרור מבקש לזרוע פחד בקרב כל שוחרי הדמוקרטיה, הפלורליזם והסובלנות; להרתיע אזרחים מלקיים את שגרת  יומם ולהרתיע עיתונאים מלבטא את דעתם. ולגזול את התקווה ואת האמונה של כל אחת ואחד מאיתנו. והיום כולנו מאוחדים סביב ההבטחה חוצת יבשות: הטרור לא ינצח. לא ניתן לו להסיט אותנו מדרכנו ולא לקבוע את גורלנו".
 
סגולן רויאל: "צרפת ללא היהודים היא לא צרפת"

נציגת ממשלת צרפת השרה השרה לאיכות הסביבה סגולן רויאל הביעה את תנחומי ממשלת צרפת: "אני רוצה להעביר לכם המשפחות, את התנחומים של צרפת. ארבעתם נהרגו כי היו יהודים. זה המוות הכי מקומם שיכול להיות, היום המחשבות שלנו איתכם, הכאב שלכם הוא הכאב של צרפת כולה. אנחנו בוכים ביחד איתכם על יקירכם, שנרצחו בצורה ברברית"
 
"ביום ראשון", הוסיפה השרה, "פרנסואה הולנד הגיע לבית הכנסת של פריז כדי להראות את הסולידריות והנחישות. צרפת ללא היהודים של צרפת, היא לא צרפת. כמו שכבר נאמר: "ההיסטוריה יצרה מערכת יחסים שלא יכולה להישבר בין צרפת והיהודים. העקרונות של האחווה היו של וולטר, אבל גם של אמיל זולא, על מנת להגן על קפטן דרייפוס. היום הסיפור הזה מחייב אותנו להגן על עקרונות הרפובליקה". 
 
סגולן הבטיחה כי צרפת תילחם בנחישות בטרור המכה בארצה: "אני מוכנה להביע את הנחישות של הרפובליקה הצרפתית להילחם בטרוריסטים ובגלל זה המלחמה בגזענות תהיה בראש המעיינות של המדינה ב-2015. כל מכה אותה מקבל יהודי בצרפת, מקבל אותה גם העם הצרפתי. צרפת תנצח את המאבק נגד האנטישמיות, ואנחנו עושים את זה בנחישות ובפעם הראשונה עם הצבא הצרפתי שמגן על הקהילה היהודית בצרפת".
 
"עם אחד, דם אחד, גורל אחד"

לבקשת משפחתו של יואב חטב ז"ל, החל מסע הלוויתו כבר בשעה 08:00 בבוקר בישיבת כסא רחמים בבני ברק. מאות התגודדו מסביב לבניין השיבה, בראשם עמד הרב מאיר מאזוז. המשפחה ביקשה שארונו של המנוח יעבור בישיבה.

למרות הקשיים בכך, והתעקשותו של האב, שלא הרפה, איפשרה את תחילתו של מסע הלוויה מהישיבה. חבר הכנסת אלי ישי השתתף בלוויה וספד להרוגי הפיגוע בפאריז בישיבת: "מיליוני יהודים נכנסו לשבת אפופי דאגה וחרדה לגורלכם. ככה זה בעם ישראל. עם אחד, דם אחד, גורל אחד. התפללו לפני אבינו שבשמיים, שיאמר לצרותנו די".
 
בני משפחתו של יואב התייפחו במהלך הטקס. ראש הישיבה, הרב מאיר מאזוז אמר: "הטרור מכה באמריקה, באוקראינה, בצרפת ובכל מקום בעולם. עם ישראל צריך להתאחד ולהסיר את השנאה ואת לשון הרע". הרב הוסיף: "יש לציין לשבח את אותו ערבי שהציל שישה יהודים. המסכנים לא נפלו לשווא". 
 
ידיד המשפחה גבריאל סרוסי אמר: "מה תאמר על אבא שבנו נפטר, אבא שתכנן לחתן את הבן ובמקום זה קובר אותו. אנחנו כאן כדי לכבד את הנפטר שהכרתי מקרוב. הרצח זעזע את העולם. חייבים להתעורר. יואב הקרין טוב. רק לאחרונה סיפר לי שהוא רוצה לבוא לישראל והוא מחפש מקום של תורה כדי לשלב תורה ועבודה. יואב היה נשמה ואהב את הזולת בלי חשבון".
 
 הרב צמח מזוז, המנהל הרוחני של הישיבה אמר: "עד מתי. הקדוש ברוך הוא ינקום דם עמו וינקום באויבנו". הרב רפאל כהן אמר: "זו משפחה עם שורשים חזקים והיא עוד תתחזק, עלינו לסייע לה. כל בית ישראל אבל. ארבע האמהות, משפחות, יתומים. מי פילל". הרב של ניס,  שדיבר בעברית ולאחר מכן בצרפתית אמר: "יהדות צרפת צריכה להתעורר כעת".

מסע הלוויה שיצא מהישיבה. צילום: אבשלום ששוני