זה כבר השבוע השני ברציפות שש"ס נמצאת במומנטום שמחזיר את הסומק לפניהם של הפעילים, ואת הרוח למפרשים של מנגנון התנועה. כזכור, אי שם בעבר הרחוק, אריה דרעי כמעט ירד למחתרת מאימת קלטות הרב עובדיה יוסף שהודלפו לתקשורת, וראו זה פלא: פתאום חוזרת ש"ס למקום הטבעי שלה, ומובילה את השיח על קיפוח, עניים, התנשאות אשכנזית ומה שביניהם.



את הקרדיט לקמפיין נותנים במטה לפרסומאי ספי שקד, שפועל לצד היועצים האסטרטגיים אריאל משעל ואיציק סודרי. גם שם מודים שבתחילת הדרך נוסו מספר גימיקים שלא התרוממו, כמו קמפיין עגלת המוצרים ללא מע"מ ואחרים, עד שעלה קמפיין "השקופים", שבינתיים מחזיק מעמד ומייצר מומנטום חיובי. 
בנקודה הזו צריך לשים כוכבית ולהזהיר שהידרדרות ביטחונית שתשנה את סדר היום של המפלגות מחברתי–כלכלי למדיני-ביטחוני, יכולה לשבש הניסיון של ש"ס לשמור על המנדטים שלה בכנסת.
 

דרעי מאמין שש"ס מסוגלת להגיע למספר דו ספרתי של מנדטים, למרות שצריך להגיד את האמת: כל תוצאה מעל 8 מנדטים תיחשב להישג עבורו, בקמפיין הבחירות הראשון מאז פטירתו של המרן. הוא מרגיש שהמשבר מאחוריו, ושאפילו אלי ישי לא מתחרה בו במגרש הביתי, אלא מתמקד בליקוט קולות דתיים-לאומיים.
 
גורם בכיר בסביבת דרעי העריך השבוע כי אם תוצאות הבחירות ישקפו את הסקרים הרווחים כיום, שלא מעניקים הכרעה ברורה וחד משמעית לכאן או לכאן, יפעל דרעי לכינונה של ממשלה רחבה ויעדיף מבחינה אסטרטגית להימנע ממשלה צרה. דרעי עצמו הקפיד שלא להתבטא בצורה שתחייב אותו למי מהמועמדים, אבל אותו גורם מעריך שלדרעי לא ממש מתחשק לשבת בממשלה צרה. 
 
אמש הגישה ש"ס את רשימת מועמדיה לכנסת ה-20, ממנה נעדרו דמויות וותיקות כמו ניסים זאב ואמנון כהן. "אתה יודע איך אתה מתחיל את ישיבת מועצת החכמים, שבה קובעים את זהות הרשימה, אבל אתה אף פעם לא יודע איך תסיים אותה", נוהג דרעי להגיד לאנשיו. בראש הרשימה יעמוד דרעי, ולאחריו הח"כים יצחק כהן, משולם נהרי, יעקב מרגי, דוד אזולאי, יואב בן צור, יצחק ועקנין ואברהם מיכאלי. למקום התשיעי הונצח מועמד חדש, מנכ"ל המפלגה חיים ביטון. 
 
גורם בכיר בש"ס סיפר על שיחת טלפון משועשעת שנערכה השבוע בין שני חברים: דרעי ואביגדור ליברמן. "תגיד לי איווט, איך אתה מצליח לגרום לח"כים שלך לפרוש בלי לעורר סערה?", שאל דרעי, שעסק בהרכבת הרשימה תחת לחצי הרבנים, "תגלה לי את הסוד שלך". ליברמן הציע שיתחלפו בתפקיד היו"ר לשבוע. "תראה שהכל יהיה בסדר", הבטיח ליברמן. דרעי, יש להניח, היה קופץ על המציאה.
 
בעבר היו הש"סניקים בבידוד מזהיר בבחירה הדיקטטורית של המועמדים לתפקיד נציגי הציבור, אבל מפלגות האופנה החדשות של יאיר לפיד ומשה כחלון הפכו את הפרקטיקה האנטי-דמוקרטית לטרנד עדכני, שלידו אפילו ההליך הש"סניקי נראה יותר שיתופי.
 
גם בגזרה הזו מדברים מקורבים לדרעי על בשורה חדשה לקראת הבחירות הבאות. בשיחות סגורות הוא מדבר על הבעייתיות הגדולה שבשיטה הנוכחית, שלדבריו לא גורמת לנציגי המפלגה להזיע כדי להוכיח את עצמם לקראת הפעם הבאה. 
 
