ישיבת פוניבז' הייתה מאז ומעולם ההווארד של המגזר החרדי, הסיירת מטכ״ל שגורמת לכל הורה להיות גאה שהבן שלו שם.



אבל ממוצאי שבת האחרונה נדמה שהורי התלמידים בישיבה קצת מתביישים במעללי הבנים, שהביאו את האלימות שפשטה בישיבה בשנים האחרונות לשיאים חדשים של ביזיון.



המחלוקת בישיבת פוניבז' היא פרסנולית נטו. הרב כהנמן, שהקים את הישיבה, הלך לעולמו והותיר אחריו בן וחתן, והם פצחו במהירות במאבקי שליטה מרים.



דה פקטו, מתחם הישיבה, השוכן בליבה של העיר החרדית בני ברק, מחולק לשתי ישיבות שמתנהלות במקביל; ואיש מן הצדדים לא מוכן לארוז את חפציו ולעבור למקום אחר. כמו במשל הידוע, מעדיפים הם לעקור עין אחת מעיניהם, העיקר שלצד היריב יעקרו שתיים.



שני הפלגים בישיבה זכו לכינויים השאובים מעולם הטרור והלוחמה. הפלג התומך ברב שמואל מרקוביץ', חתנו של הרב כהנמן, זכה לכינוי ״המחבלים״ במלרע, ואילו הפלג התומך ברב אליעזר כהנמן, הבן של, זכה לכינוי ״השונאים״ במלרע אף הוא. מחלוקת ״השונאים״ וה״מחבלים״ הציתה גל של הפגנות בכל רחבי הארץ מצדם של אלו האחרונים, שמוחים על מעצר חבריהם על ידי המשטרה, כחלק מהניסיון לבער את האלימות.



בינתיים, גם הרבנים משני הצדדים לא מראים סימנים שבכוונתם לעצור את האלימות. בליל שבת האחרון נשא הרב מרקוביץ' דרשה בפני תלמידיו, ובה אמר: ״נדרשת מתלמידי הישיבה מסירות נפש״. הוא הוסיף וציין: ״הבנים שלנו נמצאים בבית הסוהר, וכולנו מצטערים יחד עמם״.



גם בפלג השני לא נראה שמישהו טומן את ידו בצלחת: אתמול בלילה הוזעקו כוחות משטרה רבים למתחם הישיבה לאחר שאנשי ״השונאים״ התקיפו את הרב מרקוביץ'.



כצפוי, התגובות במגזר החרדי היו קשות. ההפגנות שנערכו אתמול (שני) ברחבי הארץ משחקות כפרי בשל לקמפיין הבחירות של יש עתיד, ורבים בציבור החרדי הטילו את האחריות על הישיבה ורבניה. ״צריך לסגור אותם עד אחרי הבחירות״, אמר איש ציבור מוכר ששוחח עם ״מעריב־השבוע״. ״איזה פנים יש לנו כשאנו מדברים על לומדי התורה שמגיע להם פריבילגיות מיוחדות ובסופו של דבר מתנהגים בצורה שגורמת לכולנו להתבייש?״ תהה.



ובכל זאת, משהו בקסם של פוניבז' ימשיך כנראה לעבוד ולמגנט את מיטב בני הנוער החרדי לבוא ולהידפק על דלתות הישיבה. מותג מנצח של עשרות רבות של שנים ממשיך לשמור על ערכו גם בתנאים משבריים; אלא אם כן יקבלו מנהיגי המגזר החרדי החלטה דרמטית, בדמות סגירה זמנית או הקפאה של הלימודים בישיבה, עד שהצדדים יתעשתו או שהבחירות יעברו, המוקדם מביניהם.