כוונות לחוד ומציאות לחוד: בינואר אשתקד הכריז שר החינוך לשעבר, שי פירון, על רפורמת הבגרויות שאותה כינה "ישראל עולה כיתה".

במסגרת הרפורמה, הודיע פירון (יש עתיד) כי בין היתר יצומצמו בחינות הבגרות ו-30% מהציון הסופי לבגרות של התלמיד ייקבע באמצעים אחרים, כגון עבודת מחקר. למרות תחושת האופטימיות ששררה במשרד החינוך בעקבות ההחלטה על הרפורמה, כעת מתברר כי לא מעט מורים ותלמידים טוענים שהשינוי יגרום לתקלות ולשיבושים קשים. 
 
במכתב ששלח יו"ר ארגון המורים, רן ארז, למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, הוא דורש "להקפיא את רפורמת הבגרויות לשנת הלימודים הנוכחית". במכתב, שהגיע לידי "מעריב" כותב ארז: "בשבועות האחרונים יש יותר ויותר פניות של מנהלים ומורים הקובלים על דרכי הביצוע של "הלמידה המשמעותית" והרפורמה בבחינות הבגרות", כותב היו"ר שלדבריו, לשר החינוך לשעבר הרב שי פירון היו כוונות טובות, אך "הביצוע הוא קלוקל ויוצר אנרכיה ואנדרלמוסיה".

"מצד אחד הרפורמה  מאשרת למורים בחירה, של 30%, שהם באחריות בית הספר  כש70% זאת הבגרות הקלסית. בהיסטוריה  למשל, נדרשים ללמוד רק חלק קטן מהחומר, שקודם לכן נלמד במלואו, וזה יוצר מצב, שאת תחום השואה הנמצא ב30% לומדים פחות, שזוהי בעצם סתירה למדיניות משרד החינוך שמבקשת להטמיע את נושא השואה מגיל גן חובה", מחזק את דברי ארז,  מורה להיסטוריה ממרכז הארץ".
"קשה מאוד ליישם את הערכה חלופית (בחינה בעל פה, מצגת, קליפ, עבודות חקר) לעשות זאת בכיתות של 38, 36 תלמידים. רוב בתי הספר פשוט בוחרים להמשיך בשיטה הקלסית של בחינות רגילות", טוען מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלים.
"למעשה רק בתי ספר עם כיתות קטנות יכולים ליישם את העניין הזה, הערכה החלופית  כשהיא נעשית כעבודת מחקר או קליפ בקבוצה, עלולה לפגוע באמינות של ציוני תעודת  הבגרות בסופו של דבר בעבודות קבוצתיות יש תלמידים שעובדים קשה ואחרים נהנים מהפרות שלהם".
ארז מציין במכתבו כי תלמידים רבים, המצטיינים מצד אחד והחלשים מצד אחר, הם הנפגעים העיקריים. "המצטיינים אינם יכולים לממש את הפוטנציאל ולהצטיין בלימודים המורחבים והמעמיקים, והחלשים - נמנעה מהם האפשרות להיבחן ביחידות לימוד מופחתות או ללמוד מקצוע , טוען היו"ר.
"פרויקט מופת  הוא לתלמידים מצטיינים  בו לומדים מעל 22,000  תלמידים ברחבי הארץ. עד היום רבים מהם החלו לעשות בגרויות בכיתות י' וסיימו בי"א , אם הרפורמה הזו תיושם מהשנה, חייבים למצוא פיתרון לתלמידים מחוננים  שימשיכו לעשות בגרויות מכיתה י', ואז בי"א, י"ב תינתן להם אפשרות להתחיל ללמוד במקביל ללימודים בבית הספר,גם באוניברסיטה", טוען בוריס מנור מנהל מחקר ופיתוח וקרן ידע בארגון המורים.
"יש לי השנה  רק ימים ממש קצרים של ארבע, חמש שעות , אנו נתחיל ללמוד במגמות מורחבות רק בשנה הבאה  ואז  אני אלמד כל יום עד ארבע אחר הצהריים " מספרת רימון גולדמן תלמידת כיתה  י' בתיכון ש.י עגנון בנתניה.  "בנוסף אני הומנית, והשנה בגלל הצמצום אין לנו לימודי ספרות וזה ממש מעצבן כי אני מתכוונת להיבחן במוגבר בספרות ובמקום זאת מאלצים אותי ללמוד כימיה וביולוגיה".
"אני חושב שבמצב זה של "תוהו ובוהו" כדאי לעצור. זו לא בושה, לחשוב ולהיערך מחדש. חבל לי מאוד שהביצוע הקלוקל של למידה משמעותית, והרפורמה בבחינות בגרות, שהיו מלאות בכוונות טובות, יירשם לדיראון עולם למי שחיפשו את טובת מערכת החינוך אבל לא השכילו לבצע את הדברים כראוי", טוען ארז.
ממשרד החינוך נמסר כי: "המכתב התקבל בלשכת המנכ"לית, והפונה יקבל תשובה במישרין ולא דרך התקשורת".