במוחו הקודח מתבשלת נוסחה שלפיה יצטרכו המועמדים לעבור סינון ראשוני של מועצת החכמים של התנועה, שתאשר להם להגיש מועמדות. לאחר מכן ייבחרו המועמדים על ידי מרכז המפלגה. מדובר בתוכנית התחלתית שנחשפת בשורות אלו לראשונה, ועתידה לרקום עור וגידים לקראת הבחירות לכנסת ה-21.
 
עם אג'נדה חברתית סדורה וסיסמאות קליטות יפשטו בקרוב פעילי ש"ס על הבוחרים ברחבי הארץ, וינסו לחולל את הקסם שוב. לפי המומנטום שבו נמצאת המפלגה נראה שהפוטנציאל ישנו, וקהל היעד מגיב בינתיים בחיוב. אם העסק ימשיך להתנהל כך יש מצב שב-17 למרץ, יוכל דרעי לסמן שוב את תנועות הניצחון האהובה עליו עם הזרת, הקמיצה והאמה שיוצרות את האות ש', והאגודל והאצבע שיוצרות את האות ס'. 

 הילכו שנים יחדיו?
 
שעות רוויות מתח ולחצים עברו אמש על אלי ישי, שקם לבוקר שבו התערערו כל היסודות שהניח למסגרת הפוליטית שהקים. ויה-דולורוזה של ממש הוא עבר במסעו לכבוש את לבבות הציבור הדתי- לאומי, שאמור להכניס אותו לכנסת מטעם מפלגת "יחד-העם איתנו", שנוצרה במין שעטנז חדשני של כיפות שחורות וסרוגות.
 
החיבור בין ישי ליוני שטבון היה אמור להיות פשוט: ישי שווה לפחות 3 מנדטים ביום בהיר ו-2 ביום מעונן. אחוז החסימה שעומד על ארבעה מנדטים הביא אותו לחיבור עם שטבון, שנראה היה כי יביא את קולות הסרוגים וקולותיהם של עולים מצרפת. אלא שככל שהתקרב מועד הגשת הרשימות קלט ישי, שועל קרבות פוליטי עם תשע נשמות לפחות, שמשהו כאן לא עובד. שטבון אולי גיבור ישראל שנשא פצועים על גבו בשדה הקרב, אבל בקרב הפוליטי הוא מתקשה להכניע את האויב.



שעות של מתח, אלי ישי מגיש את הרשימה המשותפת בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם 
לישי הייתה תוכנית גיבוי סדורה למקרה כזה, והוא מיהר לממש אותה במהירות ולפנות למו"מ עם אנשי "עוצמה יהודית" של מיכאל בן ארי, איתמר בן גביר וברוך מרזל. כבר לפני שבועיים אמרנו שישי מסתייג מהחיבור עם הכהניסטים בגלל שיקולים של תדמית ונראות, אבל אם יזדקק לקולותיהם לא יהסס לגנוז את החששות ולהתמודד עם הבעיות מתוך הכנסת. אלא ששטבון סרב להסכים לחיבור.
 
"חשבנו שיש פה דרך וחיבור אידיאולוגיים בין הדתי-לאומי לחרדי, ולא מהלכים מבוהלים שנובעים מפחד שלא נעבור את אחוז החסימה", אמרו אנשי שטבון בשיחות סגורות. "לא הולכים למהלכים שהופכים את המפלגה מרעיון אידיאולוגי לסידור עבודה".
 
אתמול אחר הצהריים כבר קיפל שטבון את אנשיו במטרה לעזוב את המפלגה. ישי לא נבהל ונתן לשטבון להבין שעוצמה יהודית בפנים, ירצה או לא. אחרי שעות של משא ומתן התרצו הצדדים. בראש הרשימה עומד אלי ישי, אחריו יוני שטבון. שלישי מיכאל עייש, נציג הרב מאזוז; רביעי ברוך מרזל, איש "עוצמה יהודית"; חמישי ששון טרבלסי, דוברו של הרב מאזוז; שישי אהרון צוהר, נציג הציבור הדתי לאומי ובמקום השביעי העיתונאי החרדי דודי שוומנפלד.
 
כעת ינסו במפלגת "יחד" להניח את כל המחלוקות והדם הרע שזרם בין אנשי שטבון לאנשי "עוצמה יהודית" ולהסתער על קמפיין הבחירות המאתגר. אתמול פסע ברוך מרזל שלא כמנהגו בחליפה מהודרת כיאה לחבר כנסת עתידי. "מעכשיו אנחנו עובדים בשביל מפלגת יחד בכל הכוח", אמר לפעיליו. "תגיעו למטה ותתחילו לכבוש את הרחוב".