היום ימלאו 12 שנה להתרסקות מעבורת החלל קולומביה, כשהיא נושאה בבטנה את צוות משימה STS-107.



בין שבעת אנשי הצוות היה אל״מ אילן רמון ז״ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנהרג יחד עם שותפיו בכניסה לאטמוספירה לאחר 16 ימים בחלל. לא הרבה יודעים על אותה משימה אולם 12 שנה לאחר מכן העולם עדיין לומד את ממצאי המשימה, והאמריקאים שיגרו מעבורות נוספות להמשיך את הניסוי שהחל אז.



אחד הניסויים ששרד את ההתרסקות, עוסק בשינויי האקלים העולמי, במהלך השהייה של הקולומבייה בחלל הצליחו האסטרונאוטים לאסוף ממצאים שלקח לאסטרונאוטים 4 שנים ללמוד לקראת הניסוי את משימתם.



הניסוי עליו היה מופקד אל"מ רמון ז"ל נקרא "מיידקס" והוא נועד לסייע בחקר שינויי האקלים העולמי. רמון היה מופקד על איסוף מידע של תופעת טבע נדירה הנקראת "שדוני הברק". מדובר על תיעוד התופעה המורכבת והמהירה מאוד שנמשכת כאלפית שנייה. במהלך שהותם בחלל העבירו האסטרונאוטים ממצאים רבים ותוצאות הניסוי לנאס"א. כשני שליש מהתוצאות הגיעו לנאס"א והשאר לא שרדו את ההתרסקות.


עם השנים הטכנולוגיה אפשרה לפענח טוב יותר את החומרים שרמון ז"ל תיעד ואסף ועד היום ממצאים אלו נלמדים ומשמשים כפתח למשימות עתידיות בתחום. המחקר לא פסק ואף מקבל בשנים האחרונות אימוץ של מדינות נוספות כמו צרפת ודנמרק שעתידות להשתתף בהמשך הניסוי בחלל בקרוב. 
אילן רמון נבחר להיות טייס החלל הישראלי הראשון על ידי חיל האוויר, בעקבות הסכם שנחתם בין ישראל לבין ארצות הברית ב־1995 לשלב ישראלי בטיסה לחלל של נאס"א.

סוכנות החלל הישראלית פנתה לחיל האוויר בבקשה שיבחר בעבורה את המשתתף, וב־1997 בחר החיל באילן. ב־1998 אילן ומשפחתו: אשתו רונה, וארבעת ילדיהם - העתיקו את מושבם אל מתקן האימונים לאסטרונאוטים בארצות הברית. אימוניו של אילן לקראת הטיסה היו אמורים להימשך כשנה, אך נאס"א דחתה את שיגור קולומביה מספר פעמים.

היום לפני 12 שנה התרסקה המעבורת בדרכה חזרה לכדור הארץ. הסיבה לתאונה הייתה חתיכת קצף אטימה שנשברה במהלך השיגור ופגעה ברעפי ההגנה מחום בכנף השמאלית של המעבורת. במהלך הכניסה מחדש הכנף הפגועה התחממה אט-אט ולבסוף התפרקה, דבר אשר גרר פירוק מוחלט של המעבורת